شهرداری و نمايندگي میراث فرهنگی ابركوه در بهسازی محله پشت آسیاب شهر ابركوه كه به مثابه‌ي دهکده‌ای در دل اين شهر است، با هم مشاركت مي كنند.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 29 October 2015

به گزارش تابناک یزد،"احمدرضا اسدي" مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در اين رابطه اظهار كرد: نظر به این که طرح مرمت و ساماندهی محله با ارزش پشت آسیاب، دچار وقفه چند ساله شده بود، بازديدي با حضور ريیس میراث فرهنگی شهرستان از بافت تاریخی اين محله داشتيم و در جريان اين بازديد راهکارهای تکمیل اين طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وي افزود: همچنين در این بازدید میدانی، ارزش‌های فرهنگی و کالبدی این محله مورد گوشزد و تأکید طرفین قرار گرفت.

اسدي در اين رابطه وجود حمام و مسجدي متعلق به دوره صفویه، آسیاب آبی، خانه باغ‌ها، دست کندها در بستر سنگی محله و چرخش آب در فضاهای مختلف محله و همچنين استفاده از فضاهای باز در طراحی و ساخت محله و غيره را از عوامل ايجاد فضایي زیبا و فرح‌بخش در اين محله ذكر كرد.

وی سر زندگی این بافت و حضور ساکنین اصیل آن و مجاورت آن با سرو کهنسال ابرکوه را از جمله مشخصه‌ها و ویژگی‌های اين محله واقع در دل شهر ابركوه عنوان كرد.

اين مسئول گفت: این محله از نظر کالبدی و اجتماعی دارای استقلال و مجزا از محلات همجوار است.

اسدی ادامه داد: ویژگی این بافت، کالبد ارگانیک و بدون نظم هندسی در ساخت و سازهای ابنیه محله است و می‌توان به عنوان یک مجموعه درخور توجه شهر ابرکوه در توسعه گردشگری از آن بهره‌ برد.

وی با بيان اين كه مجموع ابنیه و باغات این محله کمتر از 10 هکتار وسعت دارد، گفت: هوشیاری ساکنین قدیمی این محله در بهره‌گیری از بستر سنگی مرتفع ابرکوه و افزایش امنیت خود از خطر سیلاب باعث شده‌ تا موقعیت این محله روی بستر سنگی قرار گیرد.

اسدی عنوان كرد: کوچه‌های قدیمی، جوی‌های آب و سایر فضاهای مورد نیاز اهالی عمدتاً با بهره‌گیری از لایه‌های سنگی به صورت دست‌کن ایجاد شده ‌است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در پایان نيز يادآور شد: مشارکت شهرداری و میراث در تکمیل طرح حسینیه، ترمیم و به‌سازی کف پوش، تکمیل طرح جداره‌سازی، تأمین روشنایی و غیره خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار