بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۳۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 23 November 2015
درخواستی برای دیدار با آیت‌الله مکارم نداشتم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار فریده لاشایی درباره دیدارش با مراجع عظام قم و دغدغه های آنها در حوزه فرهنگی عنوان کرد: من در این سفر ملاقاتی با تعدادی از مراجع عظام قم داشتم ولی هیچ کدام نه تنها دغدغه ای را در حوزه فرهنگی مطرح نکردند بلکه از برخی اقدامات وزارت ارشاد نیز تشکر کردند!
جنتی درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدارش با آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: من اصلاً درخواستی برای ملاقات با آیت الله مکارم شیرازی نداشتم چرا که فرصتی برای این دیدار نبود. باید در فرصت ۱۲ ساعته ای که داشتم هم از برخی مراکز بازدید می کردم و هم با برخی آقایان مراجع ملاقات می کردم و بالاخره دیدار با تعدادی از آنها امکان پذیر نبود. البته ما تقسیم بندی می کنیم که بتوانیم در سفرهای بعد آنها را ملاقات کنیم.


مشکلات، مدیران قم را منفعل کرده است

سید مهدی صادقی استاندار قم گفت: مشکلات مدیران قم را منفعل کرده است.
به نقل از 19دی، وی با اشاره به مشکلات تحمیلی هر روزه به استان، گفت: همیشه چند پله از مشکلات عقب هستیم و این موجب شده نتوانیم چشم انداز قطعی برای آینده استان پیش بینی کنیم.
وی یکی از مهمترین مشکلات استان را نبود یک طرح جامع دانست و افزود: در حال بررسی نهایی طرح تفصیلی شهر بر اساس طرح آمایش هستیم تا بدانیم حدود شهر چیست و تکلیف طرح ها داخل و خارج از محدوده را در تصمیمات بدانیم.


نشت اطلاعات از اتاق شهردار

حسین فاکر از اعضای شورای اسلامی شهر قم با انتشار نامه ای استعفای خود از کمیته تحقیق و تفحص را تقدیم رئیس شورا کرد.
به نقل از قم پرس، در این نامه آمده است: احتراما ، همانطور که مستحضرید موضوعاتی همانند تحقیق و تفحص اصولی بدیهی دارد که شاید نانوشته باشد ولی جهت پیشرفت صحیح روند تحقیق و بررسی، رعایت آنها الزامی است. باتوجه به نشت اطلاعات کمیته تحقیق و تفحض حتی از اتاق شهردار و همچنین عدم همکاری بخش های مختلف شهرداری جهت اجرای تحقیقات مربوطه اینجانب از حضور در کمیته تحقیق و تفحص استعفا می دهم. 


فعالیت کارخانه 170 نفره تنها با 5 کارگر!

این که مسئولان صراحتاً و رسماً اعلام می کنند در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد واحدهای تولیدی و کارخانه ها در استان قم عملاً تعطیل هستند دیگر کتمان پذیر نیست.
به نقل از قم فردا، مشاهدات عینی در بازدید چندی پیش از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک شکوهیه تاییدی بود بر این مساله که اوضاع و احوال بازار کار استان آن چیزی نیست که گاه ادعا می شود، گو این که قفل بیکاری آن چنان عظیم است که کلید تدبیر مدیران استان تا اینجای کار توان گشودن آن را نداشته است.
شاهد مثالش هم کارخانه ای است که با وجود شهرت و پیشگامی در اختراعات صنعتی و داشتن ظرفیت 170 نفری کارگر تنها با 5 نفر در بخش تولید به کار خود ادامه می دهد.
مدیر عامل این کارخانه با اشاره به این مطلب تصریح کرد: ما در این کارخانه محصولاتی تولید کرده ایم که راندمان سرمایش را به 97 درصد و راندمان گرمایش را به 92 درصد رسانده و این ها در اداره استاندارد ثبت رسمی شده است ولی با این همه افتخارات، میزان پوشش سهم بازار از سوی شرکت ما کمتر از یک دهم هزارم درصد است یعنی عملاً چیزی به حساب نمی آید.
مهندس علیرضا حاجی علیان، با گله مندی از این که حمایت و پشتیبانی از چرخه صنعت در استان ضعیف است، گفت: در حال حاضر سیستم بانکی عملاً قفل کرده و نمی تواند جریان سرمایه را به گردش درآورده و به داد صنعت و تولید برسد؛ ما در حال حاضر به خاطر مشکل نقدینگی و رکود، گرچه مشتریان بالقوه زیادی در سراسر کشور و حتی خارج از مرزها داریم اما نمی توانیم به بازار ورود جدی داشته باشیم.


ستون های منوریل در دوراهی ماندن یا رفتن

شورای شهر قم طی یک هفته گذشته دو جلسه غیر علنی با موضوع منوریل تشکیل داده است. قرار است در این جلسات درباره سرنوشت جنجالی ترین طرح نیمه کاره در استان قم تصمیم گیری شود. 
به نقل از19دی، بنا بر آخرین خبرها، شورای سازمان قطار شهری به ریاست استاندار قم تصمیم گرفته منوریل را فقط تا میدان مطهری ادامه داده و پس از آن ستون های منوریل جمع آوری شود.
کارشناسان و مهندسان شهرسازی، ترافیک، میراث فرهنگی، معماری منظر، سازه، اقتصاد شهری و.... همه از مخالفان سرسخت منوریل هستند و شاید همین نظرات کارشناسانه موجب شده سید مهدی صادقی، استاندار قم منوریل را یک طرح بی خاصیت برای شهر توصیف کند.
سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم هم با وجود اینکه در حرف زدن راجع به منوریل ملاحظاتی دارد و ترجیح می دهد موضع صریح نگیرد، همان کسی است که در برابر خواسته احمدی نژاد برای به کرسی نشاندن حرفش درباره منوریل در اصفهان مخالفت کرد. 
کاری که اگر محسن عابدینی پور، شهردار وقت قم هم انجام داده بود امروز پس از گذشت سالها و صرف میلیاردها تومان هزینه ستون های منوریل هنوز در دوراهی ماندن یا رفتن نبودند.


لیست احتمالی نامزدهای انتخابات اسفند 

قم پرس با انتشار خبری نوشت: شنیده های خبرنگار ما حاکی از انجام مذاکرات برای لیست های نهایی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابی قم به شرح تصاویر زیر می باشد.




مینی بوس ها صدای عضو شورای شهر را درآوردند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر قم بابیان این‌که مردم از خدمات سازمان اتوبوس‌رانی رضایت دارند، گفت: برخلاف شبکه اتوبوس‌رانی، شبکه مینی بوسرانی به عنوان تغذیه‌کننده خطوط اصلی ضعف شدیدی دارد.
به نقل از قم فردا، عباس ذاکریان با اشاره به گذشت بیش از 2 ماه از اجرای طرح تحول اتوبوس‌رانی، اظهار داشت: بعد از اجرای این طرح در کمیسیون حمل‌ونقل با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان مربوطه بر اساس بازدیدهای انجام‌شده و نظرات دریافت شده نواقص موردبررسی قرار می‌گیرند و تذکرات لازم نیز داده می‌شود.
وی با انتقاد از وضعیت شبکه مینی بوسرانی در قم، ابراز داشت: در حال حاضر ایراد اصلی روی خطوط مینی بوسرانی است که به عنوان تغذیه‌کننده خطوط اصلی نیز شناخته می‌شود، ما در این زمینه ضعف شدیدی داریم و هنوز شبکه مینی بوسرانی نظم خاصی ندارد.
ذاکریان خاطرنشان ساخت: مینی‌بوس‌ها به صورت منظم در ایستگاه‌ها حضور پیدا نمی‌کنند و حتی در برخی از مسیرها نیز نمی‌روند البته نظارت مناسبی نیز انجام نمی‌شود ولی در تلاش هستیم این وضعیت را بهتر کنیم و اگر این مشکل برطرف شود پوشش شبکه حمل‌ونقل عمومی اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی نسبت به گذشته بهبود چشم‌گیری می‌یابد.


هشدار برای کاهش باشگاه‌های فوتبال قم

کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ‌های فوتبال استان قم نشان دهنده کاهش رغبت به تیمداری و به طور کلی فوتبال در قم است که هشدار آن به وضوح شنیده می‌شود.
به نقل از همشهری، تا اواخر دهه ۸۰ مسابقات لیگ جوانان در ۲ دسته برگزار می‌شد اما این مسابقات از سال ۹۰ با کاهش تعداد تیم‌ها، به صورت یک دسته برگزار شد و از سال ۹۰ تاکنون تعداد تیم‌های حاضر در این رده سنی هرگز رشد نداشته است. کاهش تعداد تیم‌ها در لیگ‌های جوانان و نوجوانان و نیز لیگ دسته اول فوتبال قم نمایانگر خطر خروج باشگاه‌ها از گردونه فوتبال قم است چنان که در رده سنی بزرگسالان نیز، دیگر چیزی با عنوان لیگ دسته دوم و لیگ محله‌ها وجود ندارد.  لیگ محله‌ها، مسابقاتی بود که در گذشته در زمین‌های خاکی ۲ منطقه از قم برگزار می‌شد و حکم مسابقات انتخابی برای صعود به لیگ دسته دوم فوتبال استان قم را داشت.  زمین‌های خاکی مناطق نیروگاه و شهر قائم قم میزبان این مسابقات پرشور و باکیفیت بود که با گذشت زمان به طور کلی از بین رفت و به دست فراموشی سپرده شد.
در حال حاضر زمین‌های خاکی این ۲ منطقه فوتبال خیز قم تبدیل به پارکینگ، جاده یا زمین‌های بلا استفاده‌ای شده است که دیگر خبری از فوتبال در آن نیست.


شیوع طلاق زیر پوست شهر

متاسفانه در استان قم با وجود بافت مذهبی و سنتی میزان طلاق نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و موجی از نگرانی را در میان مسئولان حوزه اجتماعی و سایر افراد پدید آورده است. 
به نقل از فارس، برخی از صاحب نظران در این زمینه معتقدند که علت اصلی این افزایش آمار طلاق، مهاجرپذیر بودن این شهر است. 
مریم علی شیری معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم راه‌اندازی دبیرخانه طلاق در قم را یکی از اقدامات این اداره عنوان و بیان کرد: 640 پرونده از ابتدای سال به این دبیرخانه ارجاع شده که از این تعداد مشکل  45 مورد حل و فصل شد و 445 مورد نیز به طلاق انجامید و بقیه پرونده‌ها نیز در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از افراد مراجعه کننده کمتر از پنج سال زندگی مشترک داشته‌اند، گفت: مسائلی چون خیانت، نداشتن مهارت‌های ارتباطی، اعتیاد و نرسیدن به بلوغ فکری از جمله مهمترین علت جدایی‌ها است.
علی یاری پور مسئول مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی قم نیز با بیان اینکه در 6 ماه ابتدایی سال چهارهزار و 320 پرونده در این مرکز مورد مشاوره و بررسی قرار گرفته است، گفت: 33 درصد از این پرونده‌ها مربوط به مسائل و مشاجرات خانوادگی بوده است.


نظارت جدی بر تخلفات تاکسیرانان 

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گزارش اقدامات انجام گرفته در ماه گذشته در این سازمان را تشریح کرد.
به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مرتضی عزتی با اشاره به ارائه آماری از عملکرد ماه آبان گفت: در ماه گذشته تعداد 780 مورد عملکرد توسط واحد کنترل و نظارت تاکسیرانی صورت گرفته است که این اقدامات با موضوعات مختلف است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ادامه داد: اخذ 181 مورد گزارش مردمی درخصوص تخلف تاکسیرانان و ارائه این گزارش‌ها برای رسیدگی به دبیرخانه هیئت انضباطی تاکسیرانی و 75 مورد جلوگیری از اخذ کرایه اضافی توسط بازرسین مستقر در میادین و شوارع اصلی از جمله این اقدامات است.
وی از 12 مورد گزارش عدم استفاده از تاکسی‌متر توسط تاکسیرانان خبر داد و خاطرنشان کرد: جلوگیری از 33 مورد امتناع از حمل مسافر و جلوگیری از حمل مسافر دربستی، 45 مورد فعالیت خارج از خطوط ویژه تاکسی‌های خطی و 178 مورد تذکر برای رعایت نظافت تاکسی و پیگیری برای انجام نظافت کامل خودرو توسط تاکسیران را می‌توان از جمله این اقدامات برشمرد.
عزتی همچنین به 113 مورد اصلاح و نصب علائم لازم خودرو تاکسی اعم از کد، آرم، تابلو و همچنین الصاق نرخ مصوبه کرایه اشاره کرد و اظهار داشت: در ماه گذشته تحویل 73 فقره اشیاء به جای مانده در تاکسی‌ها به صاحبان آن توسط دفتر بازرسی تاکسیرانی و ... نیز صورت گرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار