استاندار خوزستان با اشاره به نقش این استان در درآمد ملی گفت: حدود ۷۲ درصد درآمد ملی از نفت و پتروشیمی است با این حال سهم استان خوزستان از اشتغال با وجود داشتن صنایع نفتی و پتروشیمی پایین است.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 16 January 2024

تابناک خوزستان: اکبر حسینی‌محراب روز سه‌شنبه در آیین پنجاهمین سالگرد راه اندازی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) در محل این پتروشیمی اظهار کرد: میزان سهم اشتغال استان باید تغییر کند؛ همچنین احساس تبعیض ایجاد شده به ویژه در شهرهای اطراف صنایع از جمله واحدهای پتروشیمی جبران شود.

وی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) را مادر پتروشیمی‌های کشور با برخورداری از ظرفیت عظیم متخصصان و مهندسان این صنعت دانست و گفت:
انتظار می‌رود مسیر خام فروشی به سمت صنایع پایین‌دستی و خوشه‌های صنعتی در استان سوق داده شود تا چرخه پتروشیمی و صادرات آن با مزیت، درآمد و اشتغال بیشتری شکل گیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به شکل‌گیری صنعت پتروشیمی بندر امام‌خمینی در سال ۵۲ با همکاری ژاپنی‌ها بیان کرد: امیدواریم همکاری‌های آموزشی و حرفه‌ای که نتیجه آن رشد کارشناسان سرآمدی در منطقه شده در موضوعات مختلف صورت گیرد.

وی بر نقش و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی استان تاکید کرد.

حسینی‌محراب ادامه داد: آنچه در شهرک پتروشیمی، منطقه ویژه پتروشیمی و بعدها در منطقه ویژه پتروشیمی شماره ۲ انتظار می‌رود این است که پتروشیمی‌ها نسبت به صنایع پایین دست ورود کنند و خوراکشان را در همین منطقه مصرف کنند تا بتوانیم از ظرفیت مردم، جوانان، دانشجویان دانشگاه‌های نفت، چمران و دیگر دانشگاه‌های صنعتی استفاده شود.

وی با اشاره بر تقویت فارغ‌التحصیل هنرستان‌های صنایع پتروشیمی تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی آموزش دیده جزو سرمایه پتروشیمی به شمار می‌رود و جوان بندر امام، ماهشهر، چمران، هندیجان، رامشیر، امیدیه و شادگان چشمشان به این پتروشیمی است.

استاندار خوزستان کاشت جنگل‌ حرا در بخش مسئولیت‌های اجتماعی پتروشیمی بندر امام را اقدامی مهم در جهت حفظ محیط زیست عنوان کرد و خواستار استمرار این قبیل اقدامات شد.

وی همچنین بر توسعه زراعت چوب استان با همکاری پتروشیمی ها تاکید کرد و گفت: زراعت چوب در استان با ۳۰۰ هزار هکتار آغاز شده است و این اقدام باید توسعه یابد تا خوزستان به استانی سرسبز تبدیل شود.

حسینی‌محراب گفت: با اجرای این طرح عظیم زراعت چوب دمای خوزستان چهار تا پنج درجه تغییر می‌کند.

وی با اشاره به نقش محصولات پتروشیمی‌ها و صادراتی آن در ارز آوری و ایجاد ارزش افزوده بیان کرد: همانطور که نفت نباید خام فروشی شود، فعالیت پتروشیمی نیز باید به تولید محصول ختم شود.

در پایان این آیین پس از رونمایی از ۶ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف صنعت پتروشیمی و تمبر یادبود بندر امام خمینی (ره)؛ از مدیر عامل پتروشیمی بندر امام‌خمینی تجلیل به عمل آمد.

شرکت پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در شهرستان ماهشهر واقع شده است.

سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای، شبکه راه آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان یکی از ۲ قطب مهم صنعت پتروشیمی در کشور و مهمتر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت از جمله ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می‌کند.

محصولات اصلی صنعت پتروشیمی با عنوان اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلین ها در این مجتمع تولید شده و بیشتر به محصولات میانی و فرآورده‌های نهایی همچون پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، لاستیک مصنوعی، پلی وینیل کلراید، پارازایلین و MTBE تبدیل می‌شوند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار