فرش فاخر «مانا نیک» که نقوش آن برگرفته از برخی از عناصر و تزئینات مجموعه تاریخی تخت جمشید است، ۲۵ بهمن ماه با حضور معاون مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل امور موزه‌های کشور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱ 14 February 2024

به گزارش تابناک کرمان، حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفسنجان در حاشیه این آئین گفت: «مانا نیک» نام این فرش است که توسط عبدالرضا ابوالهادی طراحی و تولید شده است.

وی زینب و مرتضی ابوالهادی را بافندگان این فرش اعلام کرد و افزود: اندازه فرش مانا نیک (۳*۴) ۳۰۰*۴۰۰ سانتیمتر است که ۷۷ رنگ در آن به کار برده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفسنجان با بیان این مطلب که این فرش در رفسنجان بافته شده، عنوان کرد: طی ۳۳ ماه مانا نیک بافته و در هر ۷.۵ سانتیمتر ۴۹ گره زده شده است.

وی درباره محتوای طرح این فرش نیز گفت: در آرامگاه داریوش هخامنشی، تخت داریوش بر دستان ۲۸ نماینده قومیت‌های ایران زمین قرار گرفته که در طراحی قالی «مانا نیک» ۲۸ گل لوتوس یا نیلوفر آبی، به صورت یک حلقه پیوسته نماد همبستگی و دوستی این ۲۸ منطقه و قومیت فرهنگی ایران کهن است و از آنجایی که گل در هنر هخامنشیان مظهر مهر، صلح و دوستی است، گل رزت ۱۶ پر در مرکز ترنج قالی، محور مرکزی این حلقه پیوسته است.

حسینی ادامه داد: گل رز ۱۶ پر در حفاظی از طرح‌های برگرفته از ستون‌های تخت جمشید واقع شده و حلقه همبستگی فرهنگی ایران زمین به دور آن شکل گرفته است و در لایه بعدی سپری الهام یافته از طرح‌های پایه‌های ستون‌های تخت جمشید از این حلقه همبستگی محافظت می‌کند.

وی افزود: ورودی ذوزنقه‌ای شکل تخت جمشید در طرح این قالی به عنوان مرز‌های ایران کهن ترسیم شده‌اند که داخل این ذوزنقه‌ها با گل‌های لوتوس برگرفته از تخت جمشید تزئین شده است و شیر‌های ایرانی برگرفته از کاخ شوش به عنوان دلاوران آماده دفاع در کنار این مرز‌ها در چهار گوشه قالی بافته شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفسنجان اضافه کرد: گل‌های رز ۱۲ پر که در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و مسی در دو حاشیه قالی بافته شده‌اند، نماد ثروت ایران زمین هستند و به همراه حاشیه وسط که طرح آن برگرفته از قطعه سنگ‌های به جا مانده از کاخ داریوش در شوش است، قابی را در قالی «مانا نیک» شکل داده‌اند که بیانگر حمایت متقابل فرهنگ و ثروت از یکدیگر در ایران کهن است.

وی اظهار کرد: در طراحی قالی دست باف مانا نیک سعی بر آن بوده که طراحی قالی از نگاه و اندیشه هنرمندی فرضی در دوران هخامنشیان انجام گیرد همچنین رنگ‌های به کار رفته در بافت این قالی برگرفته از رنگ‌های موجود در آثار به جا مانده از آن دوران بوده است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار