تایید شورای شهر تبریز بر توسعه بلوگ گلستان
با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز لایحه توسعه بلوک گلستان به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۴۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 06 December 2015

به گزارش تابناک تبریز اعضای شورای شهر تبریز ظهر امروز به مصوبه شهرداری تبریز برای افزایش 2.5 هکتاری سهم شرکت ساکو برای احداث مجتمع‌های مختلط با کاربری تجاری، خدماتی، پارکینگ و فضای سبز در بلوک گلستان (از سری مناطق بافت فرسوده مرکز شهر) رای دادند. این مسئله در حالی بود که قرارداد مشارکت اصلی با این شرکت در سال 83 بسته شده بود و افزایش اخیر به عنوان الحاقیه در جلسه شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با این حال حساسیت موارد مربوط به پروژه‌های مشارکتی شهرداری و ایجاد پروژه‌های ناموفقی همچون آیسان در مرکز شهر از یک طرف و مشکلات مرتبط با ماده 8 و 9 شهرداری برای تملک املاک افراد باعث به وجود آمدن نظرات متفاوتی در صحن شورا شد.

حساسیت این لایحه وقتی بیشتر شد که اعضا در مورد چرایی حکم بودن استاندار در بین دو طرف قراداد یعنی شهرداری و شرکت ساکو ابراز نظر کردند و سعید محدث عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه اگر برای پرونده‌ای حکم و داور تعیین شود، راه شکایت‌های بعدی‌اش به نهاد قضایی بسته خواهد شد, از وجود چنین بندی در قرارداد انتقاد کرد.

با این حال موافقان لایحه از جمله حبیب شیری‌آذر و احتشام حاجی‌پور از اعضای شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه شهر بدون سرمایه‌گذار اداره نخواهد شد و اصلاح بافت فرسوده به روش دیگری امکان‌پذیر نیست، خواهان رای مثبت اعضا به لایحه بودند اما مخالفان به مواردی نظیر عدم توانایی شهرداری برای عهده‌دار شدن اوراق‌های مشارکت جدیدتر پس از پروژه‌هایی چون میارمیار و عتیق و همچنین لزوم تعیین تکلیف پروژه‌هایی چون آیسان قبل از ورود به پروژه‌های جدیدتر اشاره کردند.


رسول درسخوان عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه اصلا برای ما مشخص نشد چرا پروژه آیسان متوقف شده است و بارها از شهرداری در این مورد سئوال کرده‌ایم و البته جوابی به ما ندادند، گفت: مرکز شهر محل زندگی قدیمی‌ترین ساکنان تبریز است و استفاده از قوانین ماده 8 و 9 در این مناطق کار درستی نیست.

درسخوان همچنین گفت: اگر این لایحه در شورا تصویب می‌شود باید فصل‌الخطابش هم شورا باشد نه اینکه حکم این مشارکت در مراکز دیگر تعیین شود.

سعید محدث دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز با تاکید بر اینکه در پروژه آیسان هم گفته بودم که برنامه زمان‌بندی ارائه شده در این قراردادها درست نیست چرا که در میانگین روزهای فصل کاری در تبریز نمی‌توان چنین پروژه‌ای را پیش برد، گفت: آیا مبلغ طرف مشارکت کننده برای این کار آماده است؟ آیا ما می‌توانیم از پس اوراق و وام‌های گذشته بر بیاییم که یک پروژه دیگر را هم اضافه کرده‌ایم؟

محدث افزود: بهتر است به جای این کار ابتدا وضعیت بافت فرسوده «میار میار» را مشخص کنیم و پروژه دیگری به مرکز شهر اضافه نکنیم که در حال حاضر به اندازه کافی فشرده است.

رئیس کمیسیون خدمات با تاکید بر اینکه بگذاریم تعداد افرادی که در بلوک گلستان در حال کار و فعالیت‌های کوچک هستند به کار خود ادامه دهند، گفت: به صراحت می‌گویم قراردادن استاندار به عنوان حاکم و داور در این قرارداد کار درستی نیست.

بهروز خاماچی نیز با انتقاد از اقدامات 15 سال اخیر از منصور تا بهادری، میار میار، بازار مسجد کبود، بازار سرای حاج علی و حاج نقی، راسته کوچه و والمان گفت: به این ترتیب تمام مراکز تبریز و هویت آن از بین می‌رود؛ چرا در شهری مثل لندن تمام مراکز قدیمی و صدها ساله را حفظ می‌کنند اما ما این‌ها را از بین می‌بریم.

خاماچی افزود: هر کس هر جا را دلش می‌خواهد سیاه می‌کند و نامش را بافت فرسوده می‌گذاریم و تنها کاری که می‌کنیم ساختن پاساژ در این مناطق است.


ایرج شهین‌باهر عضو شورای تبریز نیز با اشاره به اینکه نقدی و غیرنقدی نوشتن پرداخت به مالکان دامن اعضای شورا را خواهد گرفت گفت: لازم است تملک‌ها نقدا انجام شود و کلمه غیرنقدی در این قرارداد حذف شود. وقتی ملکی تملک می‌شود باید هزینه‌اش به مالک پرداخت شود.


با این حال احتشام حاجی‌پور رئیس شورای استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه باید برای احیای بافت فرسوده تاوان و مزیت بدهیم، گفت: در این مناطق به چارچوب‌های مورد نظر میراث فرهنگی دست زده نمی‌شود و میراث می‌تواند بافت‌های مورد نظرش را حفظ کند و کسی هم در این مورد هیچ حرفی ندارد.

حاجی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا سرمایه‌گذار فوق اصرار بر عدم ارسال نقشه به سازمان نظام مهندسی دارد که باعث انتقاد دیگر اعضای شورا شده است، گفت: نظام مهندسی باعث دردسر شده است و وقتی مجموعه‌ای دفتر فنی دارد و مهندسانش مهر نظام مهندسی را دارند چرا بعد از تهیه نقشه نظام مهندسی باز هم برای چنین نقشه‌ای ایراد می‌گیرند.

حاجی‌پور تاکید کرد: یا نظام مهندسی به مهندسان مهر ندهد و یا وقتی مهر داد دیگر لازم نیست نقشه‌ها را دوباره بررسی کنند.

حتشام حاجی‌پور در نطق پیش از دستور جلسه ظهر امروز شورای شهر، با تاکید بر اینکه در دلم احساس درد می‌کنم که گاهی در تبریز خودستیزی و دیگرستیزی می‌کنم و نقشه ملی و فراملی تبریز آن‌طور که در گذشته نماد داشت، احساس نمی‌شود، تاکید کرد: یکی از نمونه‌های این ستیز را در همین شورای شهر تبریز می‌بینیم؛ با اینکه طبق قانون شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و در اصل 100 قانون هم به شورای شهر اشاره شده اما برداشت من این است که شورا به عنوان امنای شهر و اصل قانون اصلی آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان اعضای شورا باید به خودمان بیاییم، افزود: به عنوان یک مثال از این عدم توجه می‌توان به این مسئله اشاره کرد که در سمینار صادرات و یا سمینار بزرگداشت شمس به نقش اعضای شورا خیلی کم توجه شده و حتی گاهی شورا ستیزی دیده شده است که مساوی قانون ستیزی است دیده و نتیجه این بحث همین می‌شود که وقتی من به دستورالجلسه شورا نگاه می‌کنم می‌بینیم در شورا کارها را کم و کوچک شده است و تنها 10 درصد موقعیت ما برای خودمان و دیگران شناخته شده است.

رئیس شورای استان با طرح این پرسش که با اینکه استان ما قطب صنعتی است اما از لحاظ استاندارد چقدر کارهای ما جهانی است، گفت: مگر وظیفه ما نیست که به این مسائل توجه کنیم، مگر ما طبق قانون موظف نیستیم در این موارد دخالت کنیم؟

حاجی‌پور تاکید کرد: متاسفانه بهره‌برداری ما از قطب کشاورزی، صنعتی و گردشگری کم است؛ یا ما مدیران ضعیفی انتخاب کرده‌ایم و یا با یکدیگر درست همکاری نمی‌کنیم.

عضو شورای شهر تبریز با ابراز این نکته که همکاران محترم سه بار من شما را به شورای استان دعوت کرده‌ام اما نیامده‌اید، گفت: اگر این همکاری نباشد سطح کار پایین خواهد آمد. برای مثال استان ما می‌تواند پایلوت بسته‌بندی باشد ولی دیروز در آمار رسمی همایش صادرات دیدیم که از مرز ایران 5 میلیون دلار و از مرز ترکیه 40 میلیون دلار به عراق صادر شده است در حالی که می‌‌توانیم این صادرات را از تبریز افزایش دهیم.

هنوز سیب‌زمینی و انگور و گوجه فرنگی در دست کشاورزان ما می‌ماند

حاجی‌پور با انتقاد از اینکه هنوز سیب‌زمینی و انگور و گوجه فرنگی در دست کشاورزان ما می‌ماند، گفت: همین بیکاری‌ها هم نتیجه این است که یا ما کار را بلد نیستیم و یا با یکدیگر همکاری نمی‌کنیم.

وی افزود: من از ریاست شورا می‌خواهم به اصل قانون عمل کرده و از این سکو دفاع کند و جلوی شورا ستیزی، بی‌اهمیتی به شورا و قانون اساسی را بگیرد.

رئیس شورای استان با اشاره به اینکه لازمه این مسئله این است که همدیگر را قبول و تحمل کنیم و از تخریب همدیگر بپرهیزیم، گفت: لازم است حضور شورای شهر در سمینارها همیشگی باشد و همچنین برای رفتار شورا و شهرداری فرهنگ‌سازی شود چرا که انتقاد و پرسش وظیفه شورا است.

هنور ورودی‌های شهر تبریز با مشکل مواجه هستند

عضو شورای شهر در قسمت دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اتمام فصل کار پروژه‌های عمرانی و کارهای خوبی که در دو سال اخیر در این زمینه‌ها انجام شده است، گفت: فصل کار گذشته نیز فصل خوبی بوده اما متاسفانه هنوز برای ورودی‌های شهر کاری که مورد نظر ما بود انجام نشده  است.

وی تاکید کرد: همچنین از شهرداری می‌خواهیم به اتوبان‌های تبریز و سهند و تبریز و شبستر بی‌توجه نباشد.

حاجی‌پور با نام بردن از پروژه‌های بزرگی مثل پل وحدت، ادامه 42 متری، پارکینگ‌سازی در هفده شهریور و اتوبان ولایت به عنوان پروژه‌هایی که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، گفت: اگر چه در مورد بافت فرسوده هم کارهایی انجام شده اما این کارها کافی نبوده و کارهایی که ما می‌خواستیم نبوده است.

وی با اشاره به حل مشکل بافت فرسوده در شهرهایی مثل باکو و مدینه گفت: در بازدید از این شهرها می‌توان فهمید که لازم است چه کارهایی برای بافت فرسوده انجام شود.

حاجی‌پور با اشاره به اینکه هیچ پروژه سرمایه‌گذاری به شورای شهر نیامده گفت: گزارشی هم که در صحن شورا در این ارتباط داده شده بود تنها به عنوان‌ها اختصاص داشت یا پروژه‌ای انجام نمی‌شود و یا قراردادها به صحن نیامده است.


در ادامه عاشقی مدیر حقوقی شهرداری  ضمن اراده توضیحاتی به پرسش‌های اعضا گفت: حکم بودن استاندار در این قرارداد به سال 83 بر می‌گردد و چون این قرارداد الحاقیه شده است این مسئله در آن حفظ شده است.

وی افزود: ما هم خواهان نظارت نظام مهندسی هستیم و از شرکت فوق خواسته‌ایم در صورتی که خواهان عدم نظارت نظام مهندسی هست ادله قانونی‌اش را ارائه کند و گرنه ما به قانون نظارت نظام مهندسی عمل خواهیم کرد.

عاشقی اجرای پروژه‌های موفق و مختلف این شرکت را در کشورهای مختلف از دلایل عدم علاقه این شرکت به نظارت نظام مهندسی برای پروژه‌هایش عنوان کرد.

در نهایت اعضای شورا پس از بحث و بررسی دوباره در ارتباط با چرایی انتخاب استاندار به عنوان حاکم این قرارداد با انجام اصلاحاتی نظیر باز گذاشتن راه شکایت به مراجع قضایی در صورت عدم قبول نظر داور و حکم به لایحه فوق رای مثبت دادند.

براساس این گزارش، طرح توسعه بلوک گلستان در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع با 161 هزار متر مربع زیربنا با کاربری‌های تجاری، خدماتی، فرهنگی، انباری، هتل و پارکینگ اجرا خواهد شد.
سهم شهرداری تبریز از این طرح بزرگ که در بافت فرسوده شهر تبریز اجرا می‌شود 26 و 25 صدم درصد تعیین شده است و میزان کل سهم شهرداری و مشارکت کننده رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تملک املاک واقع در این طرح دو سال زمان پیش بینی شده است و صدور پروانه‌های ساختمانی نیز بر اساس ضوابط دفترچه عوارض محلی صورت خواهد گرفت.

بر اساس زمانبندی‌های صورت گرفته این طرح بزرگ در مدت زمان کمتر از 8 سال به صورت کامل تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :