رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران با توجه به فعال بودن 60 درصد از ظرفیت مرغداری­‌های خود، توانایی صادرات 100 هزار تن مرغ گوشتی تولیدی را به روسیه دارد.
کد خبر: ۱۶۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 13 January 2016

 به گزارش تابناک مازندران،دلاور حیدرپور اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در بحث سیاست­‌های منطقه‌­ای از جمله مسائل میان ترکیه و روسیه پدید آمده است بازار بزرگ کشور روسیه فرصت مناسبی است تا بخشی از تولیدات کشاورزی اعم از باغداری، گل و گیاه، پرورش دام و طیور و آبزی‌پروری استان به این کشور در استان موجود است.

وی بیان کرد: در حال حاضر صادرات مرکبات و کیوی به عنوان مرحله نخست این برنامه‌­ها به طور جدی در حال اجرا است.

حیدرپور افزود: برای این منظور مشکلاتی در بحث ناوگان حمل و نقل با روسیه داشتیم که با هماهنگی­‌های مجموعه دستگاه‌­های ذیربط از جمله استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرکات با سازمان جهاد کشاورزی استان مقرر شد تا مسیر حمل و نقل داخل این کشور توسط ناوگان روسیه پوشش داده شود که علاوه بر صادرات کیوی ظرفیت صدور حدود 400 هزار تن مرکبات نیز به روسیه در استان موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: پروتکل صادرات آبزی‌پروری نیز پس از بررسی‌های لازم برای صادرات به روسیه پس از نشست­‌ها و مذاکرات خوب فی‌مابین تنظیم و اجرایی شده و از سال گذشته صادرات آبزیان تولیدی استان به روسیه نیز آغاز و ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای صادرات مرغ تولیدی استان برنامه‌ریزی‌­های صورت گرفته و دامپزشکی دو کشور در حال بررسی شرایط و زیرساخت­‌های موجود و یا مورد نیاز آن هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 60 درصد ظرفیت تولید مرغ گوشتی استان فعال است مازندران در سال توانایی صادرات 100 هزار تن مرغ گوشتی را به روسیه دارد و این صادرات با افزایش ظرفیت واحدهای غیر فعال تولید مرغ گوشتی می‌تواند به حدود دو برابر نیز ارتقاء یابد.

حیدرپور تصریح کرد: اولویت اراضی کشاورزی نخست تولید است و این تولید ضامن امنیت غذایی و تأمین سبد مصرفی خانوار کشور بوده زیرا مازندران از جمله قطب­‌های مهم کشاورزی کشور در تأمین غذای مورد نیاز هموطنان محسوب می­‌شود.

وی افزود: اینکه بگوییم پرداختن به کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و بدون دلیل بخواهیم اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی خود کنیم که مستعدترین اراضی کشور هستند اقدام و دیدگاه غیرمنطقی خواهد بود اما با توجه به این­که بخشی از اراضی کشاورزی به علت مسائل ارث و میراثی مالکان خرد و کوچک شده‌­اند و کم بازده هستند می­‌تواند یکی از مشکلات باشد که باید برای حل آن راهکار مناسبی اندیشیده شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: در غرب استان مناطقی داریم که با توجه به شرایطی که دارند ظرفیت  کمتری برای تولید کشاورزی دارند و برای جلوگیری از زیان مالکان این امکان وجود دارد تا در بحث توسعه اقتصادی و افزایش درآمد به عنوان فعالیت­‌های مکمل و جنبی مانند بحث گردشگری مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این امکان باید با مجوز و کارشناسی وزارت جهاد و برابر قانون صورت گیرد، بیان داشت: برای این منظور سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان ذیربط معتقدند باید یک آزمایش سرزمینی صورت گیرد تا احیاناً عده‌ای سودجو از طریق این شرایط سوء استفاده نکنند و با اجرای برنامه هرگونه تغییر کاربری این اراضی براساس قانون برخورد می­‌شود.

وی اظهار کرد: برای پیگیری مطالبات کشاورزان غرب استان به ویژه تنکابن در مدیریت این شهرستان حضور یافتیم که بیشتر مسائل و مشکلات مورد مطالبه مراجعان در بخش تسهیلات، تغییر کاربری، اجرای بند «د» تبصره 11 امهال وام‌ها و نیز اشتغال بود که معمولاً دو یا سه مشکل عمده بیشتر متقاضیان و مراجعان بحث تسهیلات، تغییر کاربری‌­هایی املاکی که بیشتر آنها فاقد سند رسمی هستند، بود.

حیدرپور گفت: چون بیشتر مراجعان، املاک کشاورزی آنها فاقد سند رسمی و غالباً دارای سند قول‌نامه‌­ای هستند قابلیت بررسی ندارند و برای حل مشکل خود باید از طریق ادارات ثبت اسناد و قوه قضاییه اقدام به دریافت سند رسمی کنند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار