ساختمان و ساختمان سازی در اصفهان صاحب ندارد
تابناک: عمرشان که به 10‌سال می رسد، دیگر باید فاتحه شان را خواند؛حالا اگر به 20 سالگی برسند‌ که دیگر کلنگی و به درد نخور محسوب می‌شوند؛دلیلش هم مشخص است.
کد خبر: ۱۸۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 29 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، عمرشان که به 10‌سال می رسد، دیگر باید فاتحه شان را خواند؛حالا اگر به 20 سالگی برسند‌ که دیگر کلنگی و به درد نخور محسوب می‌شوند؛دلیلش هم مشخص است.مصالح ساختمانی بی کیفیت،معضل پیچیده ای شده  که اصفهان سال هاست با آن روبه رو است و شاید به همین سبب است که ساختمان های جوان دراصفهان زود پیرمی شوند. این درحالی است که یک ساختمان در اروپا و یا کشورهای توسعه یافته تا صدها سال عمرمی کند و بعد ازآن است که رنگ پیری و فرسودگی به خود می گیرد.

استفاده از مصالح بی کیفیت وغیراستاندارد موضوعی است که هرگاه از مدیر کل استاندارد اصفهان، درباره آن پرسیده می شود، تنها به یک جواب می رسیم؛ اینکه اکنون هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی اصفهان، متولی نظارت بر ساختمان ها نمی شوند.

این معضل در کنار رکود شدیدی که بر بازار مسکن اصفهان حاکم است، باعث شده که معضلی به نام استاندارد نبودن مصالح در سال های اخیر گریبان صنعت ساختمان را به صورت محسوسی بگیرد تا جایی که کارشناسان مسکن در مورد غیر استاندارد بودن ساختمان‌های نوساز، هشدار داده‌اند.ورود بی رویه جمعیت به اصفهان، سهم خانه دار شدن را برای مردم بیشتر کرده و این باعث شده است که مالکان خانه هایی که تا چندی پیش به یک تا دو طبقه بسنده می کردند، حالا خانه‌های ویلاییشان را بکوبند و به ساختمان‌های چند طبقه تبدیل کنند؛ این ساختمان ها که به دست پیمانکاران سپرده می شود، برای سودآوری بیشتر زمینه تخلفات را ایجاد می کنند. موضوع مصالح غیر استاندارد و به کارگیری آن در ساخت‌وسازها موضوعی است که مورد تایید مدیر کل سازمان استاندارد استان اصفهان هم هست.

شفیعی از کارگاه های زیرزمینی خبر می دهد که این مصالح در آنجا به صورت فله ای تولید و فروخته می شود، اما هیچکدام مشمول موارد استاندارد نمی شوند.

او منکر این نمی شود که مصالح غیر استاندارد دربازار وجود ندارد: «نمی توان ادعا کرد که مصالح غیر استاندارد، به هیچ وجه در بازار وجود ندارد.»

وی وجود تولیدی‌های زیرزمینی را عاملی برای تولیدات غیر استاندارد معرفی کرده است و می‌گوید: اختلاف قیمتی که بین مصالح ساختمانی استاندارد با غیر استاندارد هست، باعث شده که پیمانکاران به این سمت روی بیاورند.

مدیر کل استاندارد استان اصفهان، با اعلام اینکه در برخی مواقع این مصالح در یک فضای کوچک 900 متری و یا در باغات تولید می شوند، می گوید: اگر تولیدی‌های غیرمجاز وجود داشته باشد، به یقین خارج از محدوده شهر و در مکان‌های دورافتاده که امکان دسترسی به آن کم است، وجود دارد.

به گفته غلامحسین شفیعی، همه واحدهای بزرگ تولید کننده که امکان جابه جایی برای آنها نیست، دارای پروانه استاندارد هستند و حتی به این سبب که ما بسیار به آنها سخت می گیریم، بسیاری از آنها ترجیح می دهند به سمت تولید مصالح بی‌کیفیت بروند. متاسفانه این موضوع وجود دارد که بسیاری از این مصالح در پروژه ها از دفتر خود پروژه تامین می شود،در حالی که باید در واحد تولیدی تولید شود و آزمون های لازم بر روی آن انجام شود.

وی تاکید می‌‌کند:همه مصالح ساختمانی به جز مصالح فله‌ای، به صورت بسته‌بندی و شماره‌گذاری شده همراه با مهر استاندارد، به وفور وارد بازار می‌شود؛بنابراین استفاده ازمصالح غیراستاندارد، تخلف و در صورت شناسایی کارگاه‌های تولیدی جریمه‌های سنگینی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده‌ است. آمارها نشان می دهد که روزانه 7 هزار تن پسماند ساختمانی در اصفهان تولید می‌شود. از بین رفتن سرمایه های ملی و وجود نخاله های بسیار، موضوعی است که در گفته‌های عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان هم پررنگ است.

با توجه به اینکه سازنده یا خریدار ،حق دارد هویت کالای خود را بداند و از کیفیت و استاندارد آن اطمینان حاصل کند، شفیعی مراجعه به سامانه سازمان استاندارد را اقدامی ضروری برای سازنده‌ها و خریداران عنوان و بیان می‌کند:« به هر کدام از مصالح ساختمانی که مورد تأیید سازمان استاندارد باشد، کد 10 رقمی داده می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه این سازمان از سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری کنند.»

دراین میان وقتی تمام ضوابط درج شده در پروانه ساخت ساختمان، مربوط به مجری می شود، این نظارت ها شکل ویژه ای به خود می گیرد؛ شفیعی در این مورد می گوید: متاسفانه در برخی
ساختمان ها با اینکه 70 درصد از مصالح غیر استاندارد است، اما با این وجود از طرف مهندسان ناظر تایید می شود.ما این موضوع را در شورای نظارت استاندارد استان مطرح کردیم ولی هیچکدام از
دستگاه های اجرایی، مسئولیت نظارت بر مصالح را برعهده نگرفتند.

هم اکنون روزانه 7 هزار تن پسماند ساختمانی در اصفهان تولید می شود و این حجم زیاد نشان می‌دهد که ساختمان های ما آنچنان که باید و شاید از مصالح ساختمانی استاندارد ساخته نشده‌اند و این پیامدهای زیادی را به دنبال داشته و باعث تلف شدن سرمایه های ملی ما می شود.

هم اکنون ماهانه 1000 پرونده تخلف روی میز کمیسیون ماده 100 قرار می گیرد و جهانگیری، عضو کمیسیون شهرسازی معماری عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، با دست گذاشتن بر روی پرونده هایی که حالا در کمیسیون ماده 100تعدادشان ماهانه به این میزان رسیده است، می گوید: ساخت و سازهای خارج از ضابطه ظلم به مردم است و باید یک اکیپ تخصصی برای نظارت در کنار مهندسان ناظر حضور داشته باشند تا به شکل مداوم، بر ساخت ساختمان ها نظارت کنند و به همین سبب، اعضای شورا روی این مورد صحه گذاشته و روی این موضوع توجه بسیاری دارند.

نویسنده : دریا قدرتی پور/نسل فردا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار