آب از سد «رودَشتِین» واقع در شرق استان اصفهان به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به منظور تامین حقابه زیست محیطی رها سازی شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲ 29 November 2023

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین و جریان موجود رودخانه در ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.
حسن ساسانی افزود: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود ۲۰ متر مکعب بر ثانیه در این بازه از رودخانه، بخشی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تأمین شود.
وی ادامه داد: آبی که امروز رهاسازی شد پیش‌بینی می‌شود تا روز جمعه دهم آذر به تالاب برسد و نظارت و پایش مناسب این مسیر برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب شبانه روزی در دستور کار قرار دارد.
ساسانی گفت: سال گذشته با هدایت سیلاب در روز‌های پایانی بهمن به سمت تالاب گاوخونی حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب موجود در رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی جریان یافت.
تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ و پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق استان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بود.
کنوانسیون تالاب‌های جهان (کنوانسیون رامسر)، شهر ورزنه در جوار تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان را بطور رسمی برای یک دوره سه ساله بعنوان شهر تالابی معرفی کرد و نام آن در وبسایت این کنوانسیون به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار