استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه گفت: قصه نقش مهمی در هدایت انسان‌ها به هدف‌هایشان دارد و انسان در مسیر خیر یا شر به قصه نیاز دارد.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲ 07 January 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محمدطیب صحرایی پیش از ظهر امروز یکشنبه (هفدهم دی‌ماه) در اختتامیه بخش علمی بیست‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برگزارشد، اظهار کرد: شهید مرتضی مطهری می‌فرماید راز ماندگاری پدیده‌ها در زندگی بشر احساس نیاز به پدیده‌ها است، هرچقدر که این نیاز قوی‌تر باشد آن پدیده گرامی‌تر خواهد بود.

وی افزود: همه انسان‌ها برای طراحی و تنظیم زندگی خود به ۲ رکن نیاز دارند، رکن نخست محتوا یعنی مبانی و آموزه‌ها و رکن دوم الگو، چهره‌ها، پدیده‌های ملموس و محسوس هستند، کسانی که می‌خواهند در راه خیر یا شر قدم بردارند به این ۲ رکن نیاز دارند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: نقش قصه در زندگی بشر در کنار زیبایی‌ها و سرگرمی‌هایی که دارد پدیده‌ها و نمونه‌ها را به محتواها گره می‌زند و اگر قصه‌ها نباشند مردم امکان راه‌یابی به ادامه زندگی را نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: قصه نقش مهمی در هدایت انسان‌ها به هدف‌هایشان دارد و انسان در مسیر خیر و یا شر به قصه نیاز دارد، جلوه‌گری حقیقت، توجه به هدفمندی خلقت انسان، اخلاقیات برگزیده و فضائل انسانی و هدایت‌گری مبنای قصه‌گویی است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن می‌فرماید که در برخی از قصه‌ها شما راه خیر را پیدا می‌کنید و در برخی شما عبرت می‌گیرید، در قصه‌های قرآن دروغ و خطا راه ندارد؛ لذا درس آموزی، عبرت آموزی، هدفمند یادگرفتن و سعادت بخشی راه داشته و قصه جایگاه مهمی برای هدایت‌گری انسان دارد.

استاندار کرمانشاه گفت: قصه‌ها فقط برای کودکان نیست بلکه ما هم می‌توانیم از آنها برای ادامه زندگی عبرت بگیریم و از آن برای هدایت‌گری و راهنمایی نسل‌های آینده استفاده ‌کنیم.

 

فعالیت در حوزه قصه در سازوکار فرهنگی تاثیر دارد

 

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این مراسم، اظهار کرد: امروز از قصه در دنیا برای توسعه جوامع استفاده می‌شود.

وی افزود: در کتاب قرآن ۲۸۶ قصه وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان محتوا ساز استفاده کرد و انیمیشن ساخت، باید توجه ما باید به حوزه قصه و قصه‌گویی که پایه‌گذار تمام جریانات فرهنگی و هنری دنیا است بیشتر شود.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: فعالیت در حوزه قصه و قصه‌گویی در تمام ساز و کار فرهنگی تاثیر دارد و یکی از ماموریت‌های جدید پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرآوری جدید قصه‌ها است.

 

تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

 

برگزیده اول با عنوان «داستان کودک»: فاطمه قانع و محمدرضا نجاریان از استان یزد.

برگزیده دوم در بخش پایان نامه با عنوان «مقایسه تاثیر قصه‌گویی همه با نقاشی و قصه خواهی همراه با مشاهده تصاویر کتاب در حافظه بصری، خلاقیت زبانی، انگیزش خواندن و حل مسئله در دانش آموزان دختر ابتدایی پایه دوم»: منجزی از استان لرستان.

برگزیده سوم در بخش «بررسی بازنمایی نقش مایه‌های برجای مانده از تمدن‌های ایرانی و بین‌النحرین در روایت‌های رسانه ایرانی»: حسینی صده از استان اصفهان.

برگزیده چهارم در بخش «عنوان مقاله بررسی مفاهیم خداشناسی و خودشناسی در قصه‌های قصه‌گویی برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» اکبر نودهی و حاج آبادی از استان گیلان.

برگزیده پنجم: مسلمی، نوروزی و افتخاری از استان فارس؛ برگزیده ششم با عنوان مقاله «طراحی مدل و توسعه تمدن فرهنگی و تعاملات بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی»: مریم فراهانی و مینا فراهانی از استان مرکزی.

برگزیده هفتم با عنوان «هرکتاب قصه‌ای شنیدنی است»: ژیلا خاک‌پور از استان مازندران؛ برگزیده هشتم: لیلا سپهری از استان خوزستان؛ برگزیده نهم با عنوان «قصه فال حافظ توقف ندارد»: سپیده داداش زاده از استان البرز و برگزیده دهم: فرهاد مرادی از استان کرمانشاه.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار