بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 18 October 2015

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



چرا زاکانی خلاف واقع گفت؟ / روایت جلالی از تماس های لاریجانی با شمخانی

روزنامه ایران نوشت: کاظم جلالی رئیس فراکسیون اکثریت اصولگرایان درباره حواشی روز جزئیات طرح برجام توضیحات تازه ای داد و گفت: رئیس مجلس در روز بررسی کلیات طرح برجام با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تماس تلفنی داشته است.

در جلسه یکشنبه هفته پیش و در جریان بررسی کلیات طرح اجرای برجام، علیرضا زاکانی، روایت رئیس مجلس درباره نشست با دبیر شورای عالی امنیت ملی را نپذیرفت و مدعی شد که دبیرخانه این شورا با طرح در دستور کار مخالف است. علی لاریجانی برای لحظاتی از صحن خارج شد و وقتی به جایگاه هیأت رئیسه برگشت، کاظم جلالی گوشی همراه خود را به وی داد و لاریجانی هم صحبت کرد. حال جلالی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس می گوید که رئیس مجلس با شمخانی صحبت کرده است.

نماینده شاهرود افزود: یکی از ایرادهایی که به این دوستان وارد است، این است که مرتب تلاش می‌کردند آقای لاریجانی در جلسات غیرعلنی هماهنگی‌های پشت صحنه را ذکر کند. این دوستان تعمد داشتند، می‌خواستند در جلسه علنی از آن هماهنگی‌ها نام ببرند. این هم از عجایب است؛ در جلسه غیرعلنی بارها صحبت می‌شد که نامی از اشخاص در جلسه علنی برده نشود، ولی باز عکس آن عمل می‌شد. اینها تعمدی برای مستندسازی داشتند. آقای دکتر لاریجانی مجدداً با آقای شمخانی صحبت کرد و گفت که ما با هم هماهنگ کردیم یا نکردیم؟ که ایشان گفت هماهنگ شده است و در همان جا هم به دوستان گفته شد که این هماهنگی‌ها انجام شده است. این تماسی بود که آقای دکتر لاریجانی با آقای شمخانی داشت.


ورود داعش به ایران؟+تصاویر

به تازگی ادعایی مبنی بر ناکامی نیروهای داعش در ورود به کشور و دستگیری آنها از سوی مأموران امنیتی در فضای مجازی منتشر شده است.
   

ورود داعش به ایران؟+تصاویر

به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کنیم.
 

ورود داعش به ایران؟+تصاویر
به تازگی ادعایی مبنی بر ناکامی نیروهای داعش که قصد ورود به کشور را داشتند و دستگیری آنها از سوی مأموران امنیتی به همراه تصاویری مرتبط با همین موضوع در فضای مجازی منتشر شده است که در ادامه می‌خوانید:
 

ورود داعش به ایران؟+تصاویر
«ورود ناکام داعش به ایران؛‌ دم بچه‌های اطلاعات و نیروی انتظامی گرم؛ ۲۴ ساعته آماده باشن، ببینید فقط چه جوری می‌خواستن بیان تو ایران؛‌ جای صندلی راننده و تو سپر ماشین.»
 

ورود داعش به ایران؟+تصاویر


اما براستی ادعای مطرح شده در خصوص ورود ناکام نیروهای داعشی به ایران صحت دارد؟!

 
تصاویر فوق مربوط به دستگیری داعشی‌ها در مرزهای ایران است؟! ادعا و شایعه ورود نیروهای داعشی اخیر برای چندمین بار است که از سوی افراد معلوم‌الحال منتشر و به دلیل ناآگاهی کاربران شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود.
 

ورود داعش به ایران؟+تصاویر
گفتنی است تصاویر جدیدی که منتسب به ورود داعشی‌ها به ایران است مربوط می‌شود به قاچاق مهاجرین آفریقایی به اروپا.
 
همچنین تصویر مربوط به درگیری نیروی انتظامی نیز مربوط می‌شود به بازداشت سارقان بانک مسکن اصفهان در ۲۰ خرداد سال جاری.


روابط عمومی مجلس رسماً اعلام کرد: روزنامه "کیهان" عامل ایجاد دو دستگی در کشور است

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به مدیر مسؤول کیهان از جهت گیری منفی ، تخریب و افترا علیه مجلس به شدت انتقاد کرد و کیهان را عامل بحث هایی که سبب دو دستگی در کشور می شود، عنوان کرد. متن نامه مهدی کیایی به این شرح است:
 
مدیرمسؤول محترم روزنامه کیهان
جناب آقای شریعتمداری
با سلام

در روزنامه کیهان پنجشنبه 23 مهرماه سال 94، در صفحات اول و دوم ، مطالبی علیه مجلس شورای اسلامی انتشار یافته که از نمونه های بارز تهمت، تخریب و افترا است ، لذا وفق قانون برای تنویر افکار ملت شریف ایران، در همان صفحات و به همان کیفیت، مطالب زیر به عنوان پاسخ آورده شود:

1-  در تیتر و سوتیترها و سرمقاله مطالبی آورده شده که حاکی از بی اطلاعی مسؤولین روزنامه از امور کشور است ، لذا با برداشت انحرافی و 180 درجه خلاف واقع، به جای اصلاح تحریکات و مواضع قبلی روزنامه، خود را از مواجهه با اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری کنار کشانده و باز هم به روش فرار به جلو، رئیس و نایب رئیس مجلس را آماج تهمت قرار داده است.

این اقدام کیهان اگر با این احتمال بررسی شود که اطلاعات کافی در اختیار داشته و چنین خلاف گویی می کند که بسیار مایه تاسف و عین بی صداقتی است و اگر با این احتمال باشد که اطلاعات کافی نداشته، سوال این است که چرا بدون اطلاع، دیگران را آماج تهمت قرار می دهد که البته در هر دو صورت، ضعف سلوک اخلاق رسانه ای آن روزنامه را نشان می دهد.

روابط عمومی مجلس رسماً اعلام کرد: روزنامه

 آنچه در مسیر مراحل « طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام » انجام گرفت، مسؤولین هر دو فراکسیون مجلس در جریان هستند و می دانند که مطالب آن روزنامه خلاف واقع و کذب محض است.

2- رئیس محترم مجلس توصیه های لازم در هماهنگی کلی در کشور در چنین طرح مهمی را با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند که عین حقیقت و واقع بوده است، لذا مخالف نشان دادن این امر با بیانیه دفتر مقام معظم رهبری از عجایب روزگار و خلاف است و اتفاقا در چند طرح دیگر هسته ای که در مجلس نیز به تصویب رسید ، دقیقا چنین هماهنگی صورت پذیرفته بود و همچنین مطالب مطرح شده توسط نایب رئیس محترم مجلس با برخی نمایندگان ، درست بوده و برداشت آن روزنامه بی اساس و مردود است.

3- از رفتارهای نسنجیده دیگر آن روزنامه ، نشستن در مقام افتاء و مشروع و غیر مشروع دانستن رای نمایندگان در این طرح است. کیست که نداند رعایت ضوابط شرعی و قانون اساسی ، مرجعی مشخص به نام شورای نگهبان دارد و در آن زمان که این مقاله مغشوش در آن روزنامه نوشته شده، شورای محترم نگهبان رای خود را صادر نموده بود.

البته اینگونه رفتارهای رسانه ای که در چند ماه اخیر آن روزنامه نسبت به مجلس انجام داده و موجب تشویش اذهان عمومی گردیده است ،غیر مترقبه نیست و متاسفانه این رسانه ، گاه با کلمات سخیف، مانند «سیب زمینی سرخ کرده» یا «طرح ابوالبقاء» و نظایر آن نسبت به مهمترین نهاد مردم سالاری دینی اسائه ادب نموده است و حال این سوال مطرح است که با چه مجوز شرعی و قانونی روزنامه ای که از بودجه عمومی ارتزاق می کند و مدیرمسؤول آن ریالی در آن سرمایه گذاری نکرده، حق دارد مجلس را که مهمترین رکن مردمسالاری است تحقیر و تخریب کند؟ (گرچه رسانه های خصوصی هم چنین حقی را ندارند تا چه رسد به یک رسانه  که از بودجه عمومی استفاده می کند)
 
4- در سایر مطالب این مقاله نیز دستپاچگی و تحلیل نادرست وجود دارد که تاسف آور است. مثل اینکه گفته شده: "در اقدامی تامل برانگیز فقط چند دقیقه بعد از قرائت گزارش کمیسیون طرح دو فوریتی ارائه شد" ! 

این در حالی است که قبل از طرح دو فوریتی، حداقل در سه جلسه مفصل بین اعضایی از دو فراکسیون اصلی مجلس ، این طرح مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات انجام شده بود و با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز هماهنگی صورت گرفته بود  و قرار بر این شد که بعد از قرائت گزارش کمیسیون، طرح در صحن مطرح شود.

آیا اینکه برای طرحی بسیار مهم و سرنوشت ساز، در کل کشور هماهنگی به عمل آمد ایراد دارد؟ یا اینکه ساعت ها اعضایی از دو فراکسیون روی این طرح کار کردند و به نتیجه رسیدند تا در مجلس با هماهنگی بیشتری کار جلو برود مورد اشکال است؟

طبعا در طرح های مهم نه در ایران که در سطح جهان معمول است خارج از متن جلسات، رایزنی ها و بحث هایی صورت گیرد تا در جلسات عاقلانه تر کار جلو برود حتی در همین قطعنامه اخیر شورای امنیت که کلا 10 دقیقه تصویب آن طول کشید ولی همگان می دانند چند ماه طرفین روی آن کار کردند و توافقاتی داشتند. 

اما اینکه گفته شده طرح به کمیسیون دیگری ارجاع شد با کمی دقت و رجوع به آیین نامه داخلی مجلس متوجه می شوید که کمیسیون برجام مسئول ارائه گزارش بود و کار خود را به سرانجام رساند و هیأت رئیسه می تواند طرح هایی را به این کمیسیون ارجاع دهد اما اصل وظیفه هیات رئیسه ارجاع طرح به کمسیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که در آیین نامه مشخص شده است و اتفاقا تمامی طرح هایی که در زمینه مباحث هسته ای در طول سالیان گذشته در مجلس مطرح شده از طریق همین کمیسیون بوده است.

همه این مسائل نشانگر این است که آن روزنامه چون در چند ماه اخیر با تحلیل های اشتباه مسیر نادرستی را مورد توجه قرار داد که امروز روشن گردید با حقیقت و واقعیت فاصله دارد، لذا با چنگ زدن به آسمان و ریسمان ، قصد فرار از تحلیل های غلط گذشته خود را دارد.

لذا در پایان تاکید می شود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طی دو ماه گذشته با دقت موضوع هسته ای را مورد توجه قرار دادند و از سر خیرخواهی و مصالح کشور قانون سنجیده ای را با هماهنگی سایر مراجع مسؤول سامان دادند که با تأیید کامل و بلافاصله آن توسط شورای محترم نگهبان ، برای اجرا ابلاغ گردید و بحث هایی از سنخ مطالب آن روزنامه نه تنها اشکالات و تخلفات گذشته آن جریده را علاج نمی کند که به دو دستگی ها در کشور در این زمینه دامن می زند که رهبری معظم انقلاب همگان را از آن منع کردند.
 
                                                                          مهدی کیایی
                                            مدیرکل فرهنگی
و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی



طنز/ پاسخ‌های احمدی نژاد به تصویب برجام، دادگاه ب.ز، دستگیری بقایی و مناظره با دولت

طنز و کاریکاتور > طنز - محمود احمدی نژاد در حاشیه یک مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرنوشت دانشگاه ایرانیان چه شد با لبخندی پاسخ داد حال شما خوب است.

بر این اساس، خبرنگاران در حاشیه بازدید سرزده احمدی نژاد از نانوایی محل، با او به پرسش و پاسخ پرداختند که جدول اظهارات رییس دولت نهم و دهم را در ادامه مشاهده می کنید:

سوال خبرنگار

پاسخ احمدی نژاد

نظر شما درباره تصویب برجام در مجلس چیست؟

اوه اوه چقدر هوا یدفعه سرد کرد!

درباره اتهامات بابک زنجانی و همکاری دولت شما با او نظری ندارید؟

سلام مادر را برسانید!

دستگیری آقای بقایی را چطور ارزیابی می کنید؟

دماغتو عمل کردی شما؟

برای انتخابات مجلس لیست جداگانه می دهید یا ائتلافی عمل می کنید؟

اصل حالت چطوره؟

میشه کمی درباره مناظره ده دقیقه ای با دولتی ها توضیح بدین؟

خاش خاشی می خوای یا کنجدی؟ بگیرم برات؟

درباره دکل گمشده نفتی دفاعی ندارید؟

عزاداری های شما هم قبول باشه!

حساب بانکی شما مسدود شده پول سفرهای استانی را از کجا تامین می کنید؟

به خواهر خیلی سلام برسونید!

قصد ندارید از محمدرضا رحیمی دلجویی کنید؟

سلامت باشید

درباره واردات خودرو با ارز دارو حرفی ندارید؟

بازم این ورا تشریف بیارین!

واکنش شما نسبت به بستن دانشگاه ایرانیان چیه؟

بفرما منزل در خدمت باشیم!

نظرتون درباره رد شدن شکایت شما از اسحاق جهانگیری چیه؟

موید و منصور باشید!




آرایشگر زنانه: ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم/ آرایشگر مردانه: در ایام محرم، مصرف چسب مو به اوج خود می رسد!

صدای طبل  و دهل می آید و بوی اسفند از هیات های عذاری حسینی به مشام میرسد.انگار شب های تهران زنده شده اند تا در عزای حسین (ع) و یارانش بگریند.مردم دسته دسته هیات های عزا دار را همراهی می کنند و بازار زنجیر زنی ، سینه زنی و  نوحه خوانی داغ است تا اشک ها را جاری کند و حادثه کربلا را فریاد بزند.
 
آری ، محرم دوباره از راه رسیده است تا فرای عزاداران واقعی حسین (ع)، مانند هر سال حاشیه های پر رنگ تر از متن داشته باشد.
 
حاشیه هایی که چهره خیابان های تهران و سایر کلان شهرهای کشور را به سوژه درجه یک رسانه های غربی تبدیل می کند.
 
پوشش دختران جوان در خیابان های پایتخت
 
شب است  اما نور چهلچراغ ها و هیات های عزاداری ، شب های پایتخت را آنقدر روشن کرده تا چهره های آرایش کرده و موهای شنیون شده دختران بیش از قبل دیده شود.
 
لب های قرمز شده، موهای بلوند شده و شال و روسری های کوتاه  به همراه ساپورت هایی که بعضا حتی روی آنها یا حسین نوشته شده است، مصداق بارز شب های محرم امسال است.این روزها اما سایت های اینترنتی نیز پر شده است از تبلیغات برای فروش لباس های ویژه محرم که بر حاشیه های شب های محرم دامن می زند.در واقع می توان گفت، دیگر آن زمان ها گذشته که به احترام عزای حسینی آرایشگاه های زنانه و مردانه تعطیل می شد چرا که مشتریی نداشت.
 
روایت یک آرایشگر زنانه از ایام محرم
 
مینای 30 ساله  که در یک آرایشکاه درجه یک زنانه در غرب تهران کار می کند درباره مشتری های خاصش به شفاف می گوید: ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم و آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می دهیم.
 
او ادامه می دهد: آرایش صورت و شنیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می خواهند صورتشان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می شوند، مد می شود و متقاضی دارد!
 
این آرایشگر جوان ادامه می دهد: من از 20 سالگی به کار آرایشگری مشغولم  اما در 5 سال اخیر کار و بار آرایشگاه ها در ایام محرم سکه شده است هر چند که پیش از آن نیز زنان و دختران جوان به آرایشگاه می آمدند تا برای دنبال دسته رفتن به گفته خودشان خوشتیپ باشند اما در سال های اخیر مد ایام محرم بسیار باب شده است.
 
او در پاسخ به سوال شفاف در خصوص برخورد با باز بودن آرایشگاه ها در ایام محرم می گوید: تا کنون برخوردی در این خصوص صورت نگرفته و من در جریان نیستم.
 
مینا در پایان می گوید: مادر من هم سال های سال آرایشگر بوده است و می گوید در حدود 30 سال پیش همه آرایشگاه های زنانه بسته بود و مردم حت ابرو هم تمیز نمی کردند اما امروز دوره و زمانه تغییر کرده است و ماهم به فکر نان درآوردن هستیم.وقتی مشتری داریم کار می کنیم!
 
سیمای 40 ساله نیز از رونق فروش لباس هایش برای ایام محرم می گوید.او که به گفته خود یک هنرمند است و طرح ها و نوشته های نستعلیق ایرانی را روی مانتوها و شال ها کار می کندبه شفاف می گوید: از 2 هفته قبل از محرم سفارش ها برای طرح زدن روی مانتوها و شال های مشکی آغاز می شود و دختران جوان و حتی پسران برای نوشتن یا حسین، یا اباالفضل و حتی نوشتن بخشی از نوحه های معروف مانند باز این چه شورش است...روی مانتو، تی شرت  شال به من مراجعه می کنند.
 
او ادامه می دهد: البته این کار را بد نمی دانم چرا که می توان گفت به نوعی نشان دادن عزادار بودن محسوب می شود به شرطی که افراطی و برای نمایش دادن خود نباشد.
 
سیما در پاسخ به سوال شفاف درباره نرخ پارچه نوشت ها می گوید: برای یک طرف کامل مانتو از 200 هزار تومان به بالا نرخ تعیین شده است و برای کار کردن کامل روی شال ها و تی شرت ها از 100 هزار تومان نرخ تعیین شده است.برای کار جزئی هم از 50 هزار تومان به بالا نرخ داریم.
 
کاسبی آرایشگاه های مردانه از ایام عزاداری حسینی
 
این داستان اما در آرایشگاه های مردانه نیز به نوع دیگری تکرار می شود.حسین 27 ساله، آرایشگر جوانی است که در مرکز تهران مشغول به کار است و  درباره ایام محرم و مشتری های خاصش به شفاف می گوید: در ایام محرم، مصرف چسب مو در آرایشگاه های مردانه به اوج خود می رسد.جوان ها از ما می خواهند موهایشان را طوری درست کنیم که در طول عزاداری تکان نخورد.آرایش مو با خاک نیز در این ایام رواج دارد که ما از خاک تمیز رس! برای آن استفاده می کنیم.
 
او ادامه می هد: به تازگی نیز خط انداخن روی سر و طرح دادن و حتی نوشتن نام حسین و ابوالفضل و ... روی سر که از طریق شابلون صورت می گیرد نیز باب شده است.طرح دادن به ابروها نیز در این ایام بازار داغی دارد!
 
حسین در پایان می گوید: ما حتی در این ایام روی مدل های بستن شال گردن و چفیه نیز کار می کنیم و برای آن هم متقاضی داریم!
 
 با آرایشگاه های متخلف برخورد می شود اما...
 
این اتفاقات در حالی در محرم امسال نیز در حال وقوع است که اعلام شده، آنچه به تازگي با عنوان آرايش ملايم ويژه ماه محرم  يا  اصلاح ويژه محرم  از سوی برخی آرايشگران تبليغ مي‌شود، غيرقانوني است و مي‌تواند به توبيخ منجر شود. اين را هم رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه تهران و هم رئيس اتحاديه آرايشگران مردانه تهران مي‌گويند. شروع اين تبليغات از چند سال گذشته در آرايشگاه‌های زنانه آغاز شد، اما بعدها دامنه آن به آرايشگاه‌های مردانه هم كشيده شده است.
به گفته رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه تهران، آرايش ويژه محرم و تبليغات آن به‌طور كلي ممنوع است. افسرالملوك سايان با ابراز ناراحتي از بروز اين وضع عنوان كرده: براي آرايشگاه‌هاي زيرمجموعه اتحاديه، پيامكي مبني بر پيگرد قانوني اين نوع تبليغات ارسال و آگهي آن نيز در روزنامه‌ها درج شده است.
 
 او افزوده: همچنين بخشنامه‌اي درباره اين موضوع و پيگردهاي قانوني آن براي آرايشگاه‌ها ارسال شده است.با این حال اما آرایشگران نه در این باره چیزی شنیده اند و نه به آن عمل می کنند و به گفته  آنها وقتی مشتری هست باید کارش انجام شود!
 
این در حالی است که در واقع به نوعی می توان گفت برخورد با آرایشگاه ها هم چاره کار نیست و باید ریشه یابی کرد، چرا در ایامی که ایام عزاداری  است و مردم کشور در عزای حسینی هستند، جوانان ایرانی باید به فکر ظاهر و آرایش خود باشند؟!چرا خیابان های پایتخت در ایام محرم به مهمانی خیابانی شبیه است تا عزاداری؟ و در آخر چرا فرهنگ عزای حسینی از یادها می رود؟


شهرام جزایری چقدر دارایی داشت؟ الان چقدر دارد و مشغول چه کاری است؟ چرا اعدام نشد؟

شهرام جزایری که افزون بر یکسال است از زندان آزاد شده می‌گوید تنها مدیری در سراسر دنیاست که از بالاترین مرجع قضایی کشورش یعنی دیوان عالی کشور، حکم خوش حسابی گرفته اما این روزها مفلس فی امان‌الله است و مقدار محدودی درآمد دارد.

شهرام جزایری در گفت‌وگو با تسنیم به مسائلی از جمله نحوه برخورد مردم، نظرش درباره مه‌آفرید امیر خسروی و بابک زنجانی، ماجرای مشاوره دادن به مهدی هاشمی قبل از رفتن به زندان، پخش شدن علنی محاکماتش و ... پرداخته که به شرح ذیل است.

در 13 سالی که زندان بودید و چه در حال حاضر، شده انگ مجرم بودن و زندانی بودن، مانع کارتان شود؟

به هیچ وجه. همیشه مورد احترام بوده‌ام ،حتی افرادی که به اصطلاح دشمن اطلاق می‌شوند که حقیقتاً با نهایت احترام با من مخالفت کرده‌اند . حتی قضات رسیدگی‌کننده درپرونده قضایی‌ام که بیش از 40 قاضی بوده‌اند . لذا این موضوع هیچ مانعی برای من نبوده و نیست بلکه درخیلی از موارد ، بعد از آن داستان‌ها و استماع مدافعاتم ، بیشتر مورد قبول و تأیید افراد قرار گرفته‌ام .

چه چیزی باعث شده که مانع نشود؟ چون قطعا خیلی از کسانی که شرایط شما را داشته‌اند، حتی بعد از آزادی زندگی‌شان از هم پاشیده؛ چه زندگی شخصی و چه زندگی اقتصادی.

از نظر اقتصادی که من سال‌هاست متوقف و تعطیل شده‌ام ولی اینکه بگویم شکست خوردم و نابود شدم، این طور نیست. من همه این فراز و نشیب‌ها را لازمه یک بالندگی می‌بینم. همه‌شان مفید هستند. در یک بنگاه اقتصادی گاهی فروش بالاست، گاهی پایین و گاهی هم ضرر می‌کنی. احساس می‌کنم تو این 13 سال ، فروش عشق و احساس در بنگاه اقتصادی‌ شهرام جزایری بسیار بالابوده و هست عشق و محبت فروختم و بنگاهم رومدیریت کردم.

قبلا خارج از کشور هم فعالیت اقتصادی داشتید؟

بله خیلی هم گسترده و جدی .

آیا بازهم قصد داریددر بازار بین‌المللی کار کنید؟

قطعا اگر یک روزی بخواهم یک کار اقتصادی بزرگ و کلان انجام بدهم باید در بازار بین المللی حضور جدی و فعال داشته باشم. شاید اصلا از آنجا شروع کنم. قطعا باید توسعه پایدار را از بنگاه‌های بین‌المللی سراغ گرفت.

برگردیم به زندان.....

قرار شد زیاد به عقب برنگردیم.

آیا در زندان خاطراتی هم نوشتید؟

خیلی در زندان نوشتم. اما نه خاطره . مگر بیکارم بشینم خاطره بنویسم .(خنده) زندان فرصت خیلی خوبی برای مطالعه و نوشتن بود. از قطار زندگی پیاده شدم، راه‌های گذشته و نواقص‌شان را مطالعه کردم. برنامه‌های آینده را با شرایطم انطباق دادم و به نظر می‌رسد که دوران سخت اما بسیار مفید و خوبی بود.

با توجه به تخصصی که در حوزه دندانپزشکی یا اقتصادی داشتید، برای سایر زندانیان چه کردید؟ آیا هیچ وقت از این تخصص‌ها در زندان و واحد حرفه‌آموزی آن استفاده کردید؟

من هرجا هستم و بودم اطرافیانم همین سوالات اقتصادی را از من پرسیده‌اند که چطور پولدار بشوم؟ چطور مشکلات اقتصادیم را حل کنم و سوالاتی از این دست. سوالاتی هستند که اکثر زندانیان در دوران زندان و افراد غیرزندانی هم الان از من پرسیده و می‌‌پرسند. من یک نسخه واحد به همه افراد و اشخاص می‌دهم و آن هم انضباط مالی است. اکثر افراد انضباط مالی ندارند، ادبیات اولیه یک حسابداری و حسابرسی را بلد نیستند. پس چطور و با چه شجاعت و جسارتی می خواهند کار اقتصادی کنند؟ در بنگاه‌های اقتصادی، بخش مالی، حسابداری و حسابرسی، پایین‌ترین سطح ارزش را دارد. نمی‌توانند یک ترازنامه یا صورت مالی بنویسند، می روند بنگاه اقتصادی راه می اندازند! کسی که نمی‌تواند این کار را بکند، چگونه به خودش اجازه می‌دهد که ساختمان‌سازی کند؟ یا حتی یک کله‌پزی داشته باشد؟ باید ابتدا اصول اولیه حسابداری و حساب و کتاب را یاد گرفت که کار سختی هم نیست و بعد وارد کسب و کار شد.

شاید به اعتبار همان اقتصاد مرامی است که بدون علم به این اصول وارد کار اقتصادی می‌شوند.

اگر همان زمانی که وارد یک بنگاه اقتصادی می‌شوید و تخصص مالی ندارید، یک حسابدار متخصص بیاورید و یا خودتان به این امور توجه کنید و سعی کنید که آن را یاد بگیرید، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. همان اقتصاد مرامی قدیمی که شما اشاره می فرمایید با چرتکه هایشان ، بهترین حسابداران امروز را درس می دهند.

شما از زندان آزاد شدید و کار اقتصادی هم نمی‌کنید این بنز مدل بالا زیرپایتان از کجا آمده است؟

یکی از دوستانم هدیه داده والبته من نیز در مقابل برای پیاده سازی یک مدل اقتصادی مفید و استاندارد در شرکت‌هایش، به طور رایگان به وی مشاوره می‌دهم که قطعا چندین برابر پول این ماشین می‌ارزد. بالاخره یک ماشین 500 میلیون تومانی چیزی نیست که برای شهرام جزایری خیلی بزرگ باشد درشرایطی که ماشاءالله ماشین‌های مازارتی و پورشه وبنز اس 500 و... با قیمتهای بالای دو سه میلیارد تومان، در کف خیابان های تهران فراوان شده . البته شاید درآینده نزدیک به پولش نیازداشته باشم و بفروشمش!

این ماشین‌ها (پورشه) را دوست ندارید یا اینکه نمی‌خواهید سوار شوید؟

نه پولش را دارم و نه دوست‌شان دارم. اگر این ماشین را سوار می‌شوم، نسبت به ماشین‌هایی که دیگران سوار می‌شوند، خیلی عجیب نیست. ماشین بسیار خوبی است. من هم قبلا همیشه بنز سوار می‌شدم و کافی هم هست و پاسخگوی نیاز من بوده . البته در حال حاضر مشکلات مالی جدی و زیادی دارم و شرایطم سخت‌تر از دوران زندان است. در زندان که بودم همه رفقا کمکم می‌کردند. در تمام 13 سال کسی نیامد بگوید دو زار از شهرام طلب دارم اما از زمانی که آزاد شدم، همه روی سرم ریخته‌اند و توقع دارند. پیامک‌هایشان را می‌توانم نشان بدهم. برخی دوستان برداشت قشنگی از اقتصاد و ثروت ندارند و معتقدند نباید نشان بدهیم که پولدار و ثروتمندیم؛ راه می‌روند و به دروغ می‌نالند در حالی که حساب‌های مالی خودشان و خانواده‌شان پر است. به نظر من اینگونه دروغگویی‌ها، کار زشت و بدی است. حساب های مالی من خالی نیست، لبریز هم نیست. خدا را شکر همیشه یک زندگی خوب وسطح بالایی داشته‌ام. بالاخره سال‌ها زحمت کشیده ام و سال‌ها از عملکرد اقتصادی خودم وشرکت‌هایم دفاع کردم. کاملا قاطعانه ومحکم مدعی هستم "شهرام جزایری" تنها مدیری در سراسر دنیاست که از بالاترین مرجع قضایی کشورش یعنی دیوان عالی کشور، حکم خوش حسابی گرفته . "شعبه 20 دیوان عالی کشور در بند 11 حکم خود به صراحت گفته که خوش حسابی شهرام جزایری و شرکت‌هایش نزد بانک‌ها احراز می‌شود.بروید کاملا دقیق و موشکافانه تحقیق و بررسی بفرمایید اگر کسی در دنیا این حکم مهم و ارزشمند را از دیوان عالی کشورش دریافت کرده لطفا در خبرگزاری خودتان خبررسانی کنید و در غیر اینصورت به سلامت اعتباری احراز شده شهرام جزایری احترام بگذارید.

الان مردم شما را می بینند، می‌شناسند؟

بله.خوشبختانه یا متاسفانه می‌شناسند. بیشتر مردم بخاطرخنده‌های معروفم مرا خیلی خوب می‌شناسند. من همه مردم را دوست دارم. مردم خوب و مهربان هستند و هیچ چیزی بهتر از محبت مردم نیست. البته گاهی هم پشت سر من بد می‌گویند. یاد یک خاطره افتادم. سوار تاکسی شدم و راننده شروع کرد به نالیدن. از آقای کرباسچی گفت و بعد فاضل خداداد و مرتضی رفیق دوست تا اینکه رسید به شهرام جزایری. 

فحش رکیکی داد و گفت« این فلان فلان شده همیشه پول نفت را می‌دزدید، سهم آقایان را می‌داد. آن سال سهم‌شان را نداد ، گرفتند انداختنش زندان . زندانش هم که زندان نبود بیشتر اوقات توی کانادا بود. من هم چند بار رفتم زندان دیدمش" گفتم دیدیش؟" گفت: آره ، گفتم: چه شکلی بود؟ گفت: موهایش بلند و دم اسبی بود، پشت موهایش خیلی دراز و بلند بود. بعد هم توی زندان راه می رفت و به همه دستور می‌داد!!!

گفتم: حالا ببینیش میشناسیش؟ گفت: آره. بعدش شروع کرد به شهرام جزایری فحش دادن.(خنده) عصبانی شدم گفتم آقا همه چی به ما گفتی ما سکوت کردیم، دیگه چرا به خانواده‌ام فحاشی می‌کنی؟ بزن کنار پیاده می‌شم. به جان خودم ، یکدفعه برگشت نگاه کرد و وسط اتوبان نگه داشت. از تاکسی پیاده شد و شروع کرد به بوسیدن سر و صورتم . متأسفانه برخی ها به خاطر مشکلات، بعضی اوقات بدون فکر کردن و به نادرست بعضی حرف‌ها رو از روی معده می زنند!

تاکسی هم سوار می شوید؟

بله. زندگی خصوصی بامزه‌ای دارم.کاملا جالب !!!

الان چند تا بچه دارید؟

ایلیا که بچه بزرگم است و 11سال دارد. ارشیا پسر دومم هفت سال دارد و دخترم نیز پنج سالش است. این سه تا بچه ، همه داروندار و زندگی‌ام هستند. ایلیا با یازده سال ، دارنده مدال طلای مسابقات کاراته قهرمانی کشور و دارنده مقام نایب قهرمانی جهان در بازی‌های بین المللی است و به دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط است. ارشیا و آرنیکا هم آموزش های ابتدایی و ورزش تکواندو رو به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهند . الحمدالله فرزندانم ، از بهترین ودلسوزترین عنصر هستی یعنی مادرخوب برخوردارند و از این حیث کارمن خیلی کمتر شده است.

راستی شنیده‌ایم شما پرسپولیسی هستید.

نه پرسپولیسی نیستم ، من خود پرسپولیسم.

پس چرا برای خرید پرسپولیس اقدام نکردید؟

پسرم ایلیا نگذاشت. پسرم مخالف جدی این موضوع بود.

پسرتان استقلالی است؟

شدیداً طرفدار استقلال است.

جوک‌هایی که در مورد شما می‌گفتند را می‌دیدید؟

بله . هنوز هم برایم می‌آید. جالب است؛ آنهایی که حوصله دارند و این جوک‌ها را می‌سازند، خیلی آدم‌های ارزشمندی هستند!

شما هم تحریم‌ها را دور می‌زدید؟ قبول دارید که بابک زنجانی تحریم‌ها را دور می‌زده است؟

متاسفانه امروز بابک زنجانی فردی است که مورد شماتت قرار گرفته است. باید دید آن روز که این رفقا و عزیزانی که در مسئولیت‌ها مستقر بودند، چرا تشخیص دادند مهمترین عرصه زندگی مردم را که نفت بود، در اختیارش بگذارند؟ اینکه کشور در چه شرایطی قرار گرفته بود؟ تصمیم‌گیران کشور چرا و به چه دلیل نفت را خارج از کانال رسمی به دست افرادی چون ایشان قرار دادند، من اطلاعی ندارم. ما اقتصادی‌ها خیلی از مواقع پیش می‌آید که در شرایط خاص برای کالاهای شرکت تصمیمات خاص می‌گیریم. ممکن است شما هم اگر در یک بنگاه اقتصادی ، کالایی داشته باشید که به خاطر تحریم نتوانید آن را بفروشید، مجبور بشوید آن را به افراد خاصی بدهید و ممکن است در حساب کتاب کردن، همه پولتان هم از بین برود. درباره این فرد هم شنیدم که 10 درصد پول فروش نفت را برنگردانده است. تأیید یا تکذیب نمی‌کنم چون صلاحیت اظهارنظر درباره این مطلب را ندارم و اطلاعاتم هم کافی نیست. همه باید به رسیدگی‌های مقام قضایی اعتماد کنیم تا نتیجه مشخص شود. اما چون خودم قربانی بوده ام همیشه همه را توصیه کردم تا قبل از قطعیت رسیدگی‌ها و صدور احکام ، به مرجع قضایی اعتماد کنید و اظهارنظر نکنید.

شما از قبل بابک زنجانی را می‌شناختید؟

او در مقطعی یک فعال اقتصادی بزرگ بوده و افرادی که اقتصاد را در سطح کلان کار می‌کردند گویا، با وی در ارتباط بودند .مثل همه بنگاه های اقتصادی که ایشان را می‌شناختند، من هم او را از دور می شناختم و صرف‌نظر از صحت وسقم عملکرد اقتصادی‌اش شنیده که آدم بسیار مهربان و رئوفی است.

به او مشورت می‌دادی؟

من در داخل زندان به افراد بیرون ، گاهی از طریق تماس تلفن ، مشورت می‌دادم و خیلی‌ها نظرات من را استماع و استفاده می کردند و گاهی هم نه .

نظرتان درباره اعدام مه آفرید چه بود؟

من صالح به اظهارنظردراین باره نیستم. به نظرمن ، حتی نظر شخصی دست اندرکاران قضایی و همه ایرانیان ، این است که نباید موجبی فراهم شود که فردی اعدام گردد. ای کاش این شرایط فراهم نمی‌شد و این اتفاق رخ نمی‌داد که چنین پرونده ای تشکیل و یک نفر اعدام شود! آن قاضی محترمی که این حکم را اجرا کرده ، هم قطعا دوست نداشته یک فرد اعدام شود ، ولی بهرحال موجباتی فراهم شد و ترتیبات قانونی قضایی کشور منتج به آن اتفاق سخت گردید و ما در داخل زندان حال واحوال دست اندرکاران قضایی اینگونه احکام را می دیدیم ، حتی در موارد جنایی ، قضات قلباً ناراحت بودند که فردی اعدام شود اما لاجرم باید قانون اجرا می‌شد. من به عنوان یک ایرانی از خبر اعدام یک فرد ولو محکوم و مجرم و جنایتکار خوشحال نمی‌شوم و مطئنم هیچ‌کس خوشحال نمی‌شود اما اینکه بخواهم اظهارنظر کنم که درست بود یا نه، صالح نیستم.

من یکسری رفقای بین‌المللی دارم که اینها می‌گفتند ما شهرام را می‌شناسیم و می‌دانیم قانون را بهتر از هر کسی می‌شناسد، چون قبل از زندانی شدن مشاور قانونگذار کشور بوده است. می‌گفتند مادامی که شهرام در زندان است ،معلوم است که از سرمایه‌گذاری حمایت جدی نمی‌شود. از طریق تلفن به آنها می‌گفتم آنقدر هم تند حرف نزنید بالاخره من هم جوان بودم و مقداری هم تندروی کردم هرچند هیچ وقت از چراغ قرمز عبور نکرده بودم...

نظرم این است که برای اینکه سرمایه‌گذاری حمایت شود باید بدوا از سرمایه‌گذاری داخلی دفاع کنیم. امثال افراد یادشده قطعا اشتباهاتی که به زعم خودشان جرم نبوده داشته‌اند ولی موجباتی باید باشد که این خطاها مرتب مانیتور و کنترل شود. نظرم این است که وقتی یک بنگاه اقتصادی به پول بزرگ می‌رسد، کشور باید خیلی احتیاط کند. اگر آن فرد چموش بود باید برخوردهای قضایی شود. باور کنید اگر در شرکت‌های من، یک برگ کاغذ پیدا می‌کردند که تخلف در ال سی یا اعتبارات و اسناد بانکی بود، 40 بار اعدام می‌شدم.

آیا این مسئله که مه‌آفرید اصلا ابراز پشیمانی نکرد و خودش طناب دار را به گردنش آویخت، صحت دارد؟

سکوت...

برگردیم به ماجرای فرار از زندان. چگونه از زندان فرار کردین؟ چرا عمان را انتخاب کردین؟

من درباره این موضوع همیشه سکوت کرده‌ام و اصلا علاقه ای ندارم درباره آن حرف بزنم.

واقعا چرا عمان؟ تصور فرار شما به کشورهایی مثل امارات، ترکیه و حتی افغانستانی که پاسپورت آنجا راهم داشتید، قابل تصور بود اما عمان نه.

سکوت...

یعنی واقعیت فرار شما از زندان، آنطور که مطرح شد نبود؟

گفتم اصلاً دوست ندارم آن قبرستان کهنه شکافته بشود . به نظرم بهتر است درباره موضوعی که ضرورت دارد حرف بزنیم.

دادگاه محاکمه شما علنی پخش شد؛ نظرتان درباره پخش محاکمه مهدی هاشمی چیست؟

من درباره این فرد هیچ نظری ندارم. شما از چیزی حرف می‌زنید که نظر مبارک شما یا من به عنوان یک فرد غیرمطلع از شرایط سیاسی قضایی است. من درباره پرونده خودم می‌گویم که رسانه‌ای و علنی شدن آن کمکی به اجرای عدالت نکرد، شاید می‌توانست یه مقدار آرام‌تر باشد. شاید در پرونده دیگری، شرایط طور دیگری باشد .شاید علنی کردن اشکالی نداشت اما دامن زدن رسانه‌ها به پرونده من خیلی آن را سیاسی کرد.

اخیراً مسائلی مطرح شد مبنی بر اینکه شما به مهدی هاشمی قبل از اعزام به اوین برای تحمل مدت حبس مشاوره دادید؟

شب قبل از رفتن آقای مهدی هاشمی به زندان، وکیلش آقای سید محمود طباطبایی که اتفاقاسالهاست وکیل بنده هم هست ، به من زنگ زد و درباره ایشان باهم صحبت کردیم . همین مطلب موجب شد بعدها شایعه‌های بزرگی درست بشه که ...

بعد از گذشت 13 سال، تصور می‌کنید سیاسی با شما برخورد شد؟

دوست ندارم درباره آن صحبت کنم. 13 سال غیر از خودم دیگران را تحمل کردم و از شماها می‌خواهم 20 سال من را تحمل کنید. انشاءالله در 20 سال آینده ازشهرام جزایری خدماتی خواهید دید که قطعا قضاوت‌های عمومی رو به واقعیت نزدیک خواهد کرد

دستگیری شما اقتصادی بود یا سیاسی؟

اطلاع‌رسانی‌های نامناسب قضایی قبل از صدور حکم قطعی، حواشی زیادی درست کرد. ذکر نام برخی افراد، باعث شد حساسیت زیادی ایجاد شود و وقتی هم که حساسیت ایجاد بشه طبیعی است که از رسیدگی های قضایی ازروال عادی خارج شود.

 از تبعات حرف زدنت نگران هستی؟

طبیعتا. وقتی حرف بزنم، این حرف من متر می‌شود و دوست ندارم اظهارنظری نسنجیده بکنم که برای کشور موضوعی درست شود. دوست دارم اگر حرفی می زنم موثر باشد. مردم ومسؤلین ازشهرام جزایری همیشه انتظار داشتند که پخته وسنجیده اظهار نظر کند و بهترین راه دراین مورد کم حرف زدن بوده که اگر از داخل زندان به شما قول مصاحبه نداده بودم و شما هم، پیگیری نمی‌کردید، همین حد هم زحمت نمی‌دادم.

اینکه گفته بودی دوست داشتم در این 13 سال، بارها اعدام شوم، به خاطر شرایط زندان بود یا فشارهای جانبی؟

شرایط زندان شرایط خوبی نیست. بارها گفته ام ، اگر قرار باشد که یک فرد بیشتر از یک سال در زندان باشد، واقعا اگر اعدام شود بهتر است. باورکنین آدم به چشمش چیزایی می‌بیند که حاضر است روزی ده بار بمیره ولی اون موضوعات و نشنود ویا نبیند!!! هنوز هم محکم نظرم همین است. اسلام هم همین را می‌گوید. اصلا مجرمی که قرار است حبس برود ،تبعیدش کنند. خیلی هم کاربدی کرد ، یک دست و یک پایش را قطع کنند. در اسلام مجازات‌ها صریح است.اما زندان فرسایشی وخیلی غیر قابل تحمل است.

برکناری رئیس وقت زندان اوین و سرپرست مجتمع اقتصادی مرتبط با فرار شما بود؟

سکوت...

با بابک زنجانی دیداری داشتید؟

اصلا. اما اینکه بعضی‌ها مطرح کرده بودند که بابک زنجانی زندان نبوده و یا بیرون است ، دروغ محض است و صحت ندارد.

واقعا می‌شود یکسری وسایل خاص مثلاً ساز مورد علاقه فردا را وارد زندان کرد؟

بله. مشکلی ندارد ، اگر هماهنگ شود و موافقت کنند، مشکلی ندارد در واحد فرهنگی زندان امکان پذیر است نه داخل بندها.

الان ساکن زعفرانیه تهران هستید؟

بله . صبح‌ها بعد از پیاده‌روی به دفتر دوستانم می روم. چند ساعت با دوستانم هستم و اگر نیاز به کمک فکری اقتصادی داشته باشند ، به آنها مشورت می‌دهم. بعد بیشتر اوقات با پسرانم یا دخترم ، به تفریح و خرید می‌رویم. ناهار معمولا با دوستان هستم . شب هم به خانه می‌روم.

سال 80 شما دارایی خود را 136 میلیارد اعلام کرده بودید.

160 میلیارد بود اما در ارزیابی‌ها 45 میلیارد تومان تقویم شد و همه اموال شرکت‌هایم را بابت تسویه بدهی‌هایشان، در قالب ردمال حکم کیفری دادم.

الان چه قدر سرمایه دارید؟

الان مفلس فی امان‌الله هستم. فعلا از دوستانم کمک می‌گیرم. مشاوره‌هایی به برخی می‌دهم و مقدارمحدودی درآمد دارم. برخی پیش من می‌آیند و درخواست مشاوره برای سرمایه‌گذاری دارند و من هم نظر می‌دهم.

همه هم به سود رسیده‌اند؟

خیر. بعضی با من مشورت داشتند اما نظر من را اجرایی نکرده‌اند وکارخودشان را انجام دادند. گاهاً هم متضرر شدند اما من دربخش خصوصی شرکت داری، به درجه ای از اجتهاد اقتصادی رسیده‌ام که نظراتم برای یک بنگاه ، درصورت اجرا زیان به بار نیاورد .

هزینه ماهانه شما چقدر است؟

هنوز وارد تعیین رقم نشده‌ام . من هنوز چندین خانواده را مدیریت می‌کنم و هزینه‌های خانواده زندانیان هم‌بندی‌ام هم به آنها اضافه می‌شود و خلاصه خودم یتیمم و کلی هم یتیم دارم. به دلیل محدودیت کاری ودرآمدی ، مجبورم اوضاع را با هزار زحمت و دردسر کنترل کنم اما خداروشکر ازاین موضوع خیلی راضی‌ام که خداوند به من توفیق داده که همیشه نوکر باشم.

برنامه اقتصادی برای خودت داری؟ تمام این خانواده ها را با برنامه ساپورت می‌کنی یا مقطعی؟

برای گذران هزینه‌های ضروری‌ام قطعا برنامه منظمی دارم و و برنامه‌های حمایتی من دایمی‌ست.

هنوز مشغول نوشتن کتاب خاطرات نشدید؟

برخی از من خواستند اما به نظرم فعلا نیازی نیست وضرورتی هم ندارد چون کارهای خیلی مهمی دارم که از نوشتن خاطره با اهمیت‌تر است؛ نمونه‌ش با خانواده و بچه‌ها بودند.

در افغانستان کار اقتصادی می‌کردید؟

نمایشگاه فروش کالا داشتیم. در آفریقا هم 50 نمایشگاه برگزار کردم که خاطراتش را اگر بگویم شاخ در می‌آورید. خیلی سخت بود. کالا می‌فروختیم و معطل می‌ماندیم که چگونه دلارها را به کشور ایران منتقل کنیم.

چرا گفتید با 100 میلیون تومان نمی‌شود کاری کرد؟ آیا کسانی که 100 میلیون ندارند نمی‌توانند خوشبخت باشند یا الکی خوش هستند؟

باید ببینید خوشی را در چه چیزی تعریف می‌کنید. آدم با یک زندگی ساده می‌تواند بیشترین لذت را ببرد. افراد زیادی را می‌شناسم که با صدها میلیارد تومان سرمایه، خوش نیستند و زندگی خوبی ندارند. اما اینکه فکر کنید کسی که از پول و امکانات خوشش نمی‌آید اغراق است، اکثریت افراد امکانات را دوست دارند اما باید ببینید چگونه به دست می‌آید وچگونه هزینه می شود...

اگر جای فردی باشی که تمام دارایی او 10 میلیون باشد چه می‌کنید؟

شکر خدا ...

اگر اعتبار شهرام جزایری نباشد چه می‌کردید ؟

اگر بخواهم با فکر و مغزم بدون نیاز به پول، میتوانم کلی کار کنم و پول بسازم .

در چارچوب ذهنی شهرام جزایری این را می‌توان گنجاند که یک کارمند در کنار شغل خود، به سرمایه‌گذاری مشغول شود؟

خیر. به نظر من فقط همان روی یک کار و یک شغل متمرکز بشوید و آن را به خوبی انجام دهید. حتی اگر کله‌پزی انجام می‌دهید، باید آن را با عشق مدیریت کنید. اصول اولیه اقتصاد ، شناخت و عمل به ادبیات پول و سرمایه است. تمام این حضرات که در کارهای اقتصادی ناموفق بوده‌اند، نتیجه آن است که ادبیات اولیه اقتصاد را بلد نیستند. من می‌توانم صورت های مالی تلفیقی و گزارش حسابرسی و گزارش توجیهی ترکیبی شرکت‌ها را طراحی و بنویسم به نحوی که خیلی از حسابرسان رسمی ومعتمد انگشت به دهان می ‌مانند... ،

درهرجلسه اجرایی دقیقاً می فهمم که نتایج وآثار مالی جلسه اجرایی، درآن واحد کجای صورت مالی شرکت نشسته وچه اندازه این جلسه از نظر اقتصادی برای شرکت مفید بوده درحالی که خیلی از مدیران محترم ، با پایان سال مالی هم این موضوع را تشخیص نمی‌دهند و فقط حساب سازی می‌کنند!!! شاید این یک نعمت خدادای است؛ قبلا فکرمی کردم همه مدیران این کارها ر بلد هستند اما بعداً متوجه شدم تعدادبسیار محدودی هستند که این مسایل را می‌فهمند وشاید تعداد انگشت شماری هستند که می توانند طراحی‌های اقتصادی پیچیده را شخصاً انجام بدهند.

الان به نمایندگان مجلس یا مجموعه‌های دولتی هم مشاوره می‌دهید؟

بله. اما خیلی محدود و فقط به صورت غیر رسمی. چون واقعا می ترسم برایم دوباره دردسر شود.

شما از رانت اطلاعاتی استفاده کردید؟

این را در دادگاه از من سوال کردند و گفتند شما از رانت اطلاعاتی استفاده کردین. گفتم یعنی چه؟ گفتند شما می‌دانستید قرار است چه قانونی تصویب شود. من هم در جواب گفتم عجب بابا ، من خودم حسب وظیفه قانونی‌ام که مشاور فنی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بودم، باید در خیلی از موارد برای تصویب یک قانون، نظر مشورتی مؤثر می دادم و چه نیاز است که بخواهم از رانت اطلاعاتی استفاده کنم.

آن زمان که مشاور کمیسیون بودید؟

بله.


اعتراف رضا شفیعی جم پس از پایان خندوانه /عکس

رضا شفیعی جم در صفحه شخصی خود نوشت :

سلام به همه عزیزان میخواستم اعترافی بکنم اینکه در طول مسابقات استند اپ از اینکه در کنار استادم علیرضا خمسه که وقتی ١٨ ساله بودم در مدرسه هنر ادبیات١� یا ١٥ جلسه شاگردشون بودم و خیلی چیزها یاد گرفتم در یک صف بایستم و رقابت کنم البته مسابقه بیشتر نمایش بود چرا که صدها هنرمند بزرگ داریم که جایشان خالی بود اما چیزی که فکرم را مشغول کرده بود کامنتهای خیلی از عزیزان بود که برای طرفداری از کمدین محبوبشان هنرمند دیگر را تخریب میکردند بدون در نظر گرفتن پیشینه شان ودایًما لفظ سطحی ولودگی را بکار میردند همه جای دنیا به تعداد سلیقه ها هنر و هنرمند وجود داره که امرار معاششان هم از این راهه، خیلی قشنگتره بگیم من خوشم اومد یا خوشم نیومد چون این فقط یک برنامه وسرگرمی بود و در اخر و پایان در خلوتمان فکر کنیم ایا سنجیده حرف زدهایم نکنه دل کسی رو شکسته باشیم خلاصه ببخشید در اخر دراین ایام محترم وعزیز به بزرگترمان پیشکوتمان حتی یک ماه ١ روز احترام بگزاریم مطمیئن باشید جوابشو میگیرید فداتون بشم ضمنا من یه موقعهایی تو خودمم واخموئم بابت مشکلات خودم. نگید خودشو گرفت کوچیکتون بامشاد قل مراد کیوون برره.


ماجرای سیلی علی دایی به فردوسی پور و پافشاری برانکو برای تکذیب همه چیز

علی دایی؛ این زوج شما را یاد چه اتفاقاتی می اندازد. شاید دم دستی چیزی که به ذهن تان حضور کند، مخصوصا به ذهن نسل جوان، بازی جمعه شب پرسپولیس و صبا در ورزشگاه آزادی است.

 

اما برای قدیمی ها برای آنها که سال هاست با فوتبال زندگی می کنند "برانکو – دایی" همه را به جام جهانی 2006 می برد، به 9 سال قبل. در سال هایی که دایی همچنان در نوک حمله تیم ملی بازی می کرد و فشار بود که جوان ها پشتش هدر رفته اند.

 

حرف از این بود که دایی باید بازی نکند. شماره 10 و کاپیتان اما می ایستاد و مبارزه می کرد. اتفاقا او همیشه در سخت ترین شرایط بهترین بود و تازه بعد از رفتنش همه فهمیدند چه گوهری در خط حمله تیم ملی بازی می کرد.

 

دایی و برانکو مهمترین بخش همکاری خود را در جام جهانی 2006 سپری می کردند؛ فصلی که با اختلاف دایی با تعدای از ملی پوش ها به یادماندنی تر شد. بعد از جام جهانی 2006 بود که دایی در مصاحبه ای جنجالی گفت: «تو چشم من بازی می کردند و پاس نمی دادند.»

 

شاید همین اتفاقات بود که بعد از بازی ایران و مکزیک، دایی را نیمکت نشین کرد. تیم ملی در اولین بازی جام جهانی به مصاف مکزیک رفت. یک نیمه فوق العاده اما نیمه دوم پر اشتباه. تیم ملی در نهایت 3 بر یک باخت و دایی که اصلا به چشم نیامد.

 

با توجه به انتقاداتی که از او بود و همینطور باور عده ای به این موضوع که «دایی در هر صورتی باید فیکس تیم ملی باشد و برانکو از او می ترسد» باعث شد تا پس از بازی مکزیک، کاپیتان به ناگهان سیبل اصلی شود.

 

در آن بازی بازیکنان دیگری اشتباه کردند و به طور کلی مجموعه ای از اشتباهات ایران را بازنده کرد اما به ناگهان دایی شد نقش شماره یک. مردی که فقط در جریان بازی نبود اما مقصر اصلی خوانده شد.

 

پس از آن مسابقه سخت ترین لحظات دایی شروع شد، اینقدر سخت که مجبور شد برای کم کردن این فشار، یک سیلی به عادل فردوسی پور بزند! دایی حرف هایی درباره واقعیت های تیم گفته بود اما شبکه سوم نتوانسته بود این حرف ها را پخش کند. به همین دلیل عادل شاهد خشم کاپیتان بود.

 

بعد از شکست مقابل مکزیک، پیامک ها علیه دایی دست به دست شد. جوک هایی ساختند و بحث هایی به راه افتاد. آن موقع فضای مجازی به این اندازه در زندگی مردم رخنه نکرده بود با این حال، آنجا هم برای دایی داستان هایی ساختند.

 

مجموع این اتفاق در آن روزها مردم را به این باور رساند که برانکو او را به همین دلایل در بازی پرتغال نیمکت نشین کرد. دیداری که ایران دو بر صفر باخت و علی دایی یک دقیقه هم به میدان نرفت.

 

شاید برانکو تصور می کرد به نفع دایی بود که بازی نکند. شاید او هزار و یک فکر دیگر هم کرد و شاید اصلا قصه این نبود.

 

تقابل دایی و برانکو در جمعه شب گذشته باعث شد تا یک بار دیگر با برانکو به مرور این خاطرات بپردازیم. اینکه واقعا در آن روزها چه اتفاقی افتاد.

 

* آقای برانکو رودروی دایی قرار گرفتید، سوگلی شاگردهایتان...

- این حرف شما اشتباه است. همه بچه های تیم برای من عزیز و سوگلی بودند. دایی هم مثل تمام آنها عزیز بود.

 

* ولی در یکی دو سال آخر به خاطر کار با دایی تحت فشار قرار گرفتید. البته بعدها خیلی ها حسرت همین دایی را خوردند.

- حرف هایی که می زنید درست نیست. دایی کاپیتان من بود. وزنه تیم من بود. چه مشکلی پیش آمد؟

 

* منظورمان بازی مکزیک است.

- ما در آن بازی تلاش کردیم. دایی هم به اندازه خودش زحمت کشید.

 

* اما اتفاقات بعد از آن بازی و فشاری که بود، باعث شد دایی را بیرون بگذارید.

- اصلا اینطور نبود که من زیر فشار، علی دایی را از ترکیب بیرون بگذارم. خودم تصمیم گرفتم جلوی پرتغال از علی استفاده نکنم. این یک تصمیم فنی بود.

 

* ولی فشار افکار عمومی وجود داشت. جوی که در پیامک ها ایجاد شده بود...

- بگذارید یه چیز به شما بگویم. من در آن مسابقه تصمیم گرفتم که تیمم را سرعتی تر کنم. به جای علی هم از یک بازیکن سرعتی استفاده کردم. به او بازی ندادم چون نیاز داشتم تیم را جور دیگری بچنینم و اصلا اینطور نبود که به خاطر فشارها و پیامک ها علی را بیرون بگذارم. جو داخل تیم یا بیرون تیم هم تاثیر نداشت. من یک تصمیم کاملا فنی گرفتم.

 

* بعد بازی آنگولا پیش آمد.

- همانطور که دیدید در آن بازی علی بازی کرد و اتفاقا من از کارش خیلی راضی بودم. بعد از مدت ها هم جمعه روبروی او قرار گرفتم. خوشحالم برای دایی که الان مربی است و انصافا هم تیم خوبی ساخته است.


شهری که در قرآن لعن شده +عکس

شهر قوم لوط در اردن که در قرآن کریم مورد لعن قرار گرفته است، به خرابه ای تبدیل شده است. این شهر همواره مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گیرد.


شهری که در قرآن لعن شده است+عکس



قیمت خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی تصمیم گرفته تا ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد. البته سقف ۲۵ میلیون تومانی را هم برای این وام در نظر گرفته است. با یک حساب سرانگشتی،یک پراید را می‌توان با ۴ میلیون تومان صاحب شد.

دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را بالاخره رونمایی کرد. این بسته بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها خبر از ۹ هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها خبر می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پای خود را از روی گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.

پشت پرده افزایش ۱۰ میلیونی وام خودرو

شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد. اما اینگونه نشد؛ یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تا مانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی تا ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد. البته دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد؛ در حالیکه تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد.  

اما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند؛ در حالیکه آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند.  

حال این، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که باید دست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به دلیل سردی بازار می گفت.  او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می داد رکود دارد به بحران تبدیل می شود؛ به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود که در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته کار به همین جا هم ختم نشد. بلکه خودرو که یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بود و در سال گذشته که کشور رشد ۳ درصدی اقتصاد را تجربه کرد، یک پای ثابت و البته اثرگذارش در ۴ فصل متمادی، افزایش تولید خودرو بود. به همین دلیل دولت دست به کار شد و تصمیم گرفت که در بسته رونق اقتصادی که برای شش ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.

وام ۲۵ میلیونی با بازار خودرو چه می کند؟

بر همین اساس، یک حساب سرانگشتی به خوبی نشان می دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد وام از بانک دریافت کند، می تواند با پرداخت ۴ میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان مابقی را هم ظرف مدت ۷ سال و با نرخ ۱۶ درصد بازپرداخت کند. البته بعد دیگر داستان، همراهی بانکها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان است.  

در این میان البته افزایش وام خودرو، موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد. برخی می گویند که نباید مجدد خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هر گونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین دستی یعنی فولاد و قطعه سازان و قالب سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود.  

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کند؛ بانکها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند؛ به نظر می رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

وی می افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش پرداخت، خودروهای داخلی را خریداری کنند؛ چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، مجدد خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارایه دهند.

اولتیماتوم سیف به خریداران خودرو

این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می داند.

البته ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

با ۴ میلیون تومان خودرو بخرید


حساب سرانگشتی نشان می دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری کرد.  

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا ۳۲میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت خرید خودروها با ۲۵ میلیون تومان وام

نام خودرو

قیمت نمایندگی

میزان پیش پرداخت با وام ۲۵ میلیون تومانی

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۳۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان

۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس

۳۰ میلیون تومان

۶ میلیون تومان

رانا

۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان

۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان

پژو پارس سال

۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

ده میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

تیبا

۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان

۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان

پراید ۱۱۱

۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان

پراید ۱۳۲

۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان

پارس تندر

۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان

۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان

سمند ال ایکس

۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان



تیپ زن آلمانی در دیدار روحانی / عکس

http://media.isna.ir/content/1445091957343_borna+ghasemi-10.jpg/4

http://media.isna.ir/content/1445091957483_borna+ghasemi-11.jpg/4

http://media.isna.ir/content/1445091958372_borna+ghasemi-17.jpg/4



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار