شهردار قم تأکید کرد:
شهردار قم بر لزوم راه‌اندازی مرکز رشد امور شهری با همکاری مشترک پارک علم و فناوری و شهرداری تأکید کرد.
کد خبر: ۱۷۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴ 02 February 2016
به گزارش تابناک قم، رئیس پارک علم و فناوری استان قم شامگاه یکشنبه میهمان صد و شصت و ششمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم بود که در این جلسه به تبیین مأموریت‌های پارک‌های علم و فناوری پرداخت.

سید حسین اخوان‌علوی در این جلسه از ضرورت‌های استفاده از فناوری‌های جدید در رفع نیازهای شهر گفت و رفع این نیازها را بدون استفاده از این فناوری‌ها ناممکن دانست.

وی همچنین بر لزوم همکاری شهرداری و شورای شهر با پارک علم و فناوری برای احصا نیازهای شهر و پاسخ مناسب به این نیازها تأکید کرد و یادآور شد: بسیاری از دغدغه‌های مدیریت شهری از جمله پسماندها، فضای سبز، طراحی شهری، طراحی معماری اسلامی و... با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری قابل رفع است.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص بحث فناوری و استفاده آن در مدیریت شهر به اظهارنظر پرداختند و بر لزوم همکاری‌های مشترک بین شهرداری و پارک علم و فناوری تأکید کردند.

سرانه اشتغال در حوزه علمی و فناوری 4 برابر سایر حوزه‌ها است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در سخنانی در این جلسه اظهار کرد: پارک‌های علمی و فناوری در کنار ظرفیت‌های هر استان شکل می‌گیرد که ظرفیت اصلی قم بحث‌های علوم انسانی و اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: سرانه اشتغال در حوزه‌های علمی و فناوری چهار برابر سایر حوزه‌ها و درآمد هم در این حوزه 10 برابر سایر حوزه‌ها است.

مصطفی‌ملایی با بیان اینکه پارک علم و فناوری قم ردیف بودجه نداشت، گفت: با پیگیری نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی به پارک علم و فناوری قم ردیف بودجه تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت مالیاتی و صادراتی دارند، یادآور شد: از ابتدای شورا چهارم نیز ما به دنبال این بودیم که بتوانیم یک سری تخفیف‌هایی به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم.

مرکز رشد امور شهری راه‌اندازی شود

شهردار قم نیز با اشاره به زیرساخت‌های علمی و فناوری موجود در استان قم اظهار کرد: پارک‌های فناوری اگر در یک شهر رشد پیدا کنند می‌توان به توسعه و اعتلای آن شهر امیدوار بود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های مختلف می‌توانند پیام‌های لازم را برای اعتلا و توسعه شهر به همراه داشته باشند، بر لزوم راه‌اندازی مرکز رشد امور شهری با همکاری مشترک پارک علم و فناوری و شهرداری تأکید کرد.

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دانشگاه ویژه شهرداری‌ها وجود دارد، ابراز کرد: اگر شهری بخواهد در چارچوب علمی حرکت‌های خود را دنبال کند احتیاج به پشتوانه‌های دانشگاهی دارد.

لزوم تقویت رابطه بین دانشگاه و شهرداری

مصطفی سعادت‌طلب نیز در سخنانی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین گام را در حوزه امنیت برداشتم و در این حوزه موفق بودیم.

وی با بیان اینکه پس از امنیت گام دوم بحث آموزش بود گفت: امروز به نظر می‌رسد در بحث آموزش در نقطه قابل قبولی هستیم گرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم گام سوم در توسعه را تحقیق و پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: ما هنوز در حوزه پژوهش پیشرفت نکردیم به طوری که دانشگاه‌های ما هنوز پژوهشکده ندارند.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده‌ای در شهرداری قم یادآور شد: هدف ما این بود که رابطه بین دانشگاه و شهرداری تقویت کنیم و با راه‌اندازی این پژوهشکده گام خوبی در این زمینه برداشته شد.

سعادت‌طلب با بیان اینکه در حوزه‌های شهرسازی و معماری هیچ ارتباطی بین دانشگاه نیست، بر لزوم تقویت ارتباط دانشگاه و شهرداری و شورای شهر به منظور رفع نیازهای شهر تأکید کرد.

هیچ خبری از تحقیق در دانشگاه نیست

نعمت‌الله عواطف رستمی سخنگوی شورای شهر قم نیز با اشاره به اینکه در دانشگاه هیچ خبری از تحقیق نیست، گفت: با توجه به اینکه دانشجو دنبال کپی و مدرک است، پارک علم و فناوری چگونه توانسته این وضعیت را ساماندهی کند؟

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری هم با اشاره به ضرورت تغییر نگرش شهرداری نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها بیش از اینکه به حمایت مالی نیاز داشته باشند نیاز دارند که مورد اعتماد واقع شوند و تضمینی برای خرید محصولشان وجود داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه کار پارک علم و فناوری بعد از پژوهش آغاز می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های زیرپوشش پارک علم و فناوری در دو سال گذشته بیش از 230 میلیارد تومان فروش و یک و نیم میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در پایان این جلسه خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسه منجر به همکاری بیشتر بین شهرداری و پارک علم و فناوری شود.

وی یادآور شد: همکاری شهرداری و پارک علم و فناوری می‌تواند هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه اشتغال مؤثر واقع شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار