بحث در مورد جرم و جرم‌خیزی و عوامل مؤثر بر ارتکاب به جرم حیطه ا‌ی بسیار وسیع و گسترده است از عوامل فردی تا اجتماعی و البته تأثیر تغذیه بر گرایش به جرم که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 31 October 2015
بارها در مورد علل فردی، روحی و اجتماعی برای گرایش به اعتیاد، خشونت و ... صحبت شده و همه‌ با موارد زیادی از آن آشنایی داریم. شاید نقش ما در عوامل اجتماعی اثرگذار کم‌رنگ باشد، هر چند اگر هر فرد سعی بر اصلاح خود داشته باشد، اجتماع نیز از هر جرم و خطایی دور خواهد بود، اما نقش ما در ارتباط با خود و خانواده بر هیچ‌کس پوشیده است.

اگر افراد در خانوادهای خود دارای ارتباطی صمیمی باشد و به دنبال آن حرمت‌های اخلاقی و رفتاری را در محیط زندگی خود حفظ کنند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد. در این بین چیزی که شاید کمتر به آن پرداخته شده تأثیر غذا و تغذیه بر رفتار و خلق و خوی انسان‌هاست.

از هفت هزار سال قبل طبیبان ایرانی بر تأثیر غذا بر نوع رفتار انسان تأکید داشتند و در چند سال گذشته این دیدگاه توسعه پیدا کرده است.

در این رابطه به سراغ دکتر حمیده خرم‌پژوه دستیار تخصصی طب سنتی رفتیم و نظر ایشان را درباره تأثیر تغذیه بر گرایش به جرم پرسیدیم.

دکتر خرم‌پژوه در پاسخ به این سؤال که نقش تغذیه در خلق و خوی هر فرد چقدر است گفت: در مکتب طب سنتی ایران، غذا به عنوان یکی از عوامل اصلی سلامتی مورد توجه قرار گرفته است و یکی از شروط شش گانه حفظ سلامتی جسمی و روحی و در بسیاری از موارد نقش اصلی در درمان بیماری‌ها را دارد.

وی ادامه داد: براساس آموزه‌های طب سنتی، انسان‌ها با یکدیگر تفاوت مزاجی و ساختاری دارند. بنابراین لازم است براساس تشخیص مزاج و توجه کامل به ویژگی‌های ساختاری هر فرد برای وی تدبیر غذایی مناسب را تجویز نمود. غذاها علاوه بر اینکه ماده مصرفی سوخت و ساز بدن هستند با توجه به کیفیت مزاجی خود بر اعضای مختلف بدن می‌توانند اثرات مثبت و یا منفی به جای بگذارند و جسم و روان فرد را تحت تأثیر قراردهند. غذا بعد از ورود به بدن به ماده‌ای به نام خلط تبدیل می‌شود و از اخلاط، اعضا و افعال بدن ایجاد می‌گردد. از هر نوع غذا، چهار نوع خلط دم، بلعم، سودا و صفرا به مقادیر مختلف ایجاد می‌گردد و برآیند این اخلاط مزاج غذا را به وجود می‌آورد.

دکتر خرم‌پژوه گفت: افراط در مصرف یک نوع غذای خاص یا استفاده از غذاهای بدهضم که خلط فاسد ایجاد می‌کنند مزاج فرد را از حالت طبیعی خارج کرده و ایجاد بیماری می‌نماید.

با توجه به اینکه نتیجه مصرف غذا افعال فرد است پس نوع غذا می‌تواند علاوه بر تأثیر روی سلامتی و بیماری، روحیات و رفتارهای اجتماعی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: به طور مثال افرادی که مزاج گرم و خشک دارند تحریک‌پذیرتر و زود خشم هستند و با خوردن غذاهای گرم و خشک مثل فلفل و زنجبیل و خردل و ... احتمال پرخاشگری و عصبانیت در آنها بیشتر است. یا افراد سرد و خشک با خوردن غذاهای سودازا مثل انواع فست‌فودها، بادمجان، عدس و گوشت گاو و ... دچار بدبینی، ترس، وسواس و علائم افسردگی می‌شوند.

دکتر خرم‌پژوه ادامه داد: افراط در خوردن غذاهایی که مزاج سرد و تر دارند مانند چیپس و پفک و ماست و پنیر و ... کند فهمی و کسلی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ضررهای بی‌اندازه انواع فست‌فودها و ابرازتأسف از علاقه بسیاری از کودکان به این گروه خوراکی‌ها افزود: از سوی دیگر کیفیت خلط ایجاد شده توسط غذا نیز مهم می‌باشد. گاهی اوقات خلط ایجاد شده کیفیت بدی داشته و اصطلاحاً فاسد می‌باشد و به مصرف بدن نرسیده و عامل ایجاد بیماریهای جسمی و روحی و روانی می‌گردد. مثل سوسیس، کالباس، قارچ، پنیر کهنه، نان تخمیر نشده و ...

دکتر خرم‌پژوه در پایان گفت: نتیجه اینکه تعدیل در نوع غذا براساس کیفیت غذا و مزاج آن می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر رفتارهای اخلاقی- اجتماعی افراد داشته باشد و می‌توان با کمک تدابیر غذایی که در مکتب غنی طب ایرانی گفته شده است بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری را که منجر به جرم و جنایت در جامعه می‌گردد و کم و اصلاح نمود.

هما خانی زارع- تابناک خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار