کد خبر: ۱۶۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 20 January 2016

مرجان حسین زاده نمدی، منتقد تئاتر و مربی سایکودرام، در گفت و گو با تابناک اردبیل گفت: شهر ما، شهری است که مردم آن نسبت به زندگی حسّی قوی دارند و هم نوعان خود را هم دوست دارند، اما با این حال توانایی رسیدن به چیزهایی که می خواستند را نداشته اند.

وی افزود: دلیل آن که مردم به خواسته شان نمی رسند، این است که زمینه برای آنان فراهم نیست و به نوعی آنان از سوی سیستم قانونگذاری حمایت نمی شوند. به این معنی که قانون در فرایند شکل گیری خود، آنان را حمایت فرهنگی نمی کند.
لزوم حمایت فرهنگی مردم توسط قانونگزاران

حسین زاده نمدی افزود: لذا رفته رفته به جای حاکم شدن قانون، عرف ها و رسوم سنتی بیشتر ارزشمند شده اند و بر زندگی جمعی و هنجارهای آن مردم حکمفرما هستند و این که عرف راه حل زندگی می شود، مشکل ساز است و با به وجود آمدن پدیده های جدید، در فهم آن دردسر ایجاد می کند.

این کارشناس فرهنگ و هنر گفت: زندگی ما متحول شده و روز به روز بحث های جدیدی را شاهد هستیم و برای همین نیازمندیم احساس مردم را در برابر این بحثهای تازه حمایت کرده و در وضع قوانین و خلق هنجارهای جدید مد نظر قرار دهیم، اما این که چه میزان به موضوعات فرهنگی در قانون گذاری توجه می شود، گم شده ای است که نیاز به توسعه ی فرهنگی را اهمیت بخشیده است.

وی با اشاره به اهمیت " حمایت فرهنگی مجلس"، گفت: این آن ایده ای است که من برای ورود به مجلس در سر دارم و اهمیت حضور فعالان و کارشناسان فرهنگ در مجلس را ضروری می سازد، این محفل بیش از حواشی و نگرانی هایی که موجب ایجاد چالش می شود، نیازمند پرداخت های کارشناسی به زندگی مردم است.

حسین زاده نمدی، با اشاره به بی اهمیت بودن علوم انسانی در چشم انداز مدیریتی استان، گفت: ما می بینیم در شهر اردبیل چه قدر به کارشناسی در مورد زندگی مردم پرداخته می شود؟ تقریبا هیچ. کل رشته های علوم انسانی از رده ی فعالیت علمی و کارشناسی دور هستند و اصلا به زوایای زندگی و احساسات فروخورده ی مردم هم توجه نمی شود.

او افزود: در عوض همه سعی می کنند از همین احساسات فروخورده در مواقعی چون انتخابات، بهره برداری کنند اما سوال من این است، چیزی که ضرورت قانون گذاری است و دیده نمی شود، چرا مورد سوء استفاده قرار می گیرد؟

این منتقد فرهنگ و هنر گفت: در واقع به جای این که منتخبین سیاسی مردم برای مردم کار کنند، از مردم برای ره بردن عرصه های سیاسی خود نفع می گیرند و این مناسب یک جمهوری اسلامی با آن همه شهید گلگون کفن نیست.

آسیبهای اجتماعی معلول ناکارآمدی قانون

حسین زاده با یادآوری بر آسیبهای اجتماعی موجود در شهر اردبیل گفت: ما می بینیم که در شهر ما حاشیه نشینی تبعات زیادی داشته و روز به روز هم بر آن اضافه می شود. حتی در این سالهای اخیر، فارغ التحصیلان در این مناطق هم فزونی گرفته اند و دیگر یک حاشیه نشینی فرهنگی را شاهد شده ایم.

وی افزود: بخشی از مردم، در جریان زندگی فعلی حضور ندارند و وجودشان در ابعادی مانند سیاست مورد توجه قرار نمی گیرد. قوانین آن ها را حمایت نمی کنند و روز به روز تعداد فارغ التحصیلان بیکار زیاد تر و زیاد تر می شود. چرا که موضوعاتی مانند الگوی اقتصادی صریح که از زمره ی وظائف مجلس است در جامعه ی ما آزمون خود را پس نداده است.

این مدرس مراکز دانشگاهی گفت: ما فارغ التحصیلانی در حوزه های صنعت هم داریم که هنوز زیربنای اشتغال آن ها را نمی دانیم چیست و لذا سرمایه گذاری برای صنعت از سوی دولت سخت و دشوار تلقی می شود و با این وضع از سوی بخشهای خصوصی و مدنی هم همواره با دشواری روبرو شده است

وی تأکید کرد: به همین دلائل است که اردبیل در یک فرایند تاریخی به شهری با مردم حساس و ناتوان تبدیل شده و این به جهت عدم پرداخت سالم به اقتصاد و صنعت بوده است و خوشبختانه مردم همیشه توانسته اند مراقب همدیگر باشند و در فعالیتهایی چون امور خیریه شرکت کرده اند.

این فعال فرهنگی گفت: با وجود تحرکهای جسته گریخته ی خود مردم، به فعلیت رسیدن حرکت مردم برای ساختن جامعه ی خود، با این وضع فرهنگی در جامعه ی ما کافی نیست و ما باید از سوی حمایت های فرهنگی به قوانینی سوق پیدا کنیم که به بازاندیشی و اجرای صحیح قوانین همت گمارد.

اجرای قانون، یک مسئله ی فرهنگی است

حسین زاده نمدی، ادامه داد: ما در سالهای پیش مشکل اجرای قانون هم داشتیم و این مشکلات نمی توانند صرفا به نقص قانون تقلیل یابند و تطبیق مردم با وضع جدید زندگی و صورت بندی قوانین مناسب مربوط به آن، اجرای آن هم اهمیت دارد.

وی با انتقاد از شرایط فعلی کشور در خصوص اجرای قانون گفت: اما وقتی قانون به عنوان یک دستورالعمل فرهنگی در جامعه خوب اجرا نمی شود و حتی تطبیق هم نمی یابد، می بینیم در طبقات زیرین جامعه هم قانون گریزی ایجاد می کند.

این منتقد فرهنگ و هنر افزود: هم اکنون دولت بار سنگینی دارد تازه حاشیه هایی هم برایش درست می شود، اما مجلس می تواند بیشتر نظارت کند و بر شکل گیری اقتصادی بهتر و راه اندازی صنعتی که بتواند جوانان را فعال تر و حتی زنان را حمایت کند، همت گمارد.

وی افزود: پیگیری و تسهیل اجرای درست قانون هم کار مجلس است و باید این شهر افرادی روانه مجلس کند که به حمایت آن ها و تقویت آن ها فکر کند و نه صرفا به فکر رای گرفتن باشد.

این منتقد فرهنگ و هنر، گفت: توجه فرهنگی به قانون در طول سالیان گذشته مورد غفلت قرار گرفته و می بایست در این امر دقت نظر صورت بگیرد و لازمه ی آن این است که افرادی که از فرهنگ و هنر سررشته دارند، در مجلس حضور یابند.

حسین زاده ی نمدی، گفت:جامعه ی ما بدون توجه به فرهنگ، احساسات انسان ها و زندگی شان را نادیده خواهد گرفت، همان طور که انسان بدون هوا از دست می رود و این تذکر مقام معظم رهبری یک تذکر به جا است که در امر قانون گذاری مورد غفلت قرار گرفته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
لطفا تصحیح شود
قانون گذاری نه قانون گزاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار