تابناک:تلاقی کلنگ پروژه های عمرانی به ویژه در شهر اصفهان با بناهای تاریخی نصف جهان،هرازگاهی رشته دراز مناقشات شهرداری اصفهان با میراث‌فرهنگی را به میان خبرها می‌آورد.
کد خبر: ۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 04 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از جمله سازمان های با ماهیت تحقیقاتی، آموزشی و نظارتی در کشور است که به دلیل اهمیت موضوع میراث فرهنگی و لزوم رونق صنعت گردشگری در کشور ما که به صنعت رو به پایان نفت متکی است، به عنوان یکی از سازمان های زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند.

سازمان میراث فرهنگی چه در دوران پیش از انقلاب و چه بعد از آن، با فراز و نشیب ساختاری روبرو بود و زمانی با سازمان، زمانی با عنوان شورا و در دوره ای نیز با چارت وزارت خانه به کار خود ادامه داد.

اکنون در قالب سازمان و زیر نظر نهاد ریاست جمهوری امور مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور ما دنبال می شود و در استان ها نیز مدیران کل ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حکم رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور که خود نیز از سوی رئیس جمهور منصوب میشود، در صندلی مدیریت میراث فرهنگی جای می گیرند.

ادارات میراث فرهنگی استان ها با همه محدودیت هایی که در بحث بودجه ای دارند و بودجه ها تنها شاید کفاف مرمت فقط چند اثر تاریخی محدود را در هر استان بدهد، در سال های اخیر سعی در استفاده از توان بخش خصوصی برای انجام امور دیگر محوله به این ادارات داشته اند.

از جمله بخش های زیر نظر این سازمان که قابلیت اجرا از سوی بخش خصوصی را دارد، بخش گردشگری در هر استانی است که با توجه به توان مالی محدود این زمان در این زمینه، گردشگری چندسالی است که با همت بخش خصوصی در ایران رو به پیشرفت گذاشته است.

در بخش صنایع دستی نیز سازمان میراث فرهنگی با ساماندهی رشته ها و فعالان این رشته ها و نیز نظارت بر بازارهای عرضه و فروش صنایع دستی سعی داشته تا وظیفه خود در این مقوله را نیز به انجام برساند هرچند که با کاستی هایی نیز همراه بوده و هست و هنوز انتظارات در این حوزه به مطلوب برآورده نشده است.

اما چالشی ترین و در عین حال دشوارترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی حفاظت از بناهای تاریخی است که این امر در شهرهای با پیشینه تاریخی بیشتر و دارای بافت سنتی و تاریخی دشوارتر نیز می نماید.

استان اصفهان یکی از چالشی ترین روزها را در حوزه میراث فرهنگی در سال های اخیر طی کرده است.

تلاقی کلنگ پروژه های عمرانی به ویژه در شهر اصفهان با بناهای تاریخی نصف جهان، هر از گاهی رشته دراز مناقشات شهرداری اصفهان با میراث فرهنگی را به میان خبرها می آورد و برای مدتها اصفهان را به وادی کشمکش برای نجات آثار تاریخی می برد.

عملیات اجرایی متروی اصفهان و عبور آن از خیایان چندصدساله چهارباغ عباسی که در دل خود بناهای تاریخی گرانقدر مانند مدرسه امام صادق را دارد، از جمله این جریانات بود که در نهایت با فشار مسئولان شهرداری اصفهان و عدم اهتمام جدی شورای وقت شهر، این کار صورت گرفت و به نگرانی میراث دوستان اصفهان دامن زد.

احداث خیابان هایی در محدود بافت های تاریخی و تعرض به آنها نیز دیگر موضوعاتی بود که شهرداری اصفهان به بهانه توسعه، قصد دور زدن تاریخ ارزشمند اصفهان را داشت که البته در پاره ای از موارد با پیگیری مسئولان و کوتاه آمدن شهرداری از موضع خود، قائله ختم می شد.

امروز یکی از اعضای شورای شهر در تذکرات خود، خواستار واگذاری میراث فرهنگی به شهرداری اصفهان شده بود!

عباس حاج رسولیها واگذاری فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرداری اصفهان را الگویی برای تحقق شعار سال جاری دانست و افزود: دولت با انجام این کار همدلی را بین سازمان‌های مردم نهاد و ارگان‌های دولتی ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی به شهرداری می تواند به زیرساخت‌های میراث فرهنگی کمک قابل توجهی داشته باشد، ادامه داد: باید توجه داشت که دولت نمی‌تواند همه کارها را خودش انجام دهد و باید بخشی از فعالیت‌های خود را به مردم واگذار کند.

خواسته ای که هرچند جنبه درخواست رسمی ندارد و بیشتر به یک پیشنهاد شبیه است اما این اظهار نظر غیررسمی از تریبون رسمی و علنی شورای شهر، بیش از آنکه از سر دلسوزی برای میراث اصفهان مطرح شده باشد به نوعی کوچک دانستن وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه های مربوط به خود است.

اینکه یک اداره مستقل دولتی را به زیر مجموعه یک نهاد غیرانتفاعی که خود دارای وظایف بسیار است، واگذار گردد نه تنها راندمان و توسعه روند فعالیت های میراث فرهنگی را تسریع نمی بخشد بلکه مسیر حفاظت از میراث را با سختی های خاص خود مواجه می نماید.

گرچه ماهیتا تبدیل یک سازمان زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری به زیرمجموعه شهرداری، غیرممکن به نظر می رسد و این روندی معکوس و رو به عقب در پاسداری از میراث فرهنگی کشور به شمار می رود، اما درخواست سپردن سازمانی با این همه حساسیت به نهادی که کارنامه درخشانی در این راستا ندارد، خودی جای تامل دارد!.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار