کد خبر: ۱۴۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 10 December 2015

مشاور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مدت زمان ۶ ماهه نخست سال جاری در راستای ارتقا حفاظت از منابع زیست محیطی توانستیم ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع را به کمک یگان حفاظت رفع تصرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، نگهدار اسکندری در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز که ظهر امروز در محل مجموعه جوانشیر برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها سرمایه‌ای جز منابع انسانی ندارد، اظهار داشت: چالش‌های موجود در جهان امروز به شدت خطرآفرین است و تغییرات اقلیم، خشک‌سالی و بیایان‌زایی از جمله این چالش‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی می‌تواند در تغییر و کاهش این مشکلات نقش اساسی را ایفا کند، افزود: در عرصه کشور 14 میلیون هکتار جنگل داریم که شامل جنگل‌های شمال، زاگرس و غیره می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر هکتار از جنگل‌های کشور ما همه ساله یک و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند که در حقیقت هر فرد سالانه 6.2 هکتار از این اکسیژن استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: با انقلاب صنعتی میزان گازهای گلخانه‌ای که در آن زمان تقریبا 270 قسمت بوده امروز به 400 قسمت در جو افزایش پیدا کرده است.

مشاور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جنگل‌ها نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه‌ای دارند به همین سبب حفظ این منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: مراتع ما که بخشی از عرصه‌های طبیعی کشور به شمار می‌آیند در یک شرایط نرمال بارندگی 10 میلیون تن علوفه تولید می‌کند که 50 درصد گوشت کشور قرمز که همه ارگانیک هستند به این مراتع وابسته است.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 300 گونه گیاهی از این مراتع، گونه‌های مختلف گیاهی، دارویی و صنعتی هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشور و خانوارهای دامداران دارد، اظهار داشت: مراتعی که دارای پوشش گیاهی است می‌تـ‌واند تا 5 برابر مراتعی که بدون پوشش هستند آب را در خود جذب کند.

اسکندری با بیان اینکه آبخیزداری نقش مهمی در تعادل‌بخشی سفره‌های آبی زیرزمینی دارد، گفت: در حال حضر در سیاست‌های کلی نظام بحث آبخیزداری از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار که عملیات آبخیزداری به خوبی انجام شود حدود 500 متر مکعب آب به سفره‌های آبی زیرزمینی اضافه می‌‌شود، گفت: یکی از راهبردهای سازمان جنگل‌ها در برنامه ششم توسعه، بحث جامع‌نگری و مشارکت مردم در حوزه‌های آبخیزداری است.

مشاور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه به سبب عدم جامع‌نگری تا کنون صدمات زیادی را متحمل شده‌ایم، اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور جامع‌نگری باید در کل کشور دیده شود.

وی گفت: بحث مشارکت‌های مردمی اساس کار و محور ما است، بدون مردم نمی‌توان این عرصه وسیع را مدیریت کرد چرا که برخی افراد به دنبال زمین‌خواری هستند و اغلب کسانی که به دنبال این دسته از اقدمات هستند سعی دارند ثروت‌های عمومی را به ثروت‌‌های خصوصی تبدیل کنند.

اسکندری با تاکید بر اینکه پایه و اساس اجرایی شدن پروژه‌هایی نظیر ترسیب کربن مشارکت‌های مردمی است، خاطرنشان کرد: باید به دنبال افرادی باشیم که در این عرصه‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه تخریب سرزمین و جلوگیری از ساخت‌ها و سازها از دیگر مباحث مدنظر است که تا کنون در این باره اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: در مدت زمان 6 ماهه نخست سال جاری در راستای ارتقا حفاظت از منابع زیست محیطی توانستیم 15 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع را به کمک یگان حفاظت رفع تصرف کنیم.

مشاور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 11 هکتار از اراضی که توسط برخی تصرف شده بود خلع ید کردیم، یادآور شد: هزار و 900 نفر انواع متصرفان منابع طبیعی را دستگیری کردیم.

وی با بیان اینکه در سال 93 حدود 6 هزار و 300 هکتار آتش‌سوزی جنگل‌ها را داشتیم که این آمار در سال جاری به 4 هزار و 300 هکتار کاهش یافته است، گفت: طرح 11 هکتاری آبخیزداری کشور تهیه شده است و به دستگاه‌های دولتی به منطور تامین اعتبار ارسال شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه اعتبار ما در سال جاری و در بخش آبخیزداری 2 برابر شده است اما قطعا سازمان جنگل‌ها توانایی این را دارد که ده‌ها برابر این اعتبار را در بخش آبخیزداری و مرتع‌داری هزینه‌ کند، افزود: موافقت بحث 35 درصد بند ب ماده 68 را از سخنگوی دولت اخذ کرده‌ایم و امید است در ستاد سازمان حقوق پرسنل را افزایش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار