مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق گفت: مرمت بناهای تاریخی این شهرستان نیازمند پنج میلیارد ریال است که تنها 200میلیون ریال آن اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۶۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 10 January 2016
به گزارش تابناک یزد،علی اکبر قانعی بافقی افزود: این مبلغ تنها چهار درصد از مبلغ درخواستی این نمایندگی بوده که فرمانداری شهرستان آن را اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی شهرستان بافق نیاز مند مرمت اضطراری است، خاطرنشان کرد: چند ماهی است که لیست بناهای تاریخی نیازمند مرمت این شهرستان به فرمانداری اعلام شده تا انشاالله با مساعدت فرماندار، شاهد تحول در حوزه میراث فرهنگی بافق باشیم .
مدیر میراث فرهنگی بافق مرمت و ساماندهی مسجد جامع، بقعه پیر مراد ،حسنیه و آب انبارحوض بازو ، حسنیه حوض قاضی ها، ساماندهی بقعه قاضی میرجعفر ، مرمت و ساماندهی مجموعه کاروانسرا و میدان خان را از مجموعه آثار و بناهای تاریخی شهرستان بافق برشمرد که نیاز به مرمت فوری دارند.
قانعی ادامه داد: در سال جاری با اختصاص اعتبار از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد بخشی از بنای تاریخی حمام و آب انبار کاکامیر مرمت شده که شامل رفع خطر ریزش دیوار بر روی عابرین، استحکام بخشی بنا، بازسازی تخریب شده و اجرای پله های دسترسی به آب انبار است.
وی یادآور شد: همچنین در سال جاری تعداد 20 پرونده ثبتی برای ثبت در آثار ملی تهیه و در دست اقدام است که روند ثبت برخی از آنها مانند سرو کهنسال باجگان و شنزارهای صادق آباد مراحل پایانی راطی می کنند.
این مسئول در ادامه بدون ذکر مبلغ اعتبار گفت: تعمیرات کاروانسرای میدان خان ،خانه ملقب به وحشی بافقی و تبدیل آن به موزه مردم شناسی، بهسازی خانه تاریخی نعیمی، مرمت خانه تاریخی عامری، تعمیرحمام و آب انبار کاکامیر ، مرمت حمام تاریخی قلعه، بازسازی بنای تاریخی و ارزشمند هتل و رستوران سنتی باغ تیتو ، تامین مصالح برای مرمت خانه ها و بناهای تاریخی با مشارکت مالکان و همچنین تشکیل انجمن حامیان میراث فرهنگی شهرستان بافق و اقدامات اساسی در این زمینه در سالجاری از اولویت ها بوده که مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای این شهرستان در بخش گردشگری، اولویت برنامه ها در حوزه توسعه گردشگری است و به همین دلیل با تشویق و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی می توان شاهد رونق گردشگری بافق بود.
قانعی خاطرنشان کرد: با مطالعه و بررسی در همین راستا، عناوین فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان بافق تهیه و در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته که منجر به جذب سرمایه گذاران در بخش هتلداری، ایجاد کمپ گردشگری و راه اندازی اقامتگاه های بومی گردی شده است.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت و دارا بودن دهها اثر تاریخی و جاذبه های طبیعی و ریستگاه یوز پلنگ آسیایی می توانند به اکو توریسم قوی استان و مناظق بکر گردشگری تبدیل شود.
صنعت گردشگری این شهرستان جایگزین مناسبی برای معادن منطقه است و برند یوزپلنگ آسیایی این فرصت را در کنار قرار گرفتن بر سر پنج راه ریلی کشور، به وجود می آورد که گردشگران خارجی و طبیعت گردان داخلی راه بافق را در پیش گیرند.
گردشگری معنوی با محوریت امامزاده عبدا... (ع) ، گردشگری سلامت با ساخت کلینک تخصصی و درمانگاه 96 تختخوابی ،اکوتوریسم به خاطر کوه حفاظت شده بافق و جولانگاه یوز آسیایی و گونه های نادر جانوری، دهها آثار و بنای تاریخی و ظرفیت و جاذبه های طبیعی این شهرستان، مسیر را برای جهانی شدن شهرستان بافق در صنعت توریسم و گردشگری هموار کرده است.
بافق در فاصله 110 کیلو متری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار