رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان گفت: شناسایی وبرنامه آموزشی زودهنگام دربهبود اختلالات ارتباطی و مهارت‌های گفتاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴ 20 April 2024

به گزارش تابناک کردستان، طالب محمدی با تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی، اظهار کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، اتیسم، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه‌ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.

وی افزود: اول اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی ایران، سالروز بزرگداشت استاد سخن، سعدی شیرازی است که به‌عنوان روز ملی گفتاردرمانی انتخاب شده است و این روز فرصت مغتنمی است برای پرداختن و توجه به اهمیت زبان و گفتار و قدردانی از زحمات گفتار درمانی است که به افراد دارای اختلالات گفتاری کمک شایانی می‌کنند.

رییس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه رشد گفتار و زبان بر عزت نفس، دستاورد‌های تحصیلی و فرصت‌های آینده کودک بسیار تأثیر گذار است، عنوان کرد: ۱۱ نیروی گفتار درمانگر در آموزش وپرورش استثنایی استان مداخلات لازم رابرای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می‌برند گفتار و کلمات را نمی‌توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، افزود: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی را بهبود می‌بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می‌توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.

محمدی تصریح کرد: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه برایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی در مدرسه، جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

وی در ادامه روز ملی گفتار درمانی که نقطه عطف همدلی و همراهی گفتار درمانگران برای آینده ارتباطات بشری است را به تمامی کارشناسان وفعالان حوزه گفتاردرمانی آموزش و پرورش استثنایی استان تبریک عرض کرده و برای تمامی همکاران سختکوش، فهیم و دلسوز این حوزه آرزوی پیشرفت و بهروزی کرد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار