حشر و نشر زیاد امیرآبادی با توده های مردم، برخلاف لاریجانی است که بیشتر با نخبگان حشر و نشر داشته و اگرچه مسئولیتهایش کمتر فرصت حضور در میان مردم را باقی می‌گذارد، در میزان رای او نیز موثر بوده است.
کد خبر: ۱۸۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳ 28 February 2016
به گزارش تابناک قم، با شکست معنی‌دار تندروها در هر دو انتخابات، تشکیل مجلسی با ترکیب متوازن از هر دو جناح کشور، وزش نسیم اعتدال در خانه ملت را نوید می دهد، اما طیف جبهه پایداری با مانور گسترده بر روی دوم شدن دکتر لاریجانی در قم و اول شدن امیرآبادی در این شهر، در تلاش برای کم‌رنگ کردن پیام‌های انتخابات دیروز است.

در این حال «انتخاب»، برخی عوامل دوم شدن لاریجانی در قم را بررسی کرده است:

یکی از این عوامل، حضور فردی مسن و غیرفعال چون حجت الاسلام آشتیانی در فهرست جامعه مدرسین در قم بود که در روز آخر به نفع حجت‌الاسلام ذوالنور انصراف داد و به نظر می‌رسد این رویداد که درست  در شب انتخابات رخ داد، علاوه بر گرفتن فرصت از جامعه مدرسین و اعتدالگرایان برای جبران، تا حد زیادی باعث ایجاد امید در هواداران جبهه پایداری در قم شد؛ شبیه اتفاقی که با انصراف عارف قبل از انتخابات به سود روحانی، نوعی شور و شوق را در میان هواداران جریان اعتدال در انتخابات 92 ایجاد کرد و استارت پیروزی روحانی را زد.

یک نکته کلیدی در توفیق امیرآبادی نیز آرای قومیتی ترک زبانان قم است که بویژه در منطقه بسیار بزرگ نیروگاه قم سکونت دارند و از قبل نیز قابل پیش بینی بود. چنان که مرحوم خلخالی نیز رای عمده خود را از همین منطقه داشت. از این رو در این دوره برای سنجش محبوبیت جریان پایداری، رای ذوالنور را باید ملاک قرار داد؛ بویژه که در روستاها هم برای فهرست سه نفره این جریان کارهای ویژه شده بود.

نکته دیگری هم که نباید از نظر دور داشت، حشر و نشر زیاد امیرآبادی با توده های مردم، برخلاف لاریجانی است که بیشتر با نخبگان حشر و نشر داشته و اگرچه مسئولیتهایش کمتر فرصت حضور در میان مردم را باقی می‌گذارد، در میزان رای او نیز موثر بوده است.

بعلاوه، در ماه های اخیر تبلیغات سنگین و وسیعی در قم علیه لاریجانی از سوی جریان های تندرو از جمله پایداری صورت گرفت. در آستانه ی انتخابات نیز شبنامه های بسیاری علیه او در سطح وسیع در قم پخش شد که این نیز می تواند از جمله عوامل موثر بر قرار گیری او در رتبه ی دوم باشد.

منبع: انتخاب
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اهل قم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
باسلام
به نظر می رسد نویسنده متن، احتمالاً از دشمنان نظام هستند که باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تندرو صفتی است که غربی ها و دشمنان نظام به طرفداران انقلاب می دهند، ایشان مجدداً از این واژه استفاده است. ضمن اینکه باز هم احتمالاً نویسنده اهل اونطرف آب هستند، چراکه علاقه زیادی به چند قومیتی نشان دادن اهالی شهر مقدس قم دارد و طرفداران آقای امیرآبادی را ترک زبانان ساکن در محلات خاصی از قم بیان می کند. مجدداً اشاره می شود که نویسنده این دفعه حتماً از مرفهان بی درد است که نشست و برخاست با توده مردم که حافظان اصلی انقلاب هستند را امری مذموم دانسته و همنشینی با مرفهان را همنشینی با نخبگان دانسته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
رهبر معظم انقلاب در سفر پربرکتشان در سال 89 به استان قم که فرمودند: منطقه نیروگاه با همه محرومیت‌هایی که دارد مردم آن جزو مشتاق‌ترین و علاقه‌مندترین مردم در جهت آرمان‌های انقلاب‌اند.
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مردم نیروگاه بیشترین آمار شهدا در قم را دارد همچنین بیشترین آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات مختلف مربوط به منطقه نیروگاه قم است تقریباً در آستانه هر انتخاباتی مرکز تبلیغات کاندیداها قم است.
لی لی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
البته که مردم ساکن نیروگاه از قشر محروم و عامی هستند و جناب امیر آبادی خود ساکن این منطقه هستن. و قطعا مردم هم به ایشان رای می دهند
ناشناس
|
Tunisia
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اگه عکس ذوالنور با امیر ابادی نبود غیر ممکن بود رای بیاره بره دعا کنه به جون امیر ابادی والا مثل همه همفکراش بدجوری دو باره باید طعم تلخ شکست رو تجربه می کرد. وضعیت روانبخش و سایر دوستاشو در تهران ببینه . اگه رای آورد بخاطر عکسش بود که با امیر ابادی چاپ شد
باغبانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
احترام به رای مردم ازشعورانقلابی حکایت دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار