کد خبر: ۱۱۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 19 October 2015

بازیگوشی من را به دنیای هنر کشاند


گفتگو: مریم حضرتی

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر"فرشید سلامت" در سال 57 در اردبیل به دنیا آمده است. به گفته خودش سال74 وارد دنیای هنر شده و تا به امروز هم در این دنیا دست و پا می زند ؛ گلایه دارد ولی همه گلایه ها را با سکوتی آمیخته به خنده شیرین تحویل مخاطبانش می دهد.

سلامت گوینده رادیو و تلوزیون ، بازیگر تئاتر و مدیر دوبلاژ است. وی تجربه حضور در سه فستیوال تئاتر خارج از کشور را در کارنامه دارد؛ فستوال تئاتر «شب های سفید» در آلمان ، فستوال «پر کردن فضا های خالی» که در جمهوری آذربایجان برگزار شد و در نهایت اجرای عمومی نمایش «اژدها چهرک» که در گرجستان به روی صحنه رفت.

وی همچنین به عنوان بازیگر سریال «تاجرلر» که اکثر صحنه های آن در گرجستان و جمهوری آذربایجان ضبط شده است نقش ایفاء نموده است.

سلامت اخیرا در نمایش «کافه سایه» به ایفای نقش پرداخته است که مصاحبه ای را در این رابطه با با او انجام داده ایم.

شنید ه ایم به تازگی از اجرای نمایش (کافه سایه) در تهران برگشته اید. در این باره برای ما بگویید.

توحید معصومی کارگردان اردبیلی مدیر کل استان های حوزه هنری کشور است . وی از آقای مجید واحدیزاده کارگردان تئاتر خواسته بود دو نمایش برای شرکت در این جشنواره منطقه ماه آماده کند و ایشان هم نمایش «کافه سایه» را آماده و معرفی کردند . نمایش کافه سایه در جشنواره ای منطقه ای اردبیل رتبه اول را کسب و به جشنواره کشوری راه پیدا کرد و از کل عوامل آن تجلیل شد .

این نمایش توانست در جشنواره ماه، جوایز کارگردانی صحنه و کارگردانی را از آن خود کند و مستقیما به جشنواره فجر راه پیدا کرد. در جشنواره فجر کلیه منتقدان و پیشکسوتان تئاتر کشور کافه سایه را تحسین کردند و همین باعث شد این نمایش به مدت پنج روز از 9 تا 23 مرداد ماه در خانه هنر تهران اجرای عمومی داشته باشد. در هر اجرا 70بیش از تماشگر داشتیم و برای خود من خیلی لذت بخش و پر انرژی بود.

از نقش خودتان در (کافه سایه) برای ما بگوید؟

نقش شخصیتی بنام نصرت با کلاه پهلوی را دهه چهل بازی می کردم. داستانی که در سه دوره زمانی حال، دهه چهل و دوره قاجار اتفاق افتاده بود.

از ورودتان به دنیایی هنر برای ما بگوید؟

من با دنیایی هنر هیچ گونه آشنایی نداشتم . بازیگوشی در خانه باعث شد به این دنیا راه پیدا کنم . برادر بزرگم نویسنده بود و برای روزنامه های اردبیل مطلب می نوشت ؛ دوستی برادرم با سیامک باقری از بازیگران و کارگردانان تئاتر پای من را به دنیایی نمایش باز کرد . در دوران دبیرستان با سیامک باقری برای نمایش (عاشورایان ) چهار روز کار کردم و آن تمرینها جزو شیرین ترین خاطراتم است که هنوز هم حس اش می کنم .

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر

چند سال است گوینده رادیو و تلوزیون هستید؟

حدود 13 سال است ولی الان متاسفانه هیچ برنامه ای ندارم جز گویندگی بر روی تیزر های رادیو و تلوزیونی . بیشتر علاقه ام به صدا است تا تصویر .

چرا الان برنامه ندارید؟

نمی دانم . زیاد هم پیگیر این کار نیستم چون رغبتی برای اجرا ندارم.

از دوبلاژ هایتان برای ما بگویید.

از بچگی دوبلاژ برای من دغدغه بود . قبلا که امکانات نبود دو ضبط صوت جلوی هم می گذاشتم و صداها را ضبط می کردم. الان هم آن کاست ها را یادگاری دارم ... سال 79 از طرف شبکه دو سیما در زمینه دوبلاژ دعوت به همکاری شدم. ولی متاسفانه به دلیل نداشتن تجربه کافی قبول نکردم.

تا کنون سه چهار تا کار انمیشن داشته ام و در آخرین کارم تصمیم گرفتم فیلم مستند سینمایی «من نباید زنده باشم» را به زبان آذربایجانی دوبله کنم. راستش اول که وارد این کار شدم خیلی سخت بود ولی از محسن کفیلی (مدیر پخش معاوت تولید صدا و سیمای اردبیل تشکر می کنم که در این راه من را حمایت کردند و من با پولی ناچیز بچه ها را جمع کردم و با یک میکرفن کار را شروع کردیم . خوشبختانه پس از پایان کار ، دوبله این فیلم از شبکه تهران پخش و مورد پسند واقع شد. در نتیجه فرصتی دیگری برای ادامه کار دوبله پیدا کردم . همزمان با ولادت امام رضا بود که شرکت در دوبله ترکی سریال ولایت عشق را به مدیران صدا و سیما پیشنهاد دادم و قبول کردند. بعد از آن نیز فیلم های سینمایی « ابراهیم خلیل الله» و «محمد رسول الله» را دوبله کردیم که هر دو برای اولین بار در دنیا به ترکی دوبله می شدند. ما این کار را با همکاری 91 گوینده ضبط کردیم و از حضور بزرگانی مثل مجید واحد زاده ، امین رسولی و دیگر دوستان استفاده کردیم .

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر

آیا کاری هست که دوست داشته باشید دوبله کنید؟

بله! آرزو دارم مجموعه «عصر یخبندان یک تا چهار» را کار کنم. همه مقدمات شروع این کار هم آماده است. ترجمه کار آماده شده است ولی متاسفانه اعتبار لازم را برای شروع کار را نداریم و منتظر فرصتی هستم تا این کار را برای بچه ها دوبله کنم.

دغدغه اصلی شما این روزها چیست؟

اینکه از اردبیل بروم و پشت سرم را هم نگاه نکنم! راستش در این شهر با جان و دل کار کردم ولی خیلی اذیتم کردند.

این وضعیتی که شما را خسته کرده از چه ناشی می شود؟

نمی دانم شاید به مغزها هوای تازه نمی رسد ....

در آخر لازم می دانم از دوستان هنرمندم امین رسولی ، فرشید زبوری، توحید معصومی ، مجید واحدی زاده، عسگر جاوید ، محسن کفیلی تشکر کنم و یادی کنم از هنرمند فقید صدا و سیمای اردبیل مرحوم حسین برنجیان اصل که او به همراه دیگر دوستان را عامل موفقیت در کارهایم می دانم.

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر

گلایه های فرشید سلامت از کم توجهی هم استانی ها به هنر

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار