عملکرد متفاوت پولاد قم در مقایسه با آذرخودرو در سوپر لیگ کاراته کشور انتقاد برخی از اهالی این رشته ورزشی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 02 March 2016
به گزارش تابناک قم، قهرمانی آذرخودرو نوین در اوایل خردادماه سال 94 در سوپر لیگ کاراته که برای نخستین بار در تاریخ ورزش استان قم اتفاق افتاد نگاه‌های زیادی را به این رشته ورزشی جلب کرد اما عدم پرداخت قرارداد کادر فنی و بازیکنان این تیم و از سوی دیگر انحلال آن موجب شد کاراته‌کاهای استان قم برای حضور در فصل جدید سوپر لیگ امید کمی داشته باشند.

اما باشگاه پولاد کم نام و نشان در استان قم با پرداخت ورودی بازی‌های سوپر لیگ کاراته کشور دوباره امید کاراته‌کاهای بزرگسال قم برای حضور در سطح اول کشور را زنده کرد اما اتفاقاتی موجب شد آنها به غیر از یک نفر سایر بازیکنان تیمشان را از باشگاه خود انتخاب کنند و وارد بازی‌ها شوند.

تیم پولاد قم که بعد از عدم حضور در هفته اول با رفع مشکلاتش تا پایان مسابقات سوپر لیگ حضور داشت در نهایت با قرار گرفتن در رده چهارم گروه اول و عدم راهیابی به جمع چهار تیم نهایی به کار خود پایان داد تا مورد انتقاد برخی از اهالی این رشته ورزشی قرار گیرد ولی سرمربی این تیم از عملکرد تیمش رضایت دارد و عنوان می‌کند با بضاعت و نخستین تجربه حضورشان در لیگ نمایش قابل قبولی ارائه کردند.

البته شرکت کردن پولاد در سوپر لیگ کاراته و قرار داشتن نام قم در سطح اول این رشته ورزشی در کشور مورد تحسین نیز واقع شده چرا که این تیم بر خلاف آذرخودرو از ترکیب کاملا بومی و بدون حامی مالی خاصی در مسابقات شرکت کرده است.

انتقاد دباغیان از نحوه تیمداری

غلامرضا دباغیان سرمربی سابق تیم ملی ایران و آذرخودرونوین قم که با وجود قهرمانی در فصل گذشته امسال در تیمی حضور نداشت پیرامون دلایل عدم همکاری‌اش با هیچ یک از تیم‌های سوپر لیگ کاراته به خبرنگار فارس در قم گفت: طبق قانون و بخشنامه لیگ پس از پایان مسابقات تمام اعضای کادر فنی و بازیکنان آزاد هستند و در صورت تمایل می‌توانند با باشگاه جدیدی وارد مذاکره شوند ولی بنده با وجود پیشنهاد سرمربیگری یکی از باشگاه‌های قم که قصد تیمداری داشت، تصمیم گرفتم این کار را بر عهده نگیرم.

وی ادامه داد: اگر تیمی در سوپر لیگ کاراته کشور شرکت می‌کند باید بتواند پرداختی خوبی به اعضای تیمش داشته باشد ولی متاسفانه با توجه به اینکه این مسئله در آذرخودرو به وجود نیامد تصمیم گرفتم سرمربی تیمی نباشم. کاراته‌کاهای ما مثل فوتبالیست‌ها نیستند که قرارداد چند صد میلیونی داشته باشند اما شاهد هستیم برخی تیم‌ها قرارداد کمی می‌بندند و با این وجود پرداختی هم ندارند.

دباغیان با بیان اینکه قراردادهای هفت، هشت سال گذشته سوپر لیگ کاراته بهتر از حال حاضر بود، عنوان کرد: برخی تیم‌ها با بستن قرارداد کم و عدم پرداخت آن در حق کاراته‌کاها اجحاف می‌کنند. این مسائل به دلیل مشخص نبودن تکلیف فدراسیون است. باید وزارت ورزش و جوانان تدبیر درستی برای این موضوع بیاندیشد و با منصوب کردن رئیسی که چهار سال عهده‌دار فدراسیون است اسپانسرها را مجاب به سرمایه‌گذاری کند.

سرمربی سابق تیم ملی کاراته در مورد عدم فرصت حضور تعداد زیادی از کاراته‌کاهای قمی در سوپر لیگ با وجود داشتن یک تیم از این استان در مسابقات کشور گفت: قطعا نبودن در بازی‌ها روی عملکرد آنها تاثیر منفی دارد و خیلی از نفرات از سطح اول کشور دور می‌شوند ولی البته شرایط کاراته استان قم خوب است. در یک سال اخیر وضعیت مطلوبی وجود داشته و نتایج نیز این موضوع را نشان داده است. البته حضور کاراته‌کاها در سوپر لیگ و مسابقات بین‌المللی ضعیف بوده و آن هم به دلیل عدم حمایت از آنها است.

سلطانی: ضربه بعد نابودی کاراته قم است

علی سلطانی مربی باشگاه کاراته شهید زین‌الدین قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به حضور تیم پولاد در سوپر لیگ کشور به اظهار کرد: واقعا نمی‌دانم این باشگاه به یکباره چطور تیم داد چون فکر نمی‌کنم کاراته‌کای مطرحی داشته باشد. از نفراتی که برای تیم پولاد قم در سوپر لیگ به میدان رفتند اطلاعی ندارم ولی هدفشان را هم نمی‌دانم چون اگر قصد نتیجه‌گیری داشتند باید بازیکن جدید از دیگر شهرها می‌گرفتند ولی در صورتی که می‌خواستند صرفا در بازی‌ها شرکت کنند بهتر بود از نفرات خوب قمی استفاده می‌کردند.

وی تصریح کرد: ما ظرفیت کمک به تیم پولاد برای حضور پرقدرت در سوپر لیگ را داشتیم اما متاسفانه هیئت کاراته‌ای در استان قم وجود ندارد که از ظرفیت تمام باشگاه‌ها مطلع باشد و در این مسئله به تیم پولاد کمک کند. هر باشگاهی می‌توانست چند بازیکن به پولاد بدهد اما این اتفاق نیفتاد. اگر هر باشگاهی بخواهد تیم مستقلی بدهد مطمئنا کاراته قم موفق نخواهد شد و این وظیفه هیئت است که دل باشگاه‌داران را به یکدیگر نزدیک کند تا تیم قم با نفرات منتخب و کاملا بومی در کشور شرکت کند چون در غیر اینصورت انرژی و ظرفیت‌هایمان هدر می‌رود.

سلطانی با انتقاد از عملکرد هیئت کاراته استان قم ابراز کرد: برخوردار یک سال سرپرست این هیئت بود و از اواسط مهرماه ریاست آن را بر عهده داشت اما فقط چند وقت یکبار از ما می‌پرسد چند تیم دارید، نفراتتان کیست و کجای جدول هستید؟ تنها هدفشان صرفا انعکاس اخبار باشگاه‌هاست در صورتی که می‌توانند کارهای زیادی  انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین کاری که هیئت می‌تواند انجام دهد نزدیک کردن باشگاه‌ها و مربیان استان قم است. باید صداقتشان را نشان دهند ولی چون صداقت وجود ندارد باشگاه‌ها و مربیان به یکدیگر نزدیک نمی‌شوند. نبود اعتماد موجب این اتفاق در کاراته قم شده است.

مربی اسبق تیم ملی کاراته ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ادامه این شرایط به ضرر کاراته قم نیست، گفت: کاراته قم به اندازه کافی ضربه خورده اما ضربه بعد نابودی آن است. چهار باشگاه مثل ما که با ظرفیت و سرمایه شخصی، جوانان را تربیت کرده و ملی‌پوش و قهرمان می‌کند تا اندازه‌ای می‌تواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد و انرژی داشته باشد. وقتی ببینیم کارهای ما دیده نمی‌شود و مشکلات زندگی، باشگاه‌داری، اجاره و مالیات اذیت می‌کند انگیزه از دست می‌رود. برای مثال سال گذشته به عنوان نخستین مربی قمی در تیم ملی حضور داشتم ولی امسال هیچ انگیزه‌ای برای کار کردن نداشتم و وقتی شاگردم چنین چیزی می‌بیند آنها هم با تمام توان تمرین نمی‌کند.

واکنش شدید پایدار به گرفتن امتیاز آذرخودرو قم

محمود پایدار سرمربی تیم کاراته پولاد قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه امتیاز هیچ تیمی را برای حضور در سوپر لیگ نگرفتیم، عنوان کرد: نمی‌دانم این شایعه که ما جایگزین آذرخودرو قم شدیم از کجا آمده چون اصلا این موضوع صحت ندارد. آذرخودرو قصد تیم‌داری نداشت و از سوی دیگر حتی اگر می‌خواست به کارش در سوپر لیگ ادامه دهد ما نیز تیم خودمان را داشتیم و در بازی‌ها شرکت می‌کردیم.

وی ادامه داد: هر تیمی ورودی 7 میلیون تومانی سوپر لیگ کشور را بدهد می‌تواند در این مسابقات شرکت کند. اگر دو تیم دیگر هم از قم می‌آمدند می‌توانستند در سوپر لیگ بازی کنند. اصلا ما و آذرخودرو قابل قیاس نیستیم. آنها بالای 200 میلیون تومان هزینه کردند ولی خرج ما یک دهم آنها نشد.

پایدار تاکید کرد: تمام نفرات باشگاه پولاد برای نخستین بار در سوپر لیگ حضور پیدا کردند در حالی که آذرخودرو 6-5 ملی‌پوش داشت. بازیکنان ما علاوه بر بومی بودن، از باشگاه پولاد بود و فقط سعید برخورداری از باشگاه علوم پزشکی برای ما به میدان رفت.

سرمربی تیم پولاد پیرامون نتایج ضعیفشان در سوپر لیگ کاراته عنوان کرد: برای سال اول از عملکردمان رضایت داریم ولی می‌توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم؛ برای مثال در رفت و برگشت مقابل برق هرمزگان در بخش کمیته به پیروزی دست یافتیم اما به دلیل نداشتن کاتا در مجموع نتیجه را واگذار کردیم. تیم کردستان از ما بهتر نبود ولی به آنها باختیم. این مسائل به دلیل تجربه کم نفراتمان در سوپر لیگ بود اما با این وجود از نمایش تیممان رضایت داریم.

وی در واکنش به انتقاداتی که به دلیل استفاده نکردن از کاراته‌کاهای قمی در تیم پولاد به آنها می‌شود، عنوان کرد: ما از طرف هیئت کاراته استان قم به تمام باشگاه‌ها نامه زدیم تا نفراتشان در صورت تایید برای تیم ما در سوپر لیگ بازی کنند ولی متاسفانه در قم هیچکس نمی‌گوید با هم باشیم؛ همه می‌گویند «من» و به بقیه باشگاه‌ها کاری ندارند. از سوی دیگر کاراته‌کا رده سنی بزرگسالان کمی در قم وجود دارد و تعدادشان شاید به 50 نفر نرسد.

پایدار یادآور شد: اختلافی در کاراته استان قم نیست. ما فقط 50 نفر کاراته‌کا رده سنی بزرگسالان در استان قم داریم که همان‌ها برای بازی به تیم ما نیامدند و یا درخواست قرارداد مالی کردند که به دلیل عدم وجود اسپانسر، کسی با ما قرارداد نبست.

سرمربی تیم پولاد در خصوص پیش‌بینی‌اش از آینده کاراته قم گفت: خوشبختانه با توجه به اهمیت برخوردار رئیس هیئت کاراته استان قم به رده‌های سنی پایه، آینده خوبی در انتظار این رشته ورزشی است. پایگاه قهرمانی استعدادیابی کاراته که به نوجوانان و جوانان توجه دارد آینده کاراته قم را تضمین می‌کند. آینده کاراته امروز باید سه سال پیش‌بینی می‌شد نه اینکه بخواهیم همین امسال یا سال آینده آن را درست کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
بله دیگه.فقط یه بازیکن از علوم پزشکی به اسم سعید برخورداری.خود آقای برخورداری هم که از پرسنل علوم پزشکی هستن که رئیس هیات کاراته شدن.احیانا این دو نفر به هم هیچ ارتباطی ندارن.نمیدونم این آقایون برخورداری از کاراته و علوم پزشکی .......................
احمدلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
شاگرد من به نام محسن حميدلو چندبار به باشگاه پولاد جهت تمرين و دو بار به مسابقات سوپر ليگ رفت كه به عنوان رزرو بود، وقتي بنده ديدم كه شاگردم فقط رزرو است ديگر اجازه ندادم اين تيم را همراهي كند. لازم به ذكر است حداقل 3 بازيكن غير قمي در اين تيم به ميدان رفتند و يا رزرو بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
بله الان که دیگه تموم شده.ولی چند نفر امدن که اصلا از نظر فنی در هیچ جای کاراته نبودن.پولاد بدون پول وحتی پول غذا از خود بچه ها بود.در ضمن تیم پولاد جلوی دانشگاه ازاد کاری کرد که همه تعجب کردن.
اقای سلطانی که میگه این تیم کسی نداشت حتما از کاراته چیزی نمیدونه.
این تیم علی رضا قاضی قهرمان اسیا رو داشت ومحمد خردمند که از کاراته کاهای قدیمی و نام اشنای استان هست.و دیگر بازیکنان چندین بار در لیگ های مختلف بودن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار