همایش «تالاب ها برای آینده ما» با حضور جمع کثیری از دوستداران محیط زیست استان اصفهان و اهالی شهر ورزنه و تشکیل چیدمان حمایت انسانی از آن در محل تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴ 31 January 2015

به گزارش تابناک، این همایش در دو بخش اجتماع مردمی و نشست علمی در محل تالاب و سالن آموزش و پرورش شهرستان ورزنه برگزار شد.در بخش اجتماع مردمی ،اعضای تشکل های زیست محیطی استان اصفهان به همراه جمعی از مردم ورزنه در مقابل کوه سیاه تالاب خواستار احیای این تالاب شدند.

صرفه جویی 25 درصدی بالا دست حوضه رود، احیای گاوخونی را به همراه دارد

عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز کشور در این همایش مردمی گفت: بی توجهی به حفظ محیط زیست و برنامه ریزی های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین موجب آن شده است که منابعی برای نسل آینده باقی نماند.

وی با اشاره به عدم توجه به اصول توسعه پایدار اظهار داشت: بی توجهی به حفظ محیط زیست و برنامه ریز های صورت گرفته بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین موجب آن شده است که منابعی برای نسل آینده باقی نماند.

دبیر کل خانه کشاورز با توجه به مصرف 75 درصدی آبهای شیرین زیر زمینی کل کشور طی 35 سال اخیر تصریح کرد: طی 8 سال گذشته 75 میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشور به تاراج رفت و این در صورتی بود که از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود 35 سال قبل اضافه ی مصرف از منابع آبی کشور احساس نمی شد.

وی افزود: نسل امروز با سواستفاده از تکنولوژی و محدودیت های سیاسی بین الملل جهت رفع نیازهای روزمره اقداماتی را انجام داد که خشکی زاینده رود تا تالاب گاو خونی را سبب ساخت و در این رابطه رسم امانت داری به خوبی ادا نشده است.

کلانتری با ذکر مصرف 85 درصدی ایران از آبهای تجدید پذیر اذعان کرد: در عرف بین الملل دنیا استفاده ی 20 درصدی از آبهای تجدید پذیر تهدیدی را برای کشورها به وجود نمی آورد ولی مصرف ایران بالاتر از 85 درصد مصایبی را دامنگیر کشور کرده است که ادامه این روش همه ی ایران را طی سالهای آتی به گاوخونی خشک و بی آب مبدل می کند و تمام مشکلات به علت استفاده ی غیر قانونی و دزدی از حقوق نسل بعد توسط نسل حاضر است.

وی بیان کرد: در حوضه ی گاوخونی به اندازه ی کافی آب از سرچشمه کارون منتقل شده است و هیچ پتانسیل برای ورود آب به زاینده رود وجود ندارد و لیکن دولت می بایست حق قانونی حقابه داران را به قیمت روز پرداخت و با کاهش 25 در صدی مصرف آب در بالا دست به احیای گاو خونی اقدام کند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ی ارومیه با اشاره به اصلاح سیاست های اجرایی در حوضه ی آبی اصفهان خاطر نشان کرد: احیای شرق اصفهان و گاو خونی کار ساده ای است و مردم می بایست حق و حقوق خود را از حاکمیت بخواهد همچنین در این رابطه مسوولان با مدیریت صحیح و جلو گیری از اضافه برداشت های بالا دست بهره برداران پایین دستی را به حق خود شان برسانند و کشوری پویا را برای مردم به ارمغان آورند.

احیای تالاب گاوخونی مهم‌ترین مطالبه مردمی اصفهان است

حمید ظهرابی مدیر‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این همایش اظهار داشت: مدیریت زیست بومی عامل نجات حوزه آبخیز رودخانه زاینده‌رود است.

وی با بیان مهم‌ترین کارکردها و فواید تالاب‌ها در محور‌های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی افزود: گام‌های تحقق مدیریت زیست بومی شامل شناسایی ذی‌نفعان، تعیین گستره زیست بوم و برقرای ارتباط بین آن‌ها، تعیین ساختار کارکرد و مدیریت زیست بومی و به کارگیری ساز و کارهایی برای مدیریت و پایش آب برداشته شده است.

مدیرکل محیط زیست اصفهان تصریح کرد: همچنین مباحث اقتصادی تاثیر‌گذار بر ساکنان حاشیه زیست بومی و تعیین اثرات زیست بومی بر زیست بومی‌های مجاور بوده که در تصمیم‌گیری درست برای مدیران یک اکوسیستم آبی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت احیای تالاب گاوخونی بیان کرد: احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی و احقاق حقابه آن به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردمی بر‌اساس مدیریت صحیح در حوضه‌ آبخیز و حوزه آبریز زاینده‌رود ضروری است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: همه باید کاری کنیم که تالاب گاوخونی به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای اصفهان اجرایی شده و این تالاب بار دیگر زنده شود.

تالاب گاوخونی از واحدهای صنعتی بزرگ ارزش بیشتری دارد

رضا خلیلی ورزنه»مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه در این همایش به 1 میلیارد و 650 میلیون دلار به عنوان ارزش پولی کارکرد و تاثیرگذاری تالاب گاوخونی اشاره و گفت: ارزش گاو خونی به مراتب از واحدهای صنعتی بزرگ استان بیشتر است و قطعا بیماری این شاخص محیط زیست کل حوضه را به کام مریضی می کشاند.

وی افزود:جذب آلاینده ها ،کنترل سیلاب، تفریح و گردشگری، تعدیل خود اقلیم ،پاکسازی طبیعت از خدمات و کار کرد های تالاب گاو خونی عنوان می شود و همه این موارد می بایست مورد توجه دوستداران طبیعت قرار گیرد.

خلیلی تصریح کرد: خشک شدن گاو خونی لطمات بسیاری در حرکت شن های روان به شهرها وارد می کند به طوری که عدم توجه به احیای دوباره تالاب اصفهان را تا 14 متر به زیر ماسه خواهد برد.

خلیلی تاکید کرد: با وضع خشک تالاب اگر پرنده ای به گاو خونی آمد از تیر رس شکارچیان در امان نمی ماند و از مسوولان در خواست ایجاد ایستگاه حفاظت از محیط زیست در این قسمت را داریم زیرا حفاظت از گاو خونی از اهم اقدامات است.

امانتدار خوبی برای حفظ محیط زیست نیستیم

سیداحمد خاتون آبادی استاد دانشگاه صنعتي اصفهان در نشست علمی تالابهای برای آینده در سالن آموزش و پرورش ورزنه گفت:بر اساس رتبه بندی جهانی ایران و مصر کشورهای هستند که از منابع آبی بیشترین استفاده را می کنند.سهم ایران 85 درصد و سهم مصر 46 درصد است و باید این میزان به 20 تا 40 درصد برسد.

وی تصریح کرد:با این میزان مصرف منابع آبی برای آیندگان ،محیط زیستی نمی ماند که فرزندان بتوانند از ان استفاده کنند.

وی خشک شدن رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی را ناشی از 15 درصد خشکسالی و 85 درصد سو مدیریت برشمرد و گفت:اگر چالش های موجود مدیریت نشود شاهد از بین رفتن فلات مرکزی ایران خواهیم بود.

خاتون آبادی افزود: در اثر خشک شدن تالاب گاوخوني خاک آن که توام با نمک است ريزگردهاي نمکي توليد مي کند. این ریزگردها تا تهران حرکت مي کند زيرا روبروي آن دشت مسطح است و کوهستان نيست. يعني در حال حاضر به علت آنکه در برخي فصول مسير باد بجاي غرب به شرق، شرق به غرب است، تمام اراضي کل استان هاي مجاور از جمله يزد، چهارمحال و بختياري و به خصوص تهران از نمک پوشيده و بيابان زائي مي شود و مشکلات تنفسي ايجاد مي کند.

به گفته خاتون آبادي، از آنجایيکه اين تالاب در انتهاي مسير رودخانه قرار دارد و مواد شيميايي از پساب صنايع وارد رودخانه مي شود و در تالاب رسوب مي کند، ريزگردهاي تجميع شده در تالاب با وزش باد استان هاي اصفهان و يزد را بي نصيب نگذاشته و به تهران و کل کشور مي رسد.

با همت مردم می توان تالاب گاوخونی را مانند کمجان فارس احیا کرد

«سیروس زارع» مسوول تشکل مردم نهاد گروه محلی احیاکنندگان تالاب بین المللی کمجان استان فارس در این نشست با ارایه گزارشی از عملکرد مردم در احیای این تالاب گفت:برای احیای گاوخونی مردم و دولت با ید با هم همکاری و همدلی کنند.

وی افزود: تالاب بین المللی کمجان با مساحت در حدود 4 هزار هکتار که در فاصله 120 کیلومتری شمال شرق شیراز در شهرستان خرامه قرار دارد با اجرای طرح احیا توسط ساکنان بومی منطقه و اعضای جوامع محلی و با نظارت و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس جان تازه ای گرفته و بارقه های امید برای بازگشت پرندگان مهاجر و رویش گونه های گیاهی در آن دمیده شده است

وی افزود:حرکت مردمی و خودجوش جوامع محلی برای احیای تالاب کمجان در استان فارس حرکتی ارزشمند و مثال زدنی است و در همه جوامع و محافل زیست محیطی از آن به عنوان حرکتی برای توسعه پایدار یاد می شود.

وی تصریح کرد:فعالان محیط زیست در استان اصفهان بیشتر و فعال تر به نظر می رسند و باید تز این ظرفیت مردمی برای احیای تالاب گاوخونی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
تالاب بین المللی گاوخونی را باید درک کرد و گرنه بلای جان انسانهای فلات مرکزی ایران می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار