رئیس سازمان جهاد کشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : زنجیره‌های ارزش در محصولات شیلات و گیاهان دارویی باید در گام اول حلقه‌های مفقوده‌ای که برای کامل شدن یک زنجیره نیاز است را احصا کنند و در گام دوم برای پر شدن این خلأها عوامل موثر را همسو کند و پای کار بیاورد.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶ 13 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی‌پور در کارگروه زنجیره‌های ارزش راهبردی گیاهان دارویی و شیلات اظهار کرد: اهمیت ایجاد زنجیره‌های ارزش بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه مورد تاکید من است، این بوده که در مرحله حرف و تئوری گیر نکنیم و وارد فاز اجرایی و عملیاتی کار شویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با برشمردن انتظاراتش از مدیریت این زنجیره افزود: همسو شدن کار‌های متعدد و پراکنده، تعریف یک هدف مشترک و استراتژی واحد در حال حاضر ضروری است چرا که به عنوان مثال در گیاهان دارویی بسیاری از نهاد‌ها از منابع طبیعی گرفته تا دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی فعال است و اگر یک مدیریت واحد بر این فعالیت‌ها حاکم نشود، شاهد خروجی واحد و منسجمی نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه کار زنجیره شوخی بردار نیست و باید از این رهگذر اتفاقات خوبی در کشاورزی استان بیفتد، تصریح کرد: مدیر زنجیره‌های ارزش نباید تصور کند زمان نامحدودی دراختیار دارد بلکه باید با تعریف مقاطع محدود زمانی، دقیقا مشخص کند که در این بازه باید به چه اهداف عملی دست پیدا کنیم.
معتمدی‌پور با اشاره به جدیت برگزاری جلسات ایجاد زنجیره‌های ارزش به صورت هر دو هفته یک جلسه، گفت: کار کارشناسی، پایه و اساس هر کاری است که اگر زحمت یک کار چکش‌کاری شده و مشخص را اکنون متحمل بشویم در ادامه راه، کار راحتی خواهیم داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نتایج دستاوردها، یافته‌ها و خلأ‌های احصاشده تیم ارزیابی زنجیره‌ها باید به صورت دوره‌ای در اختیار مدیران اجرایی قرار گیرد تا بتوانیم بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم و به عنوان مثال منابع و تسهیلات خود را به سمتی هدایت کنیم که ما را به هدف اصلی نزدیک کند نه اینکه بی‌هدف تسهیلات بدهیم.
متولی ارشد بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوبی که برای پایه کار‌های علمی و آماری کردیم، شفاف شدن و مستند کردن وضع موجود در شیلات و گیاهان دارویی بوده، ادامه داد: وقتی وضع موجود ما مشخص است اکنون باید ببینیم در ایجاد زنجیره‌های ارزش به دنبال چه هستیم و در چه بازه زمانی باید به آن برسیم.
معتمدی‌پور افزود: همه ما می‌دانیم که ۲۲ هزار تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌کنیم و رتبه سوم کشور هستیم، اما این وضع موجود است، آنچه از ایجاد زنجیره انتظار می‌رود این است که حلقه‌های مفقوده این زنجیره تولید را پیدا کند و راهکار‌های اجرایی برای پر کردن این خلأ‌ها را همسو و راهبری کند.
وی، نداشتن آزمایشگاه لاشه ماهی، تشخیص بیماری، برندسازی، پایانه‌های صادراتی، ضعف‌های زیرساختی گمرگ، فعال شدن واحد‌های راکد و تأسیس رشته دانشگاهی شیلات در استان را برخی حلقه‌های مفقوده زنجیره شیلات برشمرد و افزود: در این دو سال برخی زنجیره‌ها از جمله کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان در دستور کار قرار گرفتند و تکمیل شدند و در ادامه باید به فکر سایر حلقه‌های این زنجیره مهم در استان باشیم.
معتمدی‌پور اذعان کرد: در این زمینه و تا این مرحله خوب عمل شده به طوری که از پنج زنجیره مصوب کشور، ۲ مورد آن در کهگیلویه و بویراحمد است و این هم خوشحال کننده است و هم مسئولیت ما را سنگین می‌کند.
در ادامه این نشست، عزیزالله جعفری راهبر زنجیره‌های ارزش راهبردی شیلات و گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون ۳۰ جلسه دو ساعته کارشناسی در کارگروه‌های تخصصی برای تعیین نقشه راه این زنجیره‌ها داشته‌ایم و اقدامات زیادی تاکنون انجام شده است.
جعفری افزود: ما یک هماهنگ‌کننده و راهبر هستیم و بار اصلی به دوش سازمان جهاد کشاورزی است.
راهبر زنجیره‌های ارزش شیلات و گیاهان دارویی با بیان اینکه تخصصی بودن رییس سازمان جهاد کشاورزی، کار را برای پیشبرد اهداف زنجیره راحت کرده است، ادامه داد: در همه جلسات در سطح کارشناسی، هم از جایگاه مدیریتی و هم از جایگاه تخصصی و کارشناسی او بهره گرفتیم.
جعفری گفت: از برنامه عقب نیستیم و بسیار به آینده اثرگذاری این زنجیره‌ها امیدوارم، فقط کافیست اجزای مختلف این زنجیره‌ها یک زبان و فهم مشترک پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار