سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان از کاهش محسوس مصدومان ناشی از حوادث کار در این استان طی یک سال اخیر به عنوان یک اتفاق مهم و مثبت نام برد و گفت: مصدومان حوادث کار استان در یک سال گذشته ۲۸ نفر بودند و این در حالی‌ست که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن ۲۰۹ نفر بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸ 23 April 2024

به گزارش تابناک سمنان، علی نورانی امروز، ۴ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: البته متاسفانه شمار فوتی‌های حوادث کار استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن یک نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه علت افزایش فوتی‌ها به دلیل وقوع حادثه پرتلفات معدن طزره بود افزود: در یک سال گذشته ۱۹ نفر در حوادث کار استان سمنان جان خود را از دست دادند که این رقم در سال قبل از آن ۱۸ نفر بوده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه میزان حوادث کار در استان در مقایسه با میانگین کشوری چندان بالا نیست، ادامه داد: استان سمنان از فراوانی و تعداد حوادث کار در بین ۳۱ استان کشور طی دو سال اخیر رتبه‌های ۱۵ و ۱۶ کشور را داشته است و لذا براساس آمار سمنان جز استان‌های پرحادثه نیست اگر چه جان‌باختن یک نیروی کار نیز زیاد است و باید تمام تلاش خود را برای کاهش حوادث کار به کار بگیریم.

بزرگترین چالش استان در حوادث کار چیست؟

وی با اذعان به اینکه بزرگترین چالش استان در حوادث کار به تعداد کم بازرسان اداره کل برمی‌گردد، اضافه کرد: بر اساس چارت باید این استان ۲۸ بازرس کار داشته باشد و این در حالی‌ست که شمار بازرس‌های کار در استان ۸ تا ۹ نفر است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به وجود بیش از ۱۶۰۰۰واحد در استان اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه به دلیل حساسیت موضوع، الزام بازدید بازرسان کار از واحدها را به ۶۰۰ بازرسی به ازای هر بازرس افزایش دادیم اما در این شرایط نیز تنها می‌توان از ۵۰۰۰از این ۱۶ هزار واحد بازرسی کرد.

وی با بیان اینکه بازرسی از واحدها تنها یکی از وظایف بازرسان است و وظایف متعدد دیگری نیز دارند، تاکید کرد: بر اساس قوانین هر بازرس باید سالانه از ۳۰۰ واحد بازرسی انجام دهد اما با توجه به کمبود جدی بازرس ما در استان این رقم را به دو برابر افزایش دادیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان خاطرنشان کرد: هر چه تعداد بازرسی‌ها از واحدها بیشتر باشد می‌توان بهتر بر نظامات ایمنی کار در واحدها نظارت کرد.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی محیط کار تنها با بازرسی صرف نیز محقق نمی‌شود، ادامه داد: ایمنی کار و کاهش حوادث مرتبط با کار یک فرآینده چند وجهی و پیچیده است و به یک مجموعه از فعالیت‌ها نیاز دارد.

ضرورت طراحی لایه های ایمنی چند لایه در محیط کار

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه استاندارد بودن ماشین آلات و فضا و محط کارگاه در کاهش حوادث کار موثرند تاکید کرد: برای کاهش حوادث کار باید همه مجموعه‌ها، از واردکننده و تولیدکننده ماشین آلات تا سازنده کارخانه و کارخانه دار کار خود را به درستی انجام دهند، گفت: علاوه بر این واحدهای تولیدی نیز کارشناس ایمنی مجرب استخدام و کمیته ایمنی راه اندازی و شرایط پرریسک واحد را بررسی کنند. در کنار این‌ها بازرسان اداره کل کار،تعاون و رفاه اجتماعی نیز باید نظارت خود را به درستی اعمال کنند.

نورانی از توجه به این قوانین بنیادین به عنوان کلید اصلی کاهش حوادث کار نام برد و اظهار کرد: در محیط کار باید لایه های ایمنی چندلایه طراحی شود تا اگر سیستم ایمنی در یکی از لایه ها دچار خطا شد، لایه ثانویه فعال شود.

اولویت دهی به بازرسی از واحدهای پرخطر

وی با اشاره به تعدد واحدهای صنعتی و تولیدی در استان خاطرنشان کرد: ما در اداره کل موظفی بازرسان کار را از ۳۰۰ واحد به ۶۰۰ واحد افزایش دادیم تا امکان نظارت بر تعداد بیشتری فراهم شود.

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها اولویت را به واحدهای پرخطر دادیم، تصریح کرد: با این وجود در برخی شهرستان‌ها تعداد واحدهای پرخطر بیشتر از موظفی بازرسان کار است و از این رو امکان بازرسی از همه واحدهای پرخطر نیز وجود ندارد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه حوادث نتیجه عمل ناایمن و یا شرایط ناایمن است، عنوان کرد: بازرسان کار در استان از ۱۶ هزار واحد استان تنها امکان بازرسی از حدودا ۵۰۰۰ واحد را دارند و لذا برهی واحدها به ناچار مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند.

ارائه ۲۳ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در استان

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا از آموزش ایمنی به عنوان یک راهبرد موثر برای کاهش حوادث کار نام برد و گفت: به منظور جبران کمبود نیروی بازرس و کمک به ارتقای ایمنی در محیط کار، طی یک گذشته ۱۸ هزار نفر آموزش ایمنی و مسائل مرتبط با آن به کارگران استان ارائه شده است. علاوه بر این ۵۰۰۰ نفر ساعت آموزش نیز به تشکل‌های کارگری ارائه شده است.

نورانی از تاسیس انجمن ایمنی کار در استان به عنوان یک گام مهم در این بخش یاد کرد و افزود: علاوه بر این تشکل‌های غیردولتی نیز به پایش ایمنی کار در استان می‌پردازند. همچنین این تشکل‌ها در زمینه آموزش ایمنی کار نیز دوره‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

انجام ۳۳۴۰ بازرسی از واحدهای پرخطر استان

وی با اشاره به حساسیت این اداره کل در حوزه واحدهای پرخطر فعال اظهار کرد: طی یک سال گذشته سه هزار و ۳۴۷ بازرسی از واحدهای پرخطر استان صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان از فعال سازی ۴۴۸ کمیته حفاظت فنی در واحدهای فعال استان خبر داد و افزود: کمیته‌های حفاظت فنی، راهکاری است که قانونگذار برای تنظیم و ارتقا ایمنی در محیط کار پیش‌بینی کرده است.

وی در بخش دیگری به برنامه‌های هفته کارگر در استان پرداخت و اظهار کرد: در این هفته ده‌ها برنامه متنوع و متعدد در شهرستان‌های هشتگانه استان پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای اشتغال استان ادامه داد: غبارروبی گلزار شهدا، بازدید از واحدهای تولیدی، دیدار با کارگران، عیادت از بیماران حوادث کاری، برپایی میز خدمت در نمازجمعه، دیدار با کارگران معلول، نشست تشکل‌های کارگری استان با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار سمنان، برگزاری یادواره شهدای کارگر استان و...از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان است.

وی از برپایی جشن بزرگ کارگری در استان خبر داد و افزود: برگزاری همایش بهداشت کار و ایمنی، بازرسی و بازدید از کارگاه‌های پرخطر، مانور ایمنی و بازرسی از واحدهای استان، بررسی آسیب‌های حوادث ناشی از کار در نشست با تشکل‌های کارگری، مسابقات فرهنگی، جشنواره‌های ورزشی و...از دیگر برنامه‌های هفته کارگر در استان است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به اهمیت نقش رسانه‌ها در کمک به ارتقای ایمنی و کاهش حوادث کار پرداخت و از رسانه‌ها خواست: مسوولان را در کاهش حوادث کار و توسعه آموزش‌های عمومی در این بخش یاری کنند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار