مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: هرمزگان دومین استان جوان کشور است اما با وجود هرم سنی جوان در این استان به لحاظ ازدواج وضعیت خوبی ندارد و این استان در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد.
کد خبر: ۱۵۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱ 27 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، مهدی عسکری زاده بعد از ظهر یکشنبه در نشستی خبری که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی، رونمایی از سند هویتی دو شهید استان هرمزگان، افتتاح دفتر پیشخوان ارائه خدمات ثبت احوال در بندرلنگه و آغاز فعالیت ایستگاه های صدور کارت ملی هوشمند از جمله برنامه های اجرا شده طی این هفته در هرمزگان بوده است.
 
وی ادامه داد: از سال گذشته تا کنون بالغ بر ۱۳۴ هزار و ۳۴۰ قطعه کارت ملی هوشمند در استان هرمزگان صادر شده و در سطح استان هرمزگان نیز ۶۱ ایستگاه صدور این کارت ها ایجاد شده که ۱۷ ایستگاه در ادارات پست، ۲۲ ایستگاه در ادارات ثبت احوال و ۲۲ ایستگاه نیز در دفاتر پیشخوان فعال هستند.
 
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان افزود: متقاضیان دریافت کارت هوشمند ملی می توانند به سایت ncr.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را انجام و سپس به ایستگاه های ایجاد شده در این زمینه مراجعه کنند و به مردم توصیه می کنیم برای ثبت نام کارت هوشمند ملی به کافی نت ها مراجعه نکنند و از طریق ثبت نام در سایت در منازل خود و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان این کار را انجام دهند.
 
عسکری زاده با بیان اینکه در سال جاری اکثر فرآیندهای انتخابات برای هیئت های اجرایی و نظارت از طریق کارت ملی هوشمند انجام می شود، تصریح کرد: تا کنون ۱۸۵ قطعه کارت هوشمند ملی از جمله برای تمامی فرمانداران و بخشداران استان هرمزگان صادر شده و پیش بینی می کنیم در مجموع ۶۰۳ قطعه کارت هوشمند برای اعضای هیئت های نظارت و اجرایی و مجریان انتخابات در استان هرمزگان صادر شود.
 
وی راهبرد اداره کل ثبت احوال هرمزگان را دقت، سرعت و کیفیت برشمرد و اظهار داشت: در زمینه صدور شناسنامه های جدید نیز این کار هم اکنون طی ۴۸ ساعت در هرمزگان انجام می شود و برای هر نوع اتفاقی که منجر به تغییر و صدور مجدد شناسنامه شود، شناسنامه های مکانیزه و جدید صادر خواهد شد و پیش بینی ما صدور ۵۰ هزار جلد شناسنامه جدید در هرمزگان طی سال جاری است.
 
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در ادامه در خصوص ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی و بیگانه بدون اسناد هویتی و ثبت ازدواج هشدار داد و گفت: این ازدواج ها مشکلات بسیاری را از جمله در تابعیت و صدور اسناد هویتی برای فرزندان حاصل از این نوع ازدواج ها ایجاد می کند.
 
عسکری زاده همچنین هرمزگان را دومین استان جوان کشور با میانگین سنی ۲۶.۴ اعلام کرد و بیان داشت: آهنگ رشد ولادت در هرمزگان از سال ۸۸ تا ۹۳ از هفت دهم درصد به ۳.۱ درصد رسیده و این نرخ در سال جاری نیز رشد بالاتری داشته و به ۷.۹ درصد رسیده است و رتبه هرمزگان در میزان زاد و ولد در کشور بین سوم و چهارم متغیر بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۳۱ هزار و ۳۱۷ واقعه ولادت در هرمزگان به ثبت رسیده که به نسبت مدت مشابه گذشته ۷.۹ درصد رشد داشته و از این میزان ۱۶ هزار و ۳۸ مورد ولادت پسران و ۱۵ هزار و ۲۷۹ مورد نیز دختران بوده است و در هر ساعت پنج واقعه ولادت در استان هرمزگان ثبت می شود.
 
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان اضافه کرد: بیشترین نرخ ولادت در هرمزگان مربوط به شهرستان های جاسک، بندرخمیر و قشم و کمترین نیز مربوط به حاجی آباد، بشاگرد و ابوموسی است و بیشترین ولادت ها شامل ۳۰ درصد زایمان ها مربوط به مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.
 
عسکری زاده با اشاره به آمار وفات در هرمزگان طی سال جاری، عنوان کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری چهار هزار و ۸۸۸ واقعه فوت در هرمزگان ثبت شده که کاهش ۵.۱ درصدی نسبت به سال گذشته دارد و ۹۸.۷ درصد آمار فوت در مهلت قانونی به ثبت رسیده است و هرمزگان به لحاظ آمار فوت رتبه ۲۸ کشور را دارد.
 
وی یادآور شد: بیشترین آمار فوت در هرمزگان مربوط به شهرستان های بشاگرد، میناب و بندرخمیر است و کمترین نیز مربوط به قشم، بستک و جاسک است و علت ۲۹ درصد مرگ و میرها در هرمزگان بیماری های قلبی و عروقی و همچنین پیری کهنسالی و حوادث و تصادفات از دیگر عوامل است.
 
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه در سال جاری ۱۱ هزار و ۲۵۰ واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: میزان ازدواج در هرمزگان ۶۸ مورد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و با وجود هرم سنی جوان در هرمزگان اما به لحاظ ازدواج وضعیت خوبی نداریم و این استان در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد.
 
عسکری زاده افزود: بیشترین ازدواج ها در هرمزگان در شهرستان های حاجی آباد، رودان و میناب و کمترین ازدواج ها نیز در پارسیان و بندرخمیر به ثبت رسیده و ۱۲.۴ درصد ازدواج های ثبت شده مربوط به زوجین همسن و در ۱۱.۳ ازدواج ها نیز زنان بزرگتر از مردان بوده اند و میانگین سنی ازدواج زنان هرمزگان ۲۲.۳ سال و برای مردان نیز ۲۶.۸ سال است.
 
وی با اشاره به آمار طلاق، اظهار داشت: در سال جاری دو هزار و ۳۶۴ واقعه طلاق با افزایش ۲۸۱ مورد نسبت به سال گذشته در هرمزگان ثبت شده و این استان رتبه ۱۹ کشور را به لحاظ طلاق در اختیار دارد و بیشترین طلاق ها در بندرعباس، رودان و بندرلنگه و کمترین نیز در قشم، پارسیان و جاسک ثبت شده است و ۴۶.۵ درصد طلاق ها در هرمزگان در پنج سال اول زندگی انجام شده است.
 
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان خاطرنشان کرد: به لحاظ اسامی نیز نام های فاطمه، زهرا، مریم، فاطمه زهرا و زینب در میان دختران و نام های محمد، امیرعلی، علی، حسین و امیرحسین بیشترین فراوانی در هرمزگان داشته اند.



منبع: روابط عمومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار