کد خبر: ۱۹۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴ 06 March 2016
تابناک گیلان: چهارشنبه‌سوری در گیلان با نام «گول‌گول‌چهارشنبه» نامیده می‌شود، سنتی زیبا که امروزه رد پای آن در بیشتر نقاط این استان کمرنگ شده و جای خود را به مواد محترقه و خطرناک داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مراسم چهارشنبه‌سوری در گیلان را «گول‌گول‌ چهارشنبه» می‌نامند و در گذشته‌های نه چندان دور در غروب آخرین سه‌شنبه سال کاه و کلش را جمع‌آوری می‌کردند و در هفت کوهه و یک ردیف منظم می‌چیدند و آتش می‌زدند و بعد خاکستر سوخته را پای گیاهان و درختان میوه می‌ریختند و بر این باور بودند که این کار موجب پربار شدن درخت میوه می‌شود.

برگزاری مراسم گول‌گول چهارشنبه همراه با نغمه‌های شادی بود که هنگام پریدن از روی آتش زمزمه کرده و افراد هر خانواده آرزو می‌کردند خداوند پلیدی‌ها و بیماری را از آنها برطرف کند و سلامتی عنایت فرماید.

در شب چهارشنبه‌سوری مردم انواع غذا را طبخ می‌کردند و اعتقاد داشتند در این شب دعاها مستجاب می‌شود و خرید آیینه اسپند، شمع و ماهی سفره هفت‌سین در این روز شگون دارد.

فال‌گوش ایستادن از دیگر رسم‌های چهارشنبه‌سوری در گیلان بود که زن و مرد برای تشخیص اقبال جدید خود سر چهار راه و یا گذرگاه‌های عابران می‌نشستند و پنهانی به سخنانی آنها گوش می‌دادند و از موضوع صحبت‌های نخستین عابری که از کنار آنها رد می‌شد احوال سال جدید خود را پیش‌بینی می‌کردند.

امروزه برخی از رسم‌های مذکور «گول‌گول چهارشنبه» در گیلان به فراموشی سپرده و تنها در بعضی از روستاها و شهرها به سنت‌های گذشته پای‌بند هستند و آن را در شب چهارشنبه‌سوری انجام می‌دهند.

چند سالی است که شب‌های چهارشنبه‌سوری در گیلان مانند بیشتر نقاط کشور بوی سوختگی و انفجار می‌دهد، انسان‌هایی که برای چند ساعت شادی در یک شب سلامتی و حتی جان خود را از دست می‌دهند و موجب آزار و اذیت دیگران می‌شوند.

چند سالی است که صدای انفجار نارنجک‌های دستی و مواد محترقه دست‌ساز  از شهروندان و هموطنان سلب‌آسایش کرده و خوشی‌هایی که می‌تواند خاطره‌ای به یادماندنی باشد به فاجعه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود و در یک لحظه کوتاه همه چیز سیاه و دود می‌شود، مانند سه جوانی که اخیراً در رشت هنگام ساختن مواد محترقه سوختند و مصدوم شدند بدون اینکه لذتی را احساس کنند.

سوختن 3 جوان در حال ساخت مواد محترقه در رشت

معاون اجتماعی پلیس گیلان درباره حادثه مذکور اظهار کرد: حادثه انفجار و متعاقب آن آتش‌سوزی در منطقه گلسار رشت ماموران انتظامی کلانتری 14 را به محل حادثه کشاند.

محمدرضا جعفری‌خیرخواه، با بیان اینکه در این انفجار یک منزل مسکونی تخریب شد، افزود: سه جوان 18، 19 و 22 ساله که در ساخت مواد محترقه بودند به شدت مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

وی سوختگی جوانان را بسیار شدید خواند و گفت: بر اثر اطلاع حاصله اکنون حال یکی از مصدومان به شدت وخیم است.

معاون اجتماعی پلیس گیلان استفاده از شیوه‌های نادرست در برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال را موجب بروز حوادث ناگواری دانست که یک عمر پشیمانی به دنبال دارد.

وی خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد فرزندان توسط خانواده‌ها شد.

مهرداد مهرگان جانشین فرمانده انتظامی گیلان نیز از شدت برخورد با سازندگان و فروشندگان مواد محترقه در این استان خبر داد و اظهار کرد: در صورت کشف هر گونه مواد محترقه از خودرویی، تا پایان فروردین ماه خودرو توقیف می‌شود.

فرمانده انتظامی رودسر نیز از تشدید اجرای طرح امنیت اجتماعی خبر داد و گفت: برای جلوگیری از فروش و توزیع مواد محترقه غیرمجاز و پیشگیری از وقوع اتفاقات ناگوار ایام پایانی سال، فروشگاه‌ها و مراکز خرید مشکوک به فروش مواد محترقه به صورت ویژه مورد رصد پلیس قرار می‌گیرد.

رمضانعلی پورقاسم تصریح کرد: در راستای اجرای طرح مذکور تعداد 15 هزار و 246 عدد انواع مواد محترقه و آتش‌زا غیرمجاز کشف و سه نفر از فروشندگان دستگیر شدند.

وی افراد دستگیر شده را دارای سن 35، 43 و27 ساله عنوان کرد و گفت: متهمان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی رودسر خواستار نظارت بیشتر خانواده‌ها بر رفتار فرزندان خود شد و خاطرنشان کرد: تلاش پلیس در راستای ایجاد امنیت و آرامش به‌ویژه در ایام پایانی سال مضاعف می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار