وی از تولید و عرضه نوع جدید بذر اصلاح گندم به نام آفتاب امسال برای نخستین بار در این مرکز خبر داد.
کد خبر: ۱۳۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 23 November 2015
رئیس پردیس تحقیقات جهاد کشاورزی امامزاده جعفر گچساران گفت: 26 رقم بذر پرمحصول گندم جو ، برنج و دانه های روغنی در این مرکز تولید و به کشاورزان معرفی شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،هوشنگ نارکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گندم دهدشت، گهر، نیک نژاد، سیمره، مارون، کوهدشت و زاگرس، جو ایذه و ماهور و برنج چرام یک، دو و سه از جمله انواع بذرهای اصلاح شده در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی امامزاده جعفر است.
وی از تولید و عرضه نوع جدید بذر اصلاح گندم به نام آفتاب امسال برای نخستین بار در این مرکز خبر داد.
نارکی زودرس بودن ، مقاوم بودن نسبت بیماری های زنگ گندم و سایر آفت ها را از مهمترین ویژگی های این بذر اصلاح شده ذکر کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به این که غلات در شرایط دیم دچار تنش های محیطی و غیرمحیطی مثل سرما و خشکی می شوند تولید بذرهای اصلاح شده برای افزایش کمی و کیفی تولید ضروری است.
این کارشناس ارشدکشاورزی ابراز داشت: در حال حاضر دو رقم بذر قابوس و کریم از سوی کارشناسان این مرکز در حال تولید است که تا پایان سال جاری به کشاورزان عرضه می شود.
وی گفت: استفاده از بذرهای اصلاح شده موجب افزایش 15 درصدی راندمان تولید می شود.
نارکی اظهار کرد: این مرکز افزون بر تامین نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد سالانه سه هزار 700 تن بذر اصلاح و به سایر نقاط کشور صادر می کند .
نارکی گفت: این میزان بذر اصلاح شده به 11 استان کشور از جمله فارس، بوشهر، خراسان شمالی، اردبیل، ایلام و خوزستان صادر می شود.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 45 پروژه تحقیقاتی سال جاری در پردیس امامزاده جعفر اجرا شده است.
ایستگاه تحقیقات کشاورزی پردیس امام زاده جعفر با مساحت بیش از 100 هکتار در 15 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار