نخستین کتاب آموزشی هنر نیمه‎فراموش شده"هنرِ سوخت یا جلدسازی اسلامی" مربوط به عصر تیموری تا صفوی در کشور توسط هنرمند مازندرانی استاد بهمن آقاجانپور به رشته تحریر در آمد.
کد خبر: ۱۶۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 20 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، بهمن آقاجانپور قادیکلایی تنها هنرمند مازندرانی فعال در هنر سوخت است که با کوله باری از سال‎هاتحصیل، تمرین، تجربه، مطالعه آثار برجای مانده از بزرگان این رشته در کشور و ارتباط با معدود اساتید حال حاضر ایران درخشش مناسبی در خلق آثار هنری به سبکی جدید با ریشه های تاریخی داشته است.
وی که  بیش از دو دهه از عمر خود را صرف یادگیری تکنیک های فراموش شده یا در معرض فراموشی هنر سوخت یا جلد سازی اسلامی کرده، اکنون به مدد سال‎ها آشنایی با دیگر هنرمندان انگشت‎شمار و اساتید بنام کشور سبکی جدید در هنر سوخت را پدید آورده است.
آقاجان‎پور که تا امروز ده‎ها اثر هنری بدیع را در نمایشگاه‎های مختلف استان به نمایش عموم در آورده است پس از کتابت نخستین کتاب جامع تاریخ هنر سوخت در ایران تاریخی در سال 1392 اکنون اکثر مکتوب جدید خود با عنوان"آموزش هنر سوخت" را در مراحل پایانی چاپ و ارائه به علاقمندان دارد.
هنر سوخت یکی از تکنیک‎های صحافی سنتی محسوب می‎شود که توسط استاد قوام‎الدین مجلد تبریزی ابداع و به شیوه سوخت معرق چرم اجرا شد و تا دوره قاجاریه ادامه داشت که با جایگزین شدن صحافی مدرن به جای صحافی سنتی تکنیک سوخت رو به فراموشی گذاشت.
هنرمندان اصفهان در اواخر دوره قاجاریه با توجه به تکنیک هنر سوخت تصمیم به خلق اثر تابلوی سوخت معرق چرم گرفتند که باعث ایجاد سبک جدید این هنر شده است.
در شرایطی که شناخت کم جامعه هنری از این هنر به دلیل ترکیبی بودن چندین هنر در یک هنر باعث گرایش کمتری به هنر سوخت شده است اما در کتاب آموزش هنر سوخت چرم«منبت و معرق چرم»سعی شده با معرفی تکنیک‎های هنر سوخت سنتی و تا تابلو های سوخت چرم از زبان اساتید این فن موجب گرایش جوانان و هنرمندان به این هنر شود.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار