پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به ابداع و کشف نوعی آزمایش خون شده اند که به سادگی و با ضریب دقت بالائی قادر به شناسائی و تشخیص احتمال پدیده متاستاز ملانوما که یکی از تهاجمی ترین و خطرناک ترین انواع سرطان پوست است، خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 15 January 2016
در این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند که با بررسی و اندازه گیری سطح  ذرات و قطعات دی ان ای مرتبط با پوست های مرده در خون، قادر به تشخیص شدت سرطان و احتمال گسترش آن در سایر اعضای بدن خواهند بود.
 
در این روش جدید ، دانشمندان اقدام به بررسی و تخمین دقیق ctDNA موجود در خون بیماران می کنند . ctDNA عبارت است از ذرات معلق سلول های مرده تومورهای سرطانی که از بدنه اصلی تومور جدا شده و در سیستم گردش خون رها می شوند.
 
در همین رابطه دکتر  دیوید پولسکی متخصص امراض پوستی و از اساتید دانشگاه نیویورک در ایالات متحده آمریکا و پژوهشگر مرکز پزشکی لانگون ؛ اعلام کرد : در نتیجه مطالعات ما مشخص شد که آزمایش و سنجش دی ان ای تومورهای موجود در گردش خون برای ارزیابی و پیگیری روند تصاعدی احتمال بروز متاستاز در سرطان خون ، بسیار مفید خواهد بود.
 
در این روش جدید ، دانشمندان اقدام به بررسی و تخمین دقیق ctDNA موجود در خون بیماران می کنند . ctDNA عبارت است از ذرات معلق سلول های مرده تومورهای سرطانی که از بدنه اصلی تومور جدا شده و در سیستم گردش خون رها می شوند . پژوهشگران در ادامه مطالعات خود دریافتند بین میزان این ذرات معلق در خون و احتمال بروز و افزایش سرطان ، ارتباط مستقیمی وجود دارد . در ادامه ، به منظور بررسی دقیق تر صحت این آزمایش ، از بیماران شرکت کننده در این مطالعات تصویر برداری با روش های ایکس ری و سی تی اسکن انجام شده و احتمال بروز متاستاز در بیماران سرطانی در 22 نفر  از 26 مورد مطالعه شده شناسائی شد . به این ترتیب مشخص شد که این آزمایش جدید دارای دقتی در حدود  85 درصد است.
 
دکتر پولسکی  در توضیح کارائی این آزمایش جدید اعلام کرد :  آزمایش سطح ctDNA خون می تواند به بیمارانی که دارای تومورهای سرطان پوست هستند کمک کرده و به این ترتیب ما قادریم از گسترش بافت های سرطانی در آن ها پیشگیری کنیم . همچنین در آزمایش های جدیدی که انجام شد ، ما دریافتیم که این روش می تواند در برخی از دیگر انواع سرطان از جمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ نیز مفید باشد.
 
گفتنی است در این مطالعات 31 فرد بیمار سرطانی که بیماری آن ها در مرحله متاستاز پیشرفته قرار داشت مشارکت کرده بودند . در حال حاضر گسترش سلول های سرطانی در بدن انسان با روش های مختلفی از جمله ایمونوتراپی (تقویت سیستم ایمنی بدن) ، درمان مولکولی هدفمند ، جراحی و در برخی موارد خاص با اشعه درمانی مداوا می شود.
 
شفا آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار