در مراسمی مرکز تخصصی آپا با هدف افزایش امنیت فضای سایبری استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۹۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 07 March 2016

به گزارش ایرنا ، محمد تسلیمی معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران روز دوشنبه در آیین افتتاح و اعطای گواهینامه فعالیت مرکز تخصصی آپا در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: روزانه حدود 450 هزار حمله شامل ویروس و سایر تهدیدهای رایانه ای در فضای سایبری به ثبت می رسد.
وی افزود: در دهه 80 رایانه به ایران وارد شد و در سال های 81 و 82 با افزایش حمله ها در فضای سایبری کشور بر ایجاد مرکز پاسخگویی سریع به رخدادهای فضای مجازی تحت عنوان مرکز ماهر (مدیریت ، امداد و هماهنگی رایانه ای) در کشور تصمیم گرفته شد.
وی اظهار کرد: تا سال 90 هفت مرکز آپا در کشور راه اندازی شده بود و با توجه دولت تدبیر و امید به توسعه این مراکز در دانشگاه های مهم استان ها ، شمار مراکز آپا به 15 مرکز افزایش یافت و امروز شانزدهمین مرکز آپای کشور در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح می شود.
تسلیمی بیان کرد: امنیت فضای سایبری در دنیای آینده به خاطر سرشار بودن از کدهای مختلف از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.
او ادامه داد: نیاز آمریکا به 18 میلیون متخصص رشته فناوری و اطلاعات، آن کشور را به جذب نیروی متخصص وادار کرده و مسوولان ما نیز باید از هم اکنون با پیش بینی مشکلات آینده فضای سایبری به فکر تریبت نیروی انسانی متخصص باشند.
معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران آپا را از برندهای معتبر حوزه امنیت سایبری کشور توصیف کرد و از اعمال حمایت های مادی و معنوی به مراکز آپا از ناحیه سازمان فناوری اطلاعات کشور خبر داد.
گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این آیین گفت: تامین و تقویت زیرساخت های فناوری و اطلاعات استان اردبیل در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این استان وعده داده شده بود.
وی افزود: در دنیایی که با انفجار اطلاعات روبرو هستیم فعالیت مراکز آپا امنیت صنایع و دانشمندان را بیمه می کند و لازم است ضمن حفظ مصالح و منافع کشور با لحاظ امنیت کامل سایبری با مراکز علمی چهارگوشه جهان ارتباط داشته باشیم.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوری به رغم دارا بودن بیشترین میزان تولید تسلیحات نظامی ، دوری از فناوری اطلاعات ، کاهش ارتباطات علمی با دنیا و متمرکز کردن امور به ظاهر دموکراتیک بود.
رییس مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: سیر تحول دنیای فناوری اطلاعات سریع و پیچیده است و مسائل فردی و اجتماعی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد.
شهرام جمالی افزود: انگیزه های سیاسی ، اقتصادی ، حقوقی و روانی برخی افراد و ضعف سیاست گذاری ها از دلایل ناامنی فضای سایبری است و انواع جرم ها و تهدیدها در این فضا قابل تعریف است.
وی با اعلام اینکه سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در امنیت فضای سایبری بیشتر از سایر بخش هاست افزایش امنیت فضای سایبری ، شناسایی تهدیدها ، کشف نقاط آسیب پذیر ، ارزیابی امنیتی و آموزش نیروی متخصص را از اهداف و برنامه های مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی برشمرد.
جمالی اظهار کرد: مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی از طریق ارتباط با سایر مراکز آپا و دانشگاه های دیگر در جهت ارتقای عملکرد خود تلاش خواهد کرد.
در ادامه این آیین ، گواهینامه فعالیت مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی از سوی معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات کشور به رییس دانشگاه محقق اردبیلی اعطا شد.
در سال 1978 نخستین ویروس به شبکه اینترنت وارد و تشکیل تیم پاسخگویی سریع به رخدادهای فضای مجازی در دستور کار مسوولان این شبکه در دنیا قرار گرفت.
دانشگاه محقق اردبیلی در سال 57 با پذیرش 30 دانشجو در رشته کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون در 258 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری بیش از 11 هزار دانشجو دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار