اعتراض گسترده دانشجویان به تبعیض در پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه‌های مختلف در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌خصوص دکترا باعث شد، مجلس به این موضوع ورود یابد تا با تصویب ضوابط و مقررات امکان جذب سلیقه‌ای دانشجویان از بین برود.به همین دلیل طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس رفت و سرانجام پس از بررسی در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و کمیسیون بهداشت روز یکشنبه در صحن علنی مطرح و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت. مطابق این مصوبه از این پس پذیرش دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مطابق با ضوابط و معیارهای مشخص انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 15 December 2015
پذیرش دانشجوی دکترا بدون حتی یک استادیار

در همین رابطه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌گوید: این مصوبه در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است تا دانشجویان با اعتماد و آرامش خاطر دوران تحصیل را طی کنند.قاسم جعفری می‌افزاید: معیارهایی در این طرح گذاشته شده که قابل سنجش و اندازه‌گیری است و با تصویب و اجرای نهایی این مصوبه دیگر شاهد شکایت دانشجویان با برخوردهای غیرعلمی در مصاحبه‌های دانشگاهی نخواهیم بود.

وی تصریح می‌کند: ممکن است دانشجویی توانسته باشد در امتحان ورودی به دانشگاه‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی، نمره خوبی را به دست آورد اما در مصاحبه تخصصی به هر دلیلی نتواند نمره لازم را کسب کرده و در این بین احساس کند حقی از وی ضایع شده و امکان اعتراض نیز نداشته باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل تصمیم گرفتیم علاوه‌بر مشخص‌کردن ضریب آزمون، مصاحبه و امتیازات پژوهشی، شورایی را نیز در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم تا پاسخ‌گوی دانشجویان باشد و سیاست‌گذاری‌های کلان را نیز انجام دهد.جعفری تاکید می‌کند: با این مصوبه استقلال در موضوع پذیرش دانشجو از دانشگاه‌ها گرفته نشده است بلکه تلاش شده نحوه پذیرش دانشجو زیرنظر باشد تا علاوه‌بر رفع شبه‌ها و شکایات دانشجویان، سلامت علمی در سیستم آموزشی نیز حفظ شود. وی خاطرنشان می‌کند: پیش از این به صورت طبیعی ممکن بود دانشجویی که دوران کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه خاصی گذرانده باشد و بخواهد در همان دانشگاه مصاحبه دکترا بدهد، دارای شانس بیشتری نسبت به دیگر دانشجویان باشد که به دور از عدالت بود.

وی تاکید کرد: سال گذشته پرونده‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم که نشان می‌داد واحد دانشگاهی بدون داشتن حتی یک استادیار بیش از ١٢هزار دانشجوی دکترا جذب کرده که این اقدام آینده علمی کشور را به خطر می‌اندازد.

جعفری بیان می‌کند: برخی مخالفان عنوان می‌کنند این مصوبه باعث خروج دانشجویان از کشور برای ادامه تحصیل می‌شود و گفت ما هیچ محدودیتی برای دانشگاهی نگذاشته‌ایم و فقط می‌گوییم پذیرش باید متناسب با امکانات و قانونمند باشد.

وی بیان می‌کند:با این مصوبه از این پس تنها واحدهای دانشگاهی می‌توانند دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی را جذب کنند که دارای هیئت علمی و امکانات مورد نیاز آن رشته دانشگاهی باشند.وی خاطرنشان می‌کند: استادان دانشگاه نباید احساس کنند با این مصوبه نقش آن‌ها در پذیرش دانشجو کم‌رنگ شده است بلکه ما همچنان به استادان دانشگاه اعتماد داریم و این روش باعث تقویب نظام آموزشی کشور خواهد شد.

ایجاد عدالت در سیستم آموزشی کشور

در همین رابطه سخن‌گوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: دراین طرح تلاش شده تا انسجام و سیاست‌گذاری مشترک در جامعه علمی کشور ایجاد شده و عدالت در پذیرش دانشجویان برقرار شود.

عبدالوحید فیاضی می‌افزاید: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی سرنوشت علمی کشور را مشخص می‌کند و مجلس در این زمینه به‌دنبال اصلاح روش‌های نادرستی است که امروز دامن‌گیر فارغ‌التحصیلان کشور شده است.

هماهنگی کامل و وحدت رویه در جذب دانشجو

عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما می‌گوید:به دلیل اهمیت دوره تحصیلات تکمیلی تلاش شده تا پذیرش در این مقاطع با حساسیت بوده و کیفیت مدنظر قرار گیرد.ابوالقاسم خسروی تاکید می‌کند:پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا باید براساس ضوابط علوم و با دارابودن امکانات و هیئت علمی مناسب باشد و در غیر این صورت اجازه برگزاری مقاطع تحصیلی به دانشگاه‌ها داده نخواهد شد.

وی اظهار می‌کند:در گذشته رویه‌های متفاوتی در دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو انجام می‌شد که اعتراض‌هایی را به دنبال داشت وبا این مصوبه تلاش خواهد شد تمامی اقدامات حوزه تحصیلات تکمیلی با هماهنگی کامل و وحدت رویه انجام شود.

این طرح مخالف سیاست‌های دولت است

همچنین معاون وزیر علوم که به‌عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، ضمن اعلام مخالفت دولت گفت: این طرح مخالف جهت‌گیری دولت در مسیر علمی کشور است.

مجتبی شریعتی افزود: برگزاری آزمون متمرکز قبلا هم تجربه شده و این روند حکایت از تکرار برنامه ناموفق قبل است. این طرح در کمیسیون بهداشت با اکثریت آرا رد شده است و از سویی ارائه این طرح نوعی موازی‌کاری با طرحی است که مجلس شهریور٩٢ در خصوص نحوه پذیرش دانشجو برای همه مقاطع از جمله دکترا به تصویب رسانده است.

به موجب مصوبه مجلس، سنجش در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تأثیر معدل داوطلب در رشته‌های مرتبط توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

همچنین نمایندگان مجلس نظارت بر حسن اجرای فرایند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان،‌ تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش و تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی‌ارشد در هر یک از رشته‌های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آن‌ها، تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن،‌ تصمیم‌گیری در سایر موارد مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و تصویب معیارهای اختصاصی درباره رشته‌های خاص را برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو گذاشتند.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار