احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به سنت عیدی دادن در فرهنگ ایرانی گفت: به عنوان یک اقدام پسندیده در ایام نوروز به همدیگر کتاب عیدی دهیم.
کد خبر: ۱۹۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 06 March 2016
احمد مسجد جامعی با بیان اینکه سنت کهن عیدی دادن و عیدی گرفتن با مراسم عید نوروز همراه است، گفت: عیدی دادن شکل های مختلف و متفاوتی دارد.

وی گفت: عیدی دادن گاهی یک کارت تبریک، تقویم و سررسید، هدیه نقدی و غیر نقدی و یک شاخه گل و عطر است که همه این هدایا نشان از احساس محبت و سرشار از طراوت و زیبایی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال های اخیر برای بیان زیبایی ها و دوست داشتن از فضای کتاب برای عیدی دادن استفاده می کنند، گفت: باید به همه ایرانیان از ایام کهن تا امروز برای این نوآوری ها آفرین گفت چرا که حرکتی نیکو و ارزشمند است.

وی از اقدام ناشران برای عرضه کتاب های خود با تخفیف 20 درصد در طرح عیدانه کتاب ابراز خوشحالی کرد و گفت: ناشران کشور ما از جایگاه فرهنگی مناسبی در بین همه گروه های فرهنگی برخوردارند؛ به طوری که در هفته کتاب شاهد فعالیت ها و اقدامات شایسته ای از آنها بودیم و مجموعه فعالیت های آنها مردم را به حضور در کتابفروشی ها ترغیب کرد.

مسجد جامعی تصریح کرد: عیدانه کتاب طرحی است که کتاب را قالب عیدی در اختیار دوستداران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار می دهد؛ هر چند این طرح در گذشته به صورت فردی، موردی و ساختارمند هم سابقه داشت.

وی گفت: مرحوم احمد بورقانی معاون اسبق امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله کسانی بود که به افراد مختلف متناسب با سن، سواد و جنسیت کتاب را عیدانه هدیه می داد.

مسجد جامعی افزود: کتاب هایی که به عنوان عیدی می گیریم برای همیشه به یادگار می ماند و در هر شرایط قابل استفاده هستند اما سررسید ها زمان محدودی دارند و بعد از گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهند.

وی طرح عیدانه کتاب را قابل ستایش دانست و گفت: باید از دست اندرکاران این طرح قدردانی و سپاسگزاری کرد که در پی نهادینه کردن فرهنگ کتاب عیدی دادن هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: عیدانه کتاب جای خود را در بین هدیه های دیگری که به مناسبت عید نوروز به هم می دهیم باز می کند و شاهد حضور پر شور مردم در کتابفروشی ها خواهیم بود.

وی به مردم توصیه کرد که برای تهیه کتاب به کتابفروشی های محله خودشان مراجعه کنند.

وی گفت: کتابفروشی ها نیز می توانند مغازه های خود را با گل و ریحان نوروزی آراسته کنند تا به این شیوه خیر مقدمی مضاعف به مراجعه کنندگان و دوستداران کتاب بگویند.

مسجد جامعی با بیان اینکه در آینده نزدیک طرح عیدانه کتاب در کنار سایر عیدی ها از ارزش و اعتبار برخوردار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: هر سال افق پیش روی مردم فرهنگ دوست ایران گشوده شود و ما شاهد استقبال مردم، ناشران و نویسندگان از طرح عیدانه کتاب باشیم.

وی تاکید کرد: بیاییم دید و بازدید ایام عید را در کتابفروشی ها انجام دهیم چرا که با این کار یک دیدار فرهنگی بین مردم، مترجمان و نویسندگان در فضای صمیمی کتاب و کتابخانه انجام می شود.

طرح عیدانه کتاب با شعار امسال کتاب عیدی دهیم در بازه زمانی یک ماه از ١٥ اسفند تا ١٥ فروردین در سطح کشور اجرا می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار