حاشیه های داغ تصویب بودجه ۷۵ ميلياردي فرهنگ‌سازي در مشهد
یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پولي را که با آه و ناله از شهروندان دريافت مي شود بايد ابتدا براي انجام وظايف شهرداري هزينه کرد نه این‌که از هزينه سازمان فرهنگي شهرداري بنرهايي در شهر نصب شود که بسياري از آن ها به شهرداري مربوط نمي شود.
کد خبر: ۱۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶ 08 March 2015

پنجاه و نهمين جلسه علني شوراي شهر مشهد با بررسي برنامه هفتم بودجه و افزايش اعتبار در نظر گرفته شده براي زيرساخت هاي فرهنگ شهروندي در حالی افزايش بودجه زيرساخت هاي فرهنگي هنري شهرداری از 45 ميليارد تومان به 75 ميليارد تومان را تصویب کرد که بحث و جدل‌های داغی در میان بود.

محمدرضا دیمه‌کار اظهار کرد: در بودجه سال آینده برای مباحث فرهنگی بودجه‌ای دو برابر پیش‌بینی شده و این در حالی است که توقعات مردم و شورای شهر مشهد در مورد مباحث فرهنگی برآورده نشد.

عضو هيئت رئيسه شوراي شهر درباره بخش زيرساخت هاي فرهنگي وهنري گفت: آيا ايجاد فضاي سبز، اجراي آسفالت و تلاش در راستاي کاهش آلودگي هوا و ترافيک زيرساخت هاي شهر است يا فعاليت هاي فرهنگي که ما براي آن درجلسات قبل 100ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده ايم!

وي افزود: اکنون در بخش زيرساخت هاي فرهنگي مبلغي بالغ بر 45ميليارد تومان در نظر گرفته شده است اما مي خواهند 30 ميليارد تومان ديگر به آن اضافه کنند که اگر دوستان به آن راي بدهند اعتبارات را به امري اختصاص مي دهيم که وظيفه شهرداري نيست.

وي اضافه کرد: مردم امروز به زيرساخت هايي براي کاهش آلودگي هوا، ايجاد فضاي سبز، آسفالت و نظير اين ها نياز دارند.

در ادامه حجت الاسلام "اخلاقي اميري" رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر در دفاع از افزايش بودجه اين برنامه گفت: پيشنهاد افزايش بودجه براي بخش هاي عمراني است نه هزينه اي آن.

وي افزود: سرانه فرهنگي اکنون 8 صدم است که براساس طرح جامع در سال 1400بايد به 1.16 درصد برسد يعني بايد 22 برابر شود.

وي با بيان اين که شهر مشهد در سال 2017 پايتخت فرهنگي جهان اسلام خواهد بود اظهار کرد: با اين حال در شهرک شهيد باهنر و شهيد رجايي به دليل کمبود قرائت خانه، جوانان براي استفاده از آن صف مي کشند.

وي افزود: ايجاد سالن ورزشي، المان هاي دائمي فرهنگي و رفع ساير دغدغه هاي شوراي چهارم با اين اعتبار محقق مي شود که همه آنها عمراني است.

همچنین "ستاري" عضو کميسيون خدمات و محيط زيست شهري شورا گفت: کارهاي خوب در شهر زياد است اما بايد ديد اولويت کاري چيست؟ ما منکر انجام کار خوب فرهنگي نيستيم اما آيا اين کارهاي فرهنگي جزو وظايف شهرداري است و به فرهنگ شهروندي کمک مي کند؟

وي تصريح کرد: درباره اجراي برنامه هاي دهه مهدويت بودجه و اعتبار داديم و قرار بود درباره هزينه کرد آن گزارش بدهند اما گزارشي در اين باره به شورا ارائه نشد.وي با بيان اين که ما در شهر مشکلات زيادي داريم، اضافه کرد: اولويت ما مشکلات شهري مانند مشکلات کشف رود است که بايدبه آن ها رسيدگي کنيم و اگر بودجه اضافه ماند به انجام کارهاي مستحب بپردازيم.

"سيد جلال فياضي" عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر با اشاره به اظهارات "ستاري" و "ديمه کار" گفت: توجه به زيرساخت هاي فرهنگي جزو واجبات است نه مستحبات؛ زيرا توجه به محيط زيست، آلودگي هوا و معضلات ترافيکي با اقدامات سخت افزاري ممکن نيست و نياز به فرهنگ سازي دارد و تا زماني که به زيرساخت هاي فرهنگي توجه نشود، نمي توان توقع داشت براي رفع ترافيک و توجه به محيط زيست کار فرهنگي انجام شود.

"محمد مهدي برادران" معاون برنامه ريزي و توسعه شهرداري مشهد در اين باره گفت: در حوزه فرهنگي امسال بودجه خوبي به پروژه هاي عمراني اختصاص داده شد و پروژه ها نيز از پيشرفت فيزيکي خوبي برخوردار است و خوشبختانه مشکلي براي جذب اعتبارات فرهنگي نداريم.

در ادامه "وحيد جليلي" معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد بيان کرد: در بحث اولويت بندي کارها گاهي فوريت ها با اولويت ها اشتباه مي شود، ما يک سري فوريت ها در شهرداريم که بايد به آن بپردازيم اما اگر در کنار آن به اولويت ها توجه نشود مشکل پيدا خواهيم کرد.

وي افزود: مثلا در موضوع آلودگي هوا اگر پارک موضوعي ترافيک احداث شود دانش آموزان را مي توانيد به آن جا ببريد و در حوزه ترافيک به آن ها آموزش بدهيد و بعد ببينيد در سال هاي آينده چقدر هزينه کاهش آلودگي کمتر خواهد شد.

وي اضافه کرد: در بحث سالن هاي ورزشي نيز مشکل داريم، تعداد آن ها کم و تعداد استفاده کنندگان زياد است، بايد آن ها را افزايش دهيم، اين درست است که انجام آن وظيفه ديگران است اما بايد توجه کرد که با بودجه دولتي به جايي نخواهيم رسيد.

در ادامه "ديمه کار" با تذکر به موافقان گفت: با کار فرهنگي مخالف نيستم اما چند سوال را مطرح مي کنم که پاسخ آن بايد داده شود؛ سوال من اين است که ماموريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چيست؟ ماموريت و سهم سازمان تبليغات چيست و چقدر است؟ ماموريت سازمان ورزش و جوانان و سهم آن ها در ورزش چقدر است ؟ وظيفه سازمان اوقاف و امور خيريه چيست؟ ما همه هزينه ها را به اين سمت مي بريم.

وي با بيان اين که من احساس خطر مي کنم که در سال هاي آينده متوليان اين امور وظايف خود را به ما محول کنند، افزود: پولي را که با آه و ناله از شهروندان دريافت مي شود بايد ابتدا براي انجام وظايف شهرداري هزينه کرد همين بنرهايي که در شهر نصب مي شود و از هزينه سازمان فرهنگي شهرداري است، بسياري از آن ها به شهرداري مربوط نمي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار