رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تمامی خدمات در طرح ملی سلامت و غربالگری فشار خون و دیابت به صورت رایگان در مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارایه می شود، از درمان رایگان افرادی که دچار فشار خون و دیابت باشند خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ 21 December 2023

«بهمن نقی پور» در هفتمین نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده از مجموع این افراد ۱۵ درصد دارای فشار خون و هفت درصد نیز دارای دیابت بوده اند که هیچ خبری از این نارسایی های خود نداشتند.

وی اعلام کرد: در قالب طرح پویش ملی سلامت ۷۰ درصد جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی غربالگری فشارخون و دیابت می شوند.

نقی پور مجموع جمعیت آذربایجان شرقی برای اجرای طرح فوق را ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر اعلام کرد که علاوه بر افراد بالای ۱۸ سال، مادران باردار در تمام رده های سنی را نیز در بر می گیرد.

وی اجرای این طرح را یکی از راهکارهای بسیار مهم و تاثیرگذار در کاهش بیماری های غیرواگیر عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه فشار خون و دیابت یکی از عوامل اصلی و مهم در شیوع انواع بیماری های قلبی و عروقی است و این بیماری نخستین عامل مرگ و میر در کشور و استان است، اجرای موفقیت آمیز پویش ملی سلامت می تواند بسیاری از هزینه های درمان در این بخش را کاهش دهد.

نقی پور یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای این طرح را توجه به موضوع مهم پیشگیری در شیوع انواع بیماری های غیرواگیر در کشور دانست و ادامه داد: با توجه به اهمیت نارسائی های مربوط به فشار خون و نیز دیابت، اجرای این طرح می تواند مانع از شیوع گسترده این ۲ نارسایی در بین افراد جامعه شود.

وی اجرای این طرح ملی را سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری برشمرد و از آحاد مردم و افراد بالای ۱۸ سال و نیز زنان باردار درخواست کرد با مراجعه به مراکز بهداشت در محلات مختلف شهری نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سلامت خود اقدام کنند.

درمان افرادی که در طرح ملی سلامت شرکت کنند رایگان است

وی با بیان اینکه تمامی خدمات در طرح ملی سلامت و غربالگری فشار خون و دیابت به صورت رایگان در مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارایه می شود، از درمان رایگان افرادی که دچار فشار خون و دیابت باشند خبر داد.

نقی پور با تاکید بر اهمیت و ارزش اجرای این طرح در راستای تامین سلامت آحاد مردم و درمان به موقع، یادآور شد: این طرح در واقع طرح آشتی بین مردم و مراکز سلامت در شهرهای مختلف است که در جریان آن می توان مانع از تحمیل هزینه های هنگفت به نظام سلامت و البته خانواده ها شد.

به گفته وی اگر دیابت افراد در زمان مقرر و به هنگام، کنترل و درمان شود، از وقوع ۵۰ درصد سکته های مغزی و قلبی جلوگیری می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی را یکی از وظایف اصلی و مهمترین برنامه دولت سیزدهم برشمرد و با بیان اینکه بهداشت و سلامت در این زمینه نقش مهم و تاثیرگذاری دارند، اضافه کرد: اجرای طرح ملی سلامت نیز بر همین مبنا تعریف، تدوین و اجرایی می شود.

نقی پور ادامه داد: در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، برنامه‌هایی در مناطق محروم آذربایجان شرقی در دست اجرا داریم که مردم استان به تدریج نتایج این اقدامات را در ماه های آینده لمس می کنند که از جمله آنها می توان به توسعه و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی در تمام شهرستان های ۲۱ گانه استان اشاره کرد.

وی رفع اشکالات موجود در سیستم درمانی را از اهداف اصلی و مهم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانست و گفت: بر همین اساس تغییرات ساختاری عمیقی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیاز است که برای عملیاتی کردن آن، جلسات کارشناسی و کاربردی مختلفی در ماه های اخیر برگزار شده است و به نتایج بسیار مطلوبی نیز دست یافته ایم.

نقی پور اجرای برخی سیاست های کاری برای کاهش هزینه های درمان، ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه درمان و خدمات ارایه شده و حرکت در مسیر انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی و مبتنی بر نیاز مردم را از جمله نتایج تغییرات ساختاری در این مجموعه بیان کرد.

 

 

عکاس: منصوره شیری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :