یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انفعال دولت در موضوع تشدید آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرهای کشور در سه هفته گذشته گفت: سازمان های بسیاری در این زمینه دخیل هستند اما پاسخگوی اصلی، سازمان حفاظت محیط زیست است که اساساً برای این ایجاد شده تا به مسائلی مانند آلودگی هوا رسیدگی کند و هر دستگاهی در این زمینه کوتاهی نماید، مجلس موظف است با آن برخورد کند.
کد خبر: ۱۵۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 05 January 2016
غلامعلی جعفرزاده افزود: در موضوع آلودگی هوا، دلایل مختلفی مداخله دارند و عواملی همچون خودرو، کارخانجات و توسعه شهر، به تنهایی نمی توانند دلیل افزایش آلودگی هوا باشند و مجموع این موارد است که آلودگی هوا را تشدید می کند.  

وی با اشاره به این که قانون افزایش مدت اعتبار معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال یک اقدام کاملاً اشتباه بود، اظهار کرد: همچنین بی توجهی به اصلاح و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که مجلس دو سال است آن را در بودجه سالانه قرار می دهد ولی دولت به هر دلیل آن را اجرا نمی کند، از جمله عوامل تشدید آلودگی هوا محسوب می شود.

جعفرزاده با بیان این که دولت به دلایلی مانند کسری اعتبار به تعهدات خود در بند الف در زمینه بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عمل نمی کند، تصریح کرد: باید بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس جمهور وارد شود، زیرا جان مردم در خطر است.

وی با اشاره به این که بر اثر آلودگی اخیر هوا، ده ها و بلکه صدها نفر از شهروندان در تهران و سایر کلان شهرهای کشور جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم که به این موضوع به صورت جدی ورود کنیم؟ باید حتماً در تهران زلزله و سیل بیاید تا مسئولان کاری انجام دهند؟

جعفرزاده با اشاره به این که خطر آلودگی هوای تهران از زلزله و سیل کمتر نیست، تصریح کرد: رفع آلودگی هوا از ضروری ترین اقدامات امروز کشور است و تقاضای من به عنوان نماینده مردم در مجلس از شخص رییس جمهور، این است که به این موضوع رسیدگی کرده و منابع مورد نیاز به منظور حل این مشکل را تأمین کند.

وی با بیان این که دولت اگر کسری اعتبار دارد، با جا به جایی اعتبارات هر چه زودتر موضوع آلودگی هوا را مورد رسیدگی قرار دهد، اظهار کرد: اگر با انتقال کارخانجات آلاینده از اطراف شهر، آلودگی هوا کاهش داده می شود، باید بدون درنگ این کار را انجام دهیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این که مشکل آلودگی هوا، راه حل های اجرایی مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم در خصوص حل مشکل آلودگی هوا به مجلس و به مردم برنامه عملی ارائه دهد، چرا که اقداماتی همچون تعطیلی مدارس، مشکلی از آلودگی هوا حل نمی کند و مانند مسکّن موقت عمل می کند.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار