کد خبر: ۱۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۵ 12 March 2015
در روزگاری که لازمه  پذیرش و در کنار هم بودن ما آدم‌ها داشتن اشتراکات و شباهت‌ها است، هنرمندانی پیدا می‌شوند که  از کنار هم قرار دادن تفاوت‌ها قاب‌هایی جاودانه و تماشایی خلق می‌کنند.
معرق از آن دست هنرهایی است که می‌شود با استفاده از تفاوت‌ها، نقش‌های ماندگاری  بر صفحه چوبی نمایان کرد. در این هنر، هنرمند آن چنان اجزاء را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و طرح‌های زیبا می‌نگارد که هر بیننده‌ای از دیدن آن به وجود می‌آید. چوب‌ها چنان زیبا کنار هم می‌ایستند و به قدری با یکدیگر همدل هستند که گویی همگی آنها از یک درخت استفاده شده‌اند. این هنر با ورود کمان اره  به کشور آن چنان توسعه بیشتری یافت و  راه خود را به سوی کمال باز کرد که امروز انواع و اقسام معرق‌ها با زمینه‌های مختلف و رنگ‌آمیزی متفاوت تولید شده و جای بسی خوشحالی است که بگوییم  به سایر نقاط جهان نیز صادر می‌شود. 
 مریم اصغرزاده‌سهیلی از شهروندان کرجی از آن دست هنرمندانی است که با تلفیق دقیق چوب‌ها نقش‌هایی زیبا ایجاد می‌کند، با او گپ و گفتی با خبرگزاری ایسنا داشته که در پی می‌آید:
 تعریف شما از چوب چیست؟ 
 چوب یک موجود زنده است و روح دارد ، زمانی که با چوب کار می‌کنید می‌توانید با او حرف بزنید و لذت ببرید، خواه ناخواه چیزی که از دل برآید بر دل نشیند و این نکته است که بیننده را مجذوب خود می‌کند.
هنر معرق را چگونه توصیف می‌کنید؟ 
معرق در کنار ظرافت‌های خود، هنر صبر و بردباری است، برای کامل شدن یک تابلو زمان زیادی صرف می‌شود و اگر در فرآیند کار انگیزه و عشق نداشته باشی بی‌شک خسته خواهی شد.
معرق در لغت به چه معنا است؟ 
معرق در فرهنگ عمید به معنای تکه تکه، رگه رگه و وصله آمده است، همه ما در دوران کودکی از روشی به اسم کولاژ استفاده کرده‌ایم که در این کار تکه‌های رنگی مقوا، پارچه و کاغذ را به اشکال مختلف بریده و کنار هم قرار می‌دادیم و در نهایت به شکل خاصی مانند درخت، خانه و گل می‌رسیدیم، اگر این کار را با چوب‌های مختلف و با استفاده از رنگ‌های متنوع و مطابق با طرح مورد نظرخود انجام دهیم هنرمعرق خلق کرده‌ایم.
چند نوع معرق داریم؟ 
معرق انواع گوناگونی دارد که وابسته به نوع مصالح شامل معرق کاشی، چرم، پارچه، فلز، خاتم و چوب می‌شود، در طبقه بندی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور، معرق چوب را زیر شاخه‌ای ازمجموعه آثار چوبی و در قسمت برش چوب دسته‌بندی کرده است. هر چند درساخت یک اثر معرق، تنها ماده اولیه چوب است، اما می‌توان این هنر را به صورت تلفیقی با دیگر هنرها و یا با استفاده از دیگر مواد هم مشاهده کرد.
 آثار هنری شما بر گرفته از چه استادانی است ؟ 
 علاقه زیادی به هنر معرق دارم و به آن عشق می‌ورزم، از شانزده سالگی و زیر نظر استاد پیمانی کار را آغاز کردم و امروز بیشتر کارهایم برگرفته از آثار استاد فرشچیان نقاش بزرگ کشورمان است.
نمایشگاهی در این زمینه برپا کرده‌اید یا خیر؟
  چندی پیش حدود 30 اثر در نگارخانه قائم مقامی اداره کل فرهنگ و ارشاد البرز در معرض دید علاقمندان گذاشتم، در آن نمایشگاه آثاری از زمان کار مبتدی تا حرفه‌ای من وجود دارد که به خوبی روند پیشرفت من در این هنر برای دوستداران معرق مشخص است.
استقبال مردم و هنرمندان از نمایشگاه شما قابل قبول بود؟ 
استقبال مردم از هنر معرق تا حدی قابل قبول است اما معرفی این رشته به ویژه برای نسل جوان چندان مناسب نبوده است، معرق هنری است که بیش از این نیاز به معرفی و حمایت دارد؛ چراکه معرق یکی از رشته‌های  قدیمی  صنایع دستی ایران است که نسبت به صنایع چوبی دیگر  از قبیل خاتم، نازک‌کاری، منبت، خراطی و بافت سبد و حصیر دارای قدمت بیشتری است.
با چه مشکلاتی در هنر معرق روبرو هستید؟
 مهمترین مشکل تهیه و گران بودن چوب است، معرق هنر پر خرجی است و باید با دل و جان عاشق آن باشی تا در مسیر این هنر باقی بمانی، افراد در مسیر هنرمند شدن با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبه رو هستند اما بعضی ازآنها قادر به تحمل این مشکلات نبوده و از ادامه راه باز می‌مانند و افرادی موفق می‌شوند که با ابراز اراده و اعتماد به خود دشواری‌ها را کنار بزنند و در مسیر پیش رو گام بردارند.
در آثارتان از چه سبک هایی استفاده می‌کنید؟
 سبک‌هایم معرق مشبک ، معرق سایه رئال، معرق چوب و مینیاتور است، هنر معرق چیدمان چوب‌های رنگی و چوب‌های رگه‌دار است، در این هنر چوب‌ها با رنگ‌های متفاوت مانند پازل کنار هم چیده می‌شود تا طرح مشترکی که مدنظر معرق کار است شکل بگیرد. 
یکی از ابزار اصلی شما در این هنر چوب است، در تهیه آن مشکلی ندارید؟
  گرانی چوب و لوازم اولیه باعث شده عده زیادی از ادامه آموزش در این رشته منصرف و به رشته‌های دیگر هنری روی بیاورند، درحال حاضر هنرمندان رشته معرق مواد اولیه این رشته را گران تهیه می‌کنند بنابراین درنهایت ناچار به گران فروختن اثرنهایی ساخته شده می‌شوند؛ چرا که اجرت ساخت اثر را نیز باید به قیمت مواد اولیه اضافه کنند. گران شدن محصول نهایی باعث شده ازرونق بازار معرق کاسته شود و مردم کمتر به خرید تولیدات معرق علاقه نشان دهند.
برای ساخت یک اثر چقدر زمان صرف می‌کنید؟
 مدت زمان ایجاد یک اثر به هیچ عنوان یکسان نیست، گاه ساخت یک اثر کمتر از یک هفته زمان می‌برد و گاهی بیش از سه ماه زمان می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار