معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به بارندگی و سیل اخیر در استان‌های ایلام و هرمزگان، گفت: متاسفانه از این میزان بارش هیچ استفاده‌ای نشد و آب به علت نبود تجهیزات و امکانات مناسب از مناطق مرزی خارج شد.
کد خبر: ۱۲۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷ 16 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان،‌ علی اکبر مرادی با اشاره به اینکه در سیل اخیر در استان‌های ایلام و هرمزگان میزان قابل توجهی خاک حاصل‌خیز از دست رفته است، اظهارداشت: سنجش دقیق میزان فرسایش خاک امکان پذیر نیست اما می‌توان با برآورد میزان بارش، فرسایش را نیز به صورت تقریبی برآورد کرد، ضمن اینکه در سیل اخیر در هر هکتار حدود ۱۷ تن خاک حاصل‌خیز را از دست دادیم.

 وی با بیان اینکه متخصصان معتقدند در سیل اخیر به علت فرسایش شدید، دوره برگشت هزار ساله اتفاق افتاده است، افزود: براساس این نظریه، لایه‌های خاک تا عمق هزار سال پیش شسته و از دسترس خارج شده است.

معاون خاک و آب وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: متاسفانه از این میزان بارش هیچ استفاده‌ای نشد و آب به علت نبود تجهیزات و امکانات مناسب از مناطق مرزی خارج شد.

مرادی افزود: براساس نظریه علمی شستشوی لایه‌های خاک تا رسیدن به دوره هزار سال پیش، هر دو هزار سال یکبار اتفاق می‌افتد اما این واقعه در مدت هزار سال در کشور روی داد.

 وی با اشاره به اینکه اگر سد گدار خوش احداث شده بود حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در منطقه جمع آوری می‌شد، گفت: در احداث سدها اولویت بندی رعایت نشده و سد در جایی که باید باشد، احداث نشده است.

مرادی، تعیین اولویت را در احداث سد ضروری دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار