مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با اشاره به نوسازی 16 مرکز انتقال خون در پایتخت، گفت: از هر هزار نفر در تهران 27 نفر خون اهدا می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 21 October 2015
سیدمرتضی طباطبایی در نشست خبری، اظهار داشت: در ایام تاسوعا و عاشورا همچنین شب‌های قدر مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون جهت اهدا افزایش می‌یابد و علیرغم اینکه پدیده مبارکی به شمار می‌رود ولی از طرفی عمر خون و فرآورده‌های خونی کوتاه بوده و نیاز به اهدای مستمر خون است.

وی با بیان اینکه باید نیاز 365 روز سال را در رابطه با اهدای خون در نظر گیریم، گفت: بر اساس طرحی که از سال گذشته آغاز شد نذر خون آگاهانه مد نظر قرار گرفت و بر این اساس سیستم نرم‌افزاری تهیه شده که مراجعه‌کننده‌های جهت اهدای خون با صف‌های طولانی مواجه نشوند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران اضافه کرد:‌ از مراجع و علما کسب اجازه شد که افرادی که نذر خون برای تاسوعا و عاشورا دارند بتوانند این امر خداپسندانه را تا اربعین به تأخیر بیندازند چرا که عمر خون کوتاه است و با اهدای خون تمام افراد در تاسوعا و عاشورا نیازهای خونی برطرف نمی‌شود.

طباطبایی با بیان اینکه تعداد مراکز استقبال از اهداکنندگان خون در تاسوعا و عاشورا نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، اضافه کرد: از ابتدای مهر ماه سیستم اینترنتی اهدای خون در پایتخت راه‌اندازی شده است و بر همین اساس طرح نذر آگاهانه خون به خوبی قابلیت اجرایی دارد.

وی کمبود پلاکت‌ را از مشکلات سال گذشته انتقال خون عنوان کرد، افزود:‌این مشکل با همت دوستان و همکاران در اداره کل سازمان انتقال خون کشور برطرف شد و موفق شدیم روزانه 100 تا 150 عدد پلاکت تولیدی را افزایش دهیم که پاسخ‌دهی به مردم به خوبی انجام شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران از انجام بازنگری در سیستم حمل و نقل انتقال خون خبر داد و گفت: بر اساس این بازنگری فاصله انتقال خون از مراکز فرعی به مرکز اصلی کاهش یافت و توان نگهداری خون با افزایش همراه شد.

طباطبایی از ساخت 5 مرکز VIP انتقال خون در تهران خبر داد و گفت: زمین‌های این 5 مرکز توسط شهرداری در اختیار ما قرار گرفت و خیرین مصمم هستند که هر چه سریعتر این مراکز را احداث و راه‌اندازی کنند همچنین در تلاش هستیم ساخت این مراکز طبق آخرین متدهای جهانی و بر اساس ساخت و ساز ایرانی اسلامی باشد و پارکینگ لازم نیز پیش‌بینی شده که اهداکننده‌های خون در هنگام انجام این عمل خداپسندانه با کمترین استرس همراه باشند.

وی با اشاره به اینکه به تدریج مراکز موقت انتقال خون تعطیل می‌شود، افزود: بازسازی مراکز انتقال خون استان تهران انجام شده است و می‌توان گفت در حال حاضر عمل زیباسازی و نوسازی 16 مرکز به پایان رسیده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه بر نحوه مصرف خون در بیمارستان‌ها نظارت داریم، تصریح کرد: تا کنون هیچ مورد اورژانسی پیش نیامده که به موقع فرآورده‌های خونی دریافت نکرده باشد اولویت اصلی ما جهت توزیع خون در بیمارستان‌های طرح نظام سلامت است و بیمارستان‌های خصوصی نیز اگر استاندارد لازم نگهداری خون را داشته باشند به آنها خون ارائه می‌دهیم.

طباطبایی با اعلام اینکه 60 درصد توزیع خون در بیمارستان‌های دولتی و 40 درصد در بیمارستان‌های خصوصی است،‌ گفت: بیماران تالاسمی مدام نیاز به خون دارند و در حال حاضر با اقدامات انجام شده خون مناسب در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و این مسئله طول عمر آن‌ها را به 40 سال افزایش داده است.

وی اظهار کرد‌:‌ تمام بیمارستان‌ها که مجوز بیمارستان داشته مجوز بانک خون نیز دارند و در تهران علاوه بر 140 بیمارستان تعدادی مراکز جراحی نیز وجود دارد که بر همین اساس می‌توان گفت سازمان انتقال خون استان تهران مجموعاً به بیش از 155 مرکز خون ارائه می‌دهد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه از هر هزار نفر در تهران 27 نفر خون اهدا می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که خون‌گیری ما نسبت به کل کشور 17 درصد است و در واقع تهران 17 درصد خون کشور را تأمین می‌کند ولی با این وجود نیاز به گسترش مراکز انتقال خون در سطح پایتخت هستیم.

طباطبایی با اعلام اینکه شبکه خون‌رسانی و ترانزیت خون در کشور وجود دارد، بیان داشت: این شبکه ذخایر خونی کشور را پایش می‌کند و در جاهایی که نیاز باشد توزیع خون انجام می‌گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار