مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت:در سال جدید سه هزار و 500 کیلومتر از ایل راه های این استان احیا می شود.
کد خبر: ۱۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 07 April 2015
به گزارش تابناک فارس و نقل از ایرنا،صادق نکوییان افزود: توسعه کشاورزی، ایجاد شهرک های صنعتی ومسکونی و گسترش شهرها نقاط کوچ عشایر را در این استان مسدود کرده که در تلاشیم این مسیرها را در صورت امکان احیا و یا مسیرهای جدیدی را برای آنها ایجاد کنیم.

وی پیرامون مسیر کوچ عشایر که از جنوب تا شمال این استان را شامل می شود گفت: هفت هزار کیلومتر ایل راه در نظر گرفته شده که تاکنون سه هزار و 500 کیلومتر آن از سال 92 تاکنون با اعتبار 650 میلیون تومان اعتبار احیا شده و برای گشودن جاده های مسدود در حال پیگیری آزادسازی آنها هستیم .

این مقام مسوول ادامه داد:برای احیای سه هزار و 500 کیلومتر باقی مانده امسال با اعتبار 140 میلیون تومان اعتبار کار را آغاز می کنیم.

نکوییان بیان داشت:یک مورد اساسی مشکل ایل راه درخود شهر شیراز از پل گچی جاده بوشهرتا کشن،کمربندی حسینی الهاشمی و قسمتی از شهرک جوادیه به سمت سپیدان است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس اضافه کرد:سه هزار و 500 کیلومترایل راه احیا شده در جنوب غرب ،غرب و شمال غرب استان در مسیر ایل قشقایی و لر است و مابقی در شرق،جنوب و شمال شرق در مسیر ایل خمسه است.

مدیر کل امور عشایر فارس بیان کرد:به علت استمرار پدیده خشکسالی که منجر به خشک شدن چشمه سارها،تالاب ها،قنات ها و آب های سطحی استان فارس شده ،علاوه بر عشایر، آبرسانی به دام ها را از طریق 46 کامیون انجام می دهیم که در این رابطه محدودیت اعتبار داریم.

نکوییان در مورد آبرسانی از طریق تانکر ها برای جمعیت عشایر سیار گفت: عشایر در زمستان در قشلاق و در تابستان در مناطق ییلاقی مستقر می شوند و در زمان کوچ که یک ماه به طول می انجامد تانکر ها با آنها در حرکتند.

وی اظهار داشت:همچنین در مسیر کوچ عشایر مکانی برای استراحت آنان در نظر گرفته شده که دارای منبع آب، سرویس بهداشتی است و نیروی انتظامی هم در این مکان ها مستقر هستند.

این مقام مسوول بیان کرد:سال گذشته پنج میلیارد و 240 میلیون تومان برای کمک و تامین علف دام های استان فارس مصوب شد.

عشایر فارس با 28 هزار خانوار و 150 هزار نفر با سه ایل خمسه،لر و قشقایی سه و نیم درصد جمعیت این استان و دوازده و نیم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند .

عشایر این استان دارای سه میلیون راس دام هستند و 28 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار