چشم به هر سویی می‌چرخانی، زائرانی مشاهده می‌کنی که نبض زندگیشان با کریمه اهل بیت(س) تنظیم می‌شود، زائرانی که از گوشه و کنار برای دست‌بوسی آمده‌اند تا در گوشه‌ای از حرم اخت شمس الشموس گمشده خود را پیدا کنند.
کد خبر: ۱۵۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 04 January 2016
به گزارش تابناک قم، جوانی روی ویلچر، زنی همراه فرزندش، پیرمردی با عصا، زن و مرد جوان، پسری با بیماری صعب العلاج و..... هر یک زمزمه‌ای بر لب دارند. اینها در این مکان مقدس گرد هم آمده‌اند تا به شفاعت بی‌بی طلب حاجات درونی از خالق خود کنند و بانوی کرامت را واسطه‌ای برای گره‌گشایی از مشکلاتشان قرار دهند،‌ اینجا حرم حضرت معصومه(س)، دخت باب الحوائج است.

علاوه بر همجواران، زائرانی از شهرهای داخل و خارج کشور زیارتش را بهانه‌ای برای سفر به قم قرار داده‌اند، همین بهانه فرصت گردهمایی فارس، عرب، ترک، لر، سیاه، سفید و... را در این مکان مقدس فراهم کرده است.

هر کس با قصد و نیتی برای زیارت بانوی کرامت آمده، ولی تا چه اندازه معرفت نسبت به آن حضرت زیارت آنها را عطرافشانی کرده است؟ معرفت و شناخت علاوه بر غسل، وضو، اخلاص، ادب و تواضع، پرهیز از گناه، خواندن زیارت‌نامه، اقامه نماز و تلاوت قرآن یکی از ضروریات زیارت محسوب می‌شود.

از امام رضا(ع) در فضیلت زیارت این بانوی بزرگوار نقل شده است هر کس حضرت معصومه(س) را به حق و شان ایشان زیارت کند، بهشت از آن اوست.

انبوه جمعیت اجازه نمی‌دهد به سادگی به رواق اصلی وارد شوم، از گوشه و کنار زمزمه‌های تلاوت، آیات قرآن، زیارتنامه حضرت و دعا شنیده می‌شود، گاهی کسی صلواتی خبر می‌کند و گاهی کسی التماس دعایی می‌گوید.

ناخواسته به سمت دختر 18 ساله‌ای می‌روم، کلمات زیارتنامه را با همان لهجه خوزستانی‌اش به سرعت و دقت تلفظ می‌کند، آهنگ صدایش نشان می‌دهد که ارتباط خوبی برقرار کرده، صبر می‌کنم زیارتنامه را تمام کند، از او می‌پرسم، از کجا و برای چه نیتی آمده است، اهل خوزستان است، همراه مادرش برای دیدار برادرش به قم آمده‌اند و از این فرصت برای زیارت حضرت معصومه(س) استفاده کرده‌اند.

آنها تنها می‌دانند که حضرت معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) است اما اطلاعات بیشتری در مورد ایشان ندارند هرچند همین برایشان بس است که سرا پا ارادت شوند، از آنها جدا می‌شوم، کمی دورتر به سراغ طلبه‌ای می‌روم.

جوان 24 ساله اصفهانی در حال پیدا کردن کتاب زیارتنامه و مهر از قفسه موجود در شبستان امام خمینی(ره) است، او نیز درباره حضرت به صورت تفصیلی خبری نمی‌‌داند و از القاب ایشان تنها معصومه(س) را به یاد می‌آورد.

وی بیان می‌کند: تنها در سالروز ورود ایشان به قم، ولادت و شهادت حضرت مطالبی راجع به ایشان بیان می‌شود ولی باید بیشتر از ویژگی‌های این بانوی کریمه گفته شود.

زن جوانی 32 ساله به همراه همسر و دو فرزندش ساکن شهر قم، پس از زمزمه سلام به حضرت و اندکی تعظیم وارد شبستان می‌شوند، از او علت ماندن حضرت معصومه(س) را در قم می‌پرسم، او عامل ماندگاری حضرت در قم را بیماری عنوان می‌کند، ولی نمی‌داند به طور دقیق چه زمانی حضرت وارد قم شده و به چه مدت و در کجای شهر ساکن بوده‌اند. 

 همسرش که سواد چندانی ندارد، درباره حضرت اطلاعی ندارد و تنها بیان می‌کند که در هفته چند بار به زیارت ایشان مشرف می‌شوند.

ناهید 44 ساله که کتاب دعایی در مقابلش باز است، سرش را از روی کتاب برمی‌دارد و می‌گوید: اگر زائران حضرت را نشناسند که به زیارت ایشان مشرف نمی‌شوند.

همسرش نیز در تکمیل سخنان او می‌گوید: کریمه اهل بیت(س) 17 روز در قم مانده بود، امروزه منزلش در قم زیارتگاه مردم است، او این طور بیان می‌کند که این اطلاعات را با مطالعه به دست آورده است.

مردی 70 ساله کشاورز که پارچه‌ای مانند عمامه‌ای به رسم مردم قدیم به سر دارد، اهل خراسان جنوبی، از حضرت تنها می‌داند که خواهر امام رضا(ع) است؛ می‌گوید: پیشوای هشتم شیعیان درباره ایشان می‌فرمایند هر کس خواهر من را زیارت کند، چنان است که من را زیارت کرده است.

سیدمحمدهادی با شال سبزی بر گردن خود را خادم امامزاده عبدالله(ع) معرفی می‌کند، می‌گوید: چشمه کرامت حضرت همواره جوشان است، بسیاری از خواسته‌های من را اجابت کرده است. «حضرت معصومه(س) عمه سادات و بانویی بزرگ است».

کمی جلوتر در یکی از رواق‌ها زنی 56 ساله اهل اراک تنها در مورد بیماری حضرت مطالبی می‌داند و می‌گوید: این بانو سراسر کرامت است.

سه پسر نوجوان 15 ساله در شبستان امام خمینی(ره) دور هم نشسته‌اند، علی می‌داند که حضرت معصومه(س)، خواهر امام رضا(ع)، عمه جوادالائمه(ع) و دختر امام موسی کاظم(ع) است.

وی در مورد مقام علمی حضرت می‌گوید: اصحاب برای دریافت پاسخ سئوالات خود به منزل حضرت معصومه(س) می‌آمدند، به دلیل آنکه امام موسی کاظم(ع)در منزل حضور نداشتند،‌ حضرت معصومه(س) به سئوالات آنها پاسخ می‌دادند و پیشوای هفتم شیعیان نیز پاسخ سئوالات ایشان را تایید می‌کردند.

این سه نوجوان بیان می‌کنند که اطلاعاتشان را با مطالعه کتاب و گوش دادن به سخنرانی‌ها به دست آورده‌اند.

زن 32 ساله زاهدانی دارای لیسانس مدیریت، طاهره، مطهره، مرضیه و... را القاب آن حضرت ذکر کرده و علت سفر حضرت به قم را دیدار برادر عنوان می‌کند، او معتقد است اگر دختران ما در مورد حضرت معصومه(س)، صفات القاب و زندگی و شخصیت ایشان مطالعه کنند، بسیاری از مشکلات ایشان حل می‌شود.

حسین حاج زین العابدینی مردی 34 ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک از همدان مطالبی درباره حضرت معصومه(س) خوانده است که به حضرت در ساوه سم خوراندند که این امر سبب شد، حضرت بیمار شود و بنا به تقاضای خودشان به قم منتقل شدند.

هر روز هزاران نفر به حرم مطهر بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌آیند، چه آنهایی که می‌دانند به کجا آمده‌اند و چه آنهایی که نمی‌دانند ولی دلشان برای حرم پر می‌زند و این وظیفه آنهایی که در حرم مسئولیت اطلاع‌رسانی و شناساندن ابعاد بزرگ شخصیت و زندگی آن بانوی بزرگ به زائران و مجاوران را دارند، سنگین‌تر می‌کند تا زائران بتوانند از چشمه‌سار حضرت سیراب شوند.

زائرانی که صبح، ظهر و شام در جوار حضرت به سجده‌گاه معبود رفته و مکانی مناسب برای عشق‌بازی خود با پروردگار پیدا کرده‌اند.

زائرانی که تنها نامی از حضرت می‌دانند و به احترام پدر و برادرش به زیارت ایشان آمده‌اند یا زائرانی که معرفت را به اوج رسانده و شناخت کاملی از حضرت دارند، ولی نقطه اشتراک همه عشق به اهل بیت(ع) است و این موضوع را می‌توان از اشکی که در هنگام خداحافظی با نگاه به آن گنبد طلایی در چشمانشان حلقه می‌زند، دریافت؛ دست بر سینه می‌گذارند و خاضعانه از آن حضرت طلب شفاعت می‌کنند «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه».
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار