کد خبر: ۱۴۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱ 13 December 2015

حمید رستمی

حزب اعتدال و توسعه که از زمان انتخابات مجلس ششم اعلام موجودیت کرده بود و نزدیک ترین حزب به حسن روحانی رئیس جمهور محسوب می گردید جدايي خود را از مجموعه اصلاح طلبان اعلام كرد و آن گونه كه پيداست رسماً لیست جداگانه یی برای انتخابات مجلس پیش رو تدارک خواهد دید تا انتشار لیست واحد اصلاح طلبان در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

این در حالیست که از مدتها پیش حزب کارگزاران سازندگی هم که نزدیکی زیادی به دولت دارد خواهان محور قرار گرفتن اعضای این حزب در لیست نهایی هستند و به نظر می رسد که در صورت تأمین نشدن مطالباتشان آنها نیز لیست مستقلی برای انتخابات آماده خواهند کرد.

حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی که در انتخابات مجلس پنجم از بطن جامعه روحانیت مبارز متولد گردید یکسال بعد در دامن چپهای مجمع روحانیون مبارز رشد پيدا کرد و در پیروزی دوم خرداد سهیم گشت اما خیلی زود این ماه عسل تمام شد تا در مبارزات انتخاباتی مجلس ششم یکی از مهم ترین تقابلهای انتخاباتی بین جبهه مشارکت و کارگزاران سازندگی شکل گیرد.

 و به نظر می رسد که امروز بعد از گذشت شانزده سال از آن تقابل ترکش های آن مخاصمه در پیکرۀ اصلاح طلبان جا خوش کرده و این روزها همچون دُمل چرکینی سرباز خواهد کرد. انگار برای بار سوم است که کارگزاران تکنوازی می کنند و در ارکستر سمفونیک مبارزات انتخاباتي مجلس نمی توانند جایی مناسب برای خود پیدا کنند.

بار اول در سال 74 بود که جناح راست پنج نفر از نزدیکان هاشمی رفسنجانی را از لیست مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز تهران کنار گذاشت و چانه زنی های آیت الله به جایی نرسید تا نطفۀ خلق کارگزاران بسته شود و بعد از یک پیروزی نسبی در مجلس پنجم راه خویش بصورت کامل از سمت راست جدا کرده و به اردوگاه چپ بپیچند و در انتخابات تاریخی 76 مقدمات پیروزی سید محمدخاتمی را فراهم کنند و در جبهۀ اصلاحات اقامت نمايند.

 اما جناح راست که مجلس ششم را کاملاً از دست رفته می دید دست به یک ترفند سیاسی زد و دست به دامان هاشمی شد تا با نامزدی اش روند پیروزی اصلاح طلبان را با چالش مواجه کنند. این یک بازی دو سر برد بود برای تیمی که همه چیز را تا آن روز باخته بود.

هاشمی که آن روزها در زیر آتش سنگین ترین حملات رسانه ای اصلاح طلبان قرار داشت وارد بازی شد تا رهبری جناح راست را در این مبارزات انتخاباتي برعهده گیرد. رونامۀ کیهان در به میدان آوردن آیت الله نقش اساسی داشت و با این فرض که با سرلیستی هاشمی حداقل تعدادی از اعضای جناح راست را به مجلس خواهد برد و در آنجا هم بعنوان رئیس مجلس در برابر سیاست های اصلاحی سیدمحمد خاتمی یک سد نفوذ ناپذیرخواهد بود به عنوان یک حامی تمام قد وارد ماجرا شده و در بدترین حالت هم پیش بینی کرده بود که این حضور در صحنه بدلیل محذوراتی که کارگزاران نسبت به پدر معنویشان دارند باعث انشقاق در جبهۀ اصلاح طلبان خواهد شد که شد.

هر چند فرضیۀ اول به حقیقت نپیوست ولی رسانه های نزدیک به مشارکت آنچنان در مقابل هاشمی شمشیر را از رو بسته بودند که جای هیچ امیدواری برای حل و فصل مسائل وجود نداشت.

از آن رو فائزۀ هاشمی بعنوان فرزند هاشمی و عضوی از کارگزاران که از افراد تأثیرگذار پروژۀ اصلاحات بود در میان یک انتخاب تاریخی قرار گرفت و وقتی نتوانست حتي اندکی از بار حملات اصلاح طلبان بکاهد مجبور شد بگوید که جناح چپ مرده بود و این کارگزاران بود که زنده اش کرد!

این یک تیرخلاص بود بر دوستی و اتحاد. جبهۀ مشارکت زیر بار نرفت تا هاشمی را در لیست مورد حمایت اش قرار دهد و شرطی را جلوی پای هاشمی گذاشت که نمی توانست برآورده کند. شرطی که به موجب آن هیچکدام از کاندیداهای مورد حمایت مشارکت نباید در هیچ لیست متعلق به جناح راست حضور داشته باشند و این درحالی بود که هاشمی سر لیست جناح راست بود.

این بازی زمانی به پایان خود رسید که لیست مورد حمایت مشارکت بدون حضور اکبرهاشمی رفسنجانی و همچنین فایزه هاشمی بسته شد و در مقابل حزب کارگزاران هم درحالیکه در لیست مورد حمایت خود بهزاد نبوی و محسن صفایی فراهانی را گذاشته بود از گنجاندن اسم محمدرضا خاتمی و مهدی کروبی خودداری کرد تا غلامعلی حدادعادل و شیبانی را مورد حمایت قرار دهد.

این بازی تلخ به نفع مشارکت به پایان رسید و امروز بعد از شانزده سال این بار کارگزاران موقعیت خویش را برتر دیده و سعی در محور قراردادن خواسته های خود دارد و به همین خاطراست که هر روز سرلیستی پیشنهاد می دهد و از علی اکبرناطق نوری و علی مطهری و محمدعلی نجفی بعنوان سرلیست نام می برد تا گزینه ای به اسم عارف را کم رنگ تر از پیش نماید.

بازی خطرناکی که یقیناً دود آن برچشم جبهۀ اصلاحات خواهد رفت همان گونه در سال 78 رفت و اگر همان موقع رئیس دولت به نفع هاشمی وارد میدان می شد شاید از اتفاقات زیادی می توانست جلوگیری کند. همان رخدادهایی که شاید امروز با دخالت نکردن هاشمی رخ بدهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
آنچه از اين نوشته مشخص است كارگزاران هيچوقت با اصلاحات همگام نبوده و نخواهد بود و به همين خاطر هميشه شكست مي‌خورد.
شايد اين باعث شده كه اعضاي اين حزب در استان كم كم آن را ترك و به حزب اعتدال و توسعه بپيوندند. همچون معاون محترم استاندار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
کارگزاران همیشه دغدغه توسعه و ابادنی کشور را با حضور تمامی جناح ها در مدیریت کشور داشته اند تن دادن به یک لیست خودمحورانه بر خلاف مشی اصلاح طلبی است _ تفاوت اصلاح طلبان واقعی با کسانی که فقط خود را می بینند و از رقیب غافلند در این موضوع است بهتر است عاقلانه بیندیشیم حضور مطهری شجاع در لیست اصلاح طلبان خیلی خیلی ارزشمند از حضور اصلاح طلبان افراطی است که زمانی در مجلس ششم مست از باده قدرت بودند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار