کد خبر: ۱۹۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲ 18 March 2016


سی و یکمین استان کشور که این روزها و درآستانه سال نو بار ترافیکی آن مضاعف شده، تردد سنگین و معطلی چند ساعته در راه ها پدیده جدیدی برای ساکنان البرز نیست لیکن به رغم درخواست ها و تاکیدهای فراوان مردم و مسئولان استان هنوز راهکاری اساسی برای رفع این کلاف سردرگم اتخاد نشده است.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن در مجاورت پایتخت ، سالها است که مناطق خوش آب وهوای کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و حتی طالقان را درگیر مشکلات اجتماعی و ترافیکی تهران کرده تا جائیکه به رغم ترسیم خط جغرافیایی استانی نه تنها از مشکلات و آسیب ها برای البرز نشینان کاسته نشده بلکه روز به روز بردامنه آنها افزوده می شود.

سرریز شدن جمعیت تهران به همسایه غربی خود سبب شد تا کرج 50 هزار نفری دهه 40 را به کلانشهر یک میلیون و850 هزار نفری تبدیل کند.

قرار گرفتن در مسیر ارتباطی 14 استان شمالی و شمال غرب کشور با کمترین کار عمرانی در زمینه توسعه راه ها در استان البرز ، اکنون میزان سبب شده تا 18 درصد ترافیک کشور در جاده های این استان نوپا به ثبت برسد.

طبق آمار رسمی تردد روزانه بیش از 400 هزار دستگاه خودرو در راه های ارتباطی استان البرز در حالی است که هنوز آزاد راه تهران- کرج - قزوین از محدوده کلانشهر کرج می گذرد و این کلانشهر نخستین شهر بزرگ ایران است که فاقد جاده کمربندی حداقل برای هدایت کامیون و تریلرها به مسیرهای خارج از شهر است.

با آغاز سفرهای نوروزی در این روزها دوربین های راهداری تعداد تردد ها را فراتر از یک میلیون و 500 هزار تردد در 24 ساعت ثبت می کنند که ناتمام ماندن بزرگراه شهید همت در ورودی شرقی کلانشهر کرج با ورود پرترافیک مسافران به حوزه درون شهری کرج همراه شده است.

از سوی دیگر جاده قدیمی و کم عرض در عین حال پرتردد کرج - چالوس یکی از محورهای مواصلاتی کشور است که سال ها ترافیک آن ساکنان حاشیه این جاده را در مشکلات مختلف گرفتار کرده است، جاده ای که با یکطرفه شدن آن ، بیش از 60 هزار سکنه بخش آسارا کرج گریبانگیر مشکلات می شوند.

همچنین با کمترین بارش برف یا تصادف ، این محور مواصلاتی ، گره ترافیکی اش آنچنان در هم می پیچد که خلاصی از این وضعیت ساعت ها وقت ماموران پلیس راه و راهداری را به خود اختصاص می دهد و کار را برای امداد رسانان فوریت های پزشکی و هلال احمر به مراتب سخت و نفسگیر می کند که گاهی ممکن است اتلاف وقت به مرگ حادثه دیدگان بینجامد.

وجود یکهزارو 450 کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و راه فرعی که سه درصد راه های کشور را تشکیل می دهد اگر چه در یک استان کم وسعت مانند البرز ممکن است مناسب به نظر برسد اما موقعیت جغرافیایی و ترددهای فراوان، گاهی این ضرورت را به وجود می آورد که بخش زیادی از وسعت پنج هزارو 800 کیلومتر مربع البرز باید به جاده اختصاص یابد.

مشکلات فراوان ترافیکی در استان البرز بارها سبب شده تا مسئولان کشوری و استانی برای چاره جویی در این زمینه نشست های استانی و کشوری برگزار کنند لیکن هنوز آثار این نشست ها آنطور که باید و شاید جلوه گر نشده است.

سیدحمیدطهایی استاندار البرز می گوید راه های پرترافیک و کم عرض مشکل اساسی این استان نوپا است که باید در گام نخست بیماری مزمن ترافیکی را در این استان درمان کنیم .

وی اظهار کرد که ترافیک سنگین حتی موقعیت گردشگری استان البرز را دچار مشکل کرده و این آسیب بزرگی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای البرز به شمار می رود.

قراراست که دو بزرگراه شمالی و جنوبی در امتداد بزرگراه شهید همت در استان البرز ساخته شود لیکن نبود بودجه سبب شده تا این پروژه ها هنوز به صورت رسمی عملی نشود.

بزرگراه شهید همت که حدود سه سال است در پنج کیلومتری شرق کرج ناتمام مانده یکی از علل افزایش ترافیک در ورودی شرقی این کلانشهر شناخته شده و صبحگاهان و عصرها ترافیک چند کیلومتری در این محدوده به وجود می آید.

عباس صفری مدیر راهداری استان البرز می گوید: اعتبارات اختصاصی به بخش راهداری این استان سالانه بین 50 تا 70 میلیارد ریال است که فقط صرف نگهداری راه ها می شود.

وی گفت: این درحالی است که فقط برای نگهداری راه های استان سالانه به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم راه ها را ایمن کنیم.

به گفته وی ، توسعه راه های استان البرز ضرورتی انکارناپذیر است که امیدواریم با رفع مشکلات تحریم ها در آینده نزدیک شاهد حمایت های ملی برای توسعه راه های این استان باشیم .

به گفته کارشناسان ، تسریع در احداث آزاد راه تهران - شمال و اختصاص بودجه برای ساخت دو بزرگراه شمالی و جنوبی کرج مهمترین اقدامی است که می تواند از بار ترافیکی البرز بکاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار