کد خبر: ۱۴۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵ 14 December 2015

به گزارش تابناک یزد،ایجاد ایستگاه‌های ثابت اطلاعات گردشگری در استان یکی از برنامه‌های مسئولان صنعت گردشگری برای راهنمایی گردشگران است؛ از این رو قرار است تا پایان سال 4 ایستگاه ثابت در شهرهای مختلف استان راه‌اندازی شود تا تعداد این ایستگاه‌ها به 10 ایستگاه برسد.

انتخاب سال‌95 به عنوان سال خوشامدگویی به یزد از یک طرف و افزایش 5 برابری استقبال گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه‌های این استان، ضرورت ارائه خدمات مطلوب به گردشگران را دوچندان کرده است.
بسیاری از گردشگران همراه با راهنمایان گردشگری در بافت تاریخی شهر یزد قدم می‌زنند اما برخی از آنها به دلیل نداشتن راهنما بازدید مناسب از بافت تاریخی را از دست می‌دهند.
این افراد که قادر به یافتن مسیرهای دسترسی مناسب و ایمن به بناهای تاریخی شاخص بافت تاریخی نیستند، دست به دامان کسبه و ساکنان بافت تاریخی می‌شوند.
اطلاعات افراد بومی‌اگرچه برای راهنمایی گردشگران مناسب است اما ناتوانی در ارائه این اطلاعات به زبان گردشگران، به تبادل‌نیافتن اطلاعات بین جامعه بومی ‌و گردشگران خارجی منجر می‌شود.
انتخاب جاذبه‌های مناسب گردشگری با توجه به فرصتی که گردشگر برای بازدید از جاذبه‌های استان دارد، یکی دیگر از مزایای ایجاد ایستگاه‌های اطلاعات گردشگری است.
بسیاری از گردشگران خواهان برنامه‌ریزی منظم برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان هستند تا در کمترین زمان، بهترین بهره‌برداری را ازسفر خود کنند اما نداشتن راهنما، این کار را ناممکن کرده است.
اداره کل میراث فرهنگی استان برای پاسخ دادن به نیاز گردشگرانی که بدون راهنما برای بازدید از بافت تاریخی یزد و دیگر جاذبه‌های گردشگری استان اقدام می‌کنند، به آموزش راهنمایان برای ایجاد ایستگاه‌های اطلاعات گردشگری اقدام کرده است.
اکنون 6 ایستگاه اطلاعات گردشگری در نقاط مختلف شهر یزد وجود دارد اما قرار است تا پایان سال نه فقط تعداد ایستگاه‌های شهر یزد افزایش یابد بلکه به استقرار این ایستگاه‌ها در شهرهای نمونه گردشگری استان شامل شهرهای تفت، میبد و ابرکوه نیز اقدام شود.

ایجاد ساختار یکسان برای مراکز اطلاع‌رسانی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به فعالیت 6 ایستگاه اطلاعات گردشگری در شهر یزد از افزایش تعداد ایستگاه‌ها به 10 ایستگاه تا پایان سال جاری خبر می‌دهد.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: ایستگاه‌های فعلی در فرودگاه، ترمینال، مسجد جامع، زندان اسکندر، میدان امیرچخماق و میدان خان یزد مستقر هستند.
وی با بیان این‌که هنوز ساختار یکسانی برای این ایستگاه‌ها طراحی نشده است، ادامه می‌دهد: در حال الگوبرداری از ایستگاه‌های اطلاعات گردشگری دنیا برای ایجاد ساختارهای مناسب این ایستگاه‌ها در استان هستیم.
این مسئول با اشاره به این‌که ایستگاه‌های اطلاعات گردشگری استان تا به حال تنها در شهر یزد ایجاد شده است بر ضرورت افزایش ایستگاه‌های موجود در شهر یزد از جمله در ایستگاه‌ راه‌آهن شهر، میدان دروازه قرآن، میدان امام حسین(ع) و میدان ابوذر تاکید می‌کند.
وی از راه‌اندازی این ایستگاه‌ها در شهرهای نمونه گردشگری استان شامل شهرهای تفت، میبد و ابرکوه خبر می‌دهد و می‌افزاید: در هر یک از شهرهای مزبور یک ایستگاه اطلاعات گردشگری ایجاد خواهد شد.
فاطمی‌ می‌افزاید: این مراکز اطلاع‌رسانی با حضور راهنمایان گردشگری مطلع درباره جاذبه‌های گردشگری استان تاسیس می‌شود که همگی آنها به زبان انگلیسی مسلط هستند.
وی ادامه می‌دهد: این مراکز اطلاع‌رسانی با ارائه اطلاعات لازم به گردشگران، آنها را در بهره‌گیری از خدمات گردشگری از جمله حضور در تورهای گردشگری و رزرو مراکز اقامتی یاری می‌کنند.

ارائه رایگان خدمات اطلاع‌رسانی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که خدمات اطلاع‌رسانی این دفاتر به صورت رایگان به گردشگران ارائه می‌شود، می‌گوید: خدماتی از جمله ثبت نام تورهای گردشگری با دریافت هزینه مصوب از گردشگران به آنها ارائه می‌شود.
وی با اشاره به تعامل مراکز اطلاع‌رسانی گردشگری با مراکز اقامتی و پذیرایی استان، استفاده از ظرفیت این مراکز اطلاع‌رسانی را در افزایش ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی استان موثر می‌داند.
فاطمی ‌با بیان این‌که این مراکز اطلاع‌رسانی مورد استقبال مناسب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار گرفته است، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در سال خوشامدگویی و افزایش سفر گردشگران خارجی به استان، نیاز به این مراکز اطلاع‌رسانی افزایش یابد.
وی از تغییر ساختار و شکل ظاهر این مراکز در قالب کیوسک‌های تعریف شده و مشخص در کنار جاذبه‌های گردشگری استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این اقدام درآینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر ضرورت تقویت تاسیسات گردشگری و معرفی مناسب آنها به گردشگران برای بهره‌گیری هر چه بیشتر تاکید می‌کند.
وی با بیان این‌که تقویت زیرساخت‌های گردشگری به رونق صنعت گردشگری استان می‌انجامد، نقش راهنمایان گردشگری را در رونق هر چه بیشتر این صنعت، پررنگ می‌داند.

صدور 300 کارت راهنمای تور در استان
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: تاکنون 300‌راهنمای گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کارت فعالیت دریافت کرده‌اند. «سیدمصطفی فاطمی» با اشاره به پیوستن 44 راهنمای گردشگری جدید در سال جاری به صنعت گردشگری استان، می‌افزاید: این راهنمایان می‌توانند فعالیت‌های راهنمایی گردشگری خود را با شرایط و قوانین حاکم و طبق اصول ابلاغی با هماهنگی و نظارت این اداره کل انجام دهند. وی با بیان این‌که راهنمایان مهم‌ترین نقش را در صنعت گردشگری استان ایفا می‌کنند، تاکید می‌کند: این افراد باید اطلاعات جامعی از جاذبه‌های گردشگری استان را به گردشگران ارائه کنند.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار