تابناک: امنیت اجتماعی یکی از پیش نیازهای توسعه کشور است و بدون شک با وضعیت فرهنگی جامعه ارتباطی تنگاتنگ دارد. بر این اساس، پای بندی افراد و نهادهای اجتماعی به ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در فرهنگ نوعی مصونیت اجتماعی ایجاد می کند که موجب امنیت پایدار می شود.
کد خبر: ۱۵۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 30 December 2015
آیا اصلاح طلبان به «دبیر» اعتماد خواهند کرد؟ امنیت اجتماعی یکی از پیش نیازهای توسعه کشور است و بدون شک با وضعیت فرهنگی جامعه ارتباطی تنگاتنگ دارد. بر این اساس، پای بندی افراد و نهادهای اجتماعی به ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در فرهنگ نوعی مصونیت اجتماعی ایجاد می کند که موجب امنیت پایدار می شود.
هر چه امنیت فرهنگی و اجتماعی در جامعه گسترش یابد، پیشرفت در سایر ابعاد توسعه تسریع می شود و افراد جامعه به سمتی سوق پیدا می کنند که در سازندگی و درخشش جامعه تأثیر می گذارند و از آسیب ها و انحرافات مصون می مانند.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، پلیس، واژه نام آشنا و بعضا جذاب برای شغل آینده کودکان است که نه تنها درکشور ما بلکه در اقصی نقاط جهان می تواند برای اعضاء یک جامعه دلگرم کننده و امید بخش و برای متخلفین و برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه نگران کننده باشد.اما این احساسات در کشورهای مختلف با توجه به عملکرد پلیس متفاوت است آن هم با ملاک و معیارهای متفاوت که این امر درکشورمان با توجه به اینکه قوانین آن بر اساس دستورات اسلام مقرر شده است، از ویژگی های جذاب تری برخوردار است.

دغدغه اجرای این وظایف مهم و سنگین از سوی نیروی پلیس و نیروی انتظامی را می توان درسخنان مقام معظم رهبری نیز مشاهده کرد که مهمترین آن را می توان به بحث اقتدار پلیس به همراه رعایت عدالت، مروت و ترحم ، استقرار امنیت، مقابله با نا امنی روانی جامعه، سلامت نیرو و همچنین لزوم ارتقای جهات اعتقادی و اخلاقی و همچنین اتکاء به علم و ابتکارات علمی اشاره کرد.

بنابراین، یکی از بزرگترین خدمت پلیس به مردم ایجاد امنیت است، اعم از امنیت جانی، ناموسی، آبروئی، مالی.  در این راستا، نیروهای مومن و تلاشگر این نهاد به عنوان رکن اصلی تامین کننده این مهم به شمار می رود. با وجود چنین امنیتی است که زندگی در کام مردم شیرین و زمینه رفاه و پیشرفت و تعالی همه جانبه جامعه فراهم می شود.

تأمین امنیت و ایجاد بسترهای رفاه اجتماعی و همه جانبه برای مردم و به پهنای همه ایران اسلامی، کار ساده و آسانی نیست بلکه بسیاری ماموریت ها در این راستا ، همراه با خطرات متعدد برای مأمورین وگاهی برای خانواده های آنهاست. چه آن زمان که پلیس وظیفه شناس در مقابل اراذل و اوباش، برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و برقراری نظم و امنیت متحمل زحمات و ناملایمتی هاست، چه زمان انجام وظیفه قانونی در بدترین شرایط آب و هوایی و حتی آلودگی تمام نشدنی هوای تهران حین انجام وظیفه قانونی جان می سپارد. بنابراین، مسئولیت پلیس در جمهوری اسلامی بسیار خطیر و مصداق مجاهد فی سبیل ا...است و اجر و مزد واقعی آن ها نزد خدای بزرگ محفوظ است.

البته شاید انتقاداتی نسبت به برخی اقدامات این قشر زحمت کش و جان برکف وجود داشته باشد لیکن، امروز پلیس با بهره گیری از دانش اجتماعی و استراتژیک درکنار مردم است و مردم و پلیس در داخل مرزها و کنار مرزها برای توسعه همه جانبه، ارتقاء کارکردهای اجتماعی، پایداری هنجارها و جلوگیری از معضلات امنیتی جامعه، در یک مسیر قرار دارند.

برای ایجاد امنیتی مقتدرانه که آفریننده آرامش و آسایشی استوار است، تقویت و پشتیبانی نیروی انتظامی از سوی آحاد ملت زمینه ساز رفاه و امنیت اجتماعی است. تقویت این نیرو، تقویت اقتدار نظام دربرخورد با موارد خلاف قانون است وبه کاهش انگیزه های مجرمانه در لایه های مختلف اجتماعی منجر خواهد شد. اگر درجامعه ای میان دولت و ملت اعتمادی متقابل پدید آید، مردم مهم ترین عامل برقراری امنیت در جامعه خواهند بود و آن گاه پلیس و نیروی انتظامی، راحت تر و کم هزینه تر می تواند از امنیت و آرامش جامعه حراست و پاسداری کند.

هزاران درود به روح شهدای انقلاب و شهدای نیروی انتظامی و جان باختگان حین انجام وظیفه قانونی، کسانی که با اهدای تمام هستی و جان خود، قانون مندی و درستکاری و کارآمدی را به هموطنانشان هدیه کرده اند.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار