کد خبر: ۲۰۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹ 23 March 2016
مدیرکل هواشناسی خوزستان از افزایش دوباره دمای استان از فردا - پنجشنبه - خبر داد و گفت:بارندگی در بیشتر نقاط استان نیز از یکشنبه هفته آینده آغاز می شود.

کوروش بهادری با بیان پیش بینی افزایش دمای استان خوزستان از فردا - پنجشنبه -، افزود: وزش بادهای قابل ملاحظه و غبار محلی، بیشتر نقاط استان به ویژه مناطق مرزی را دربرمی گیرد.

بهادری اضافه کرد: مدل های هواشناسی در حال حاضر نشان می دهد که هفته آینده از یکشنبه شب تا سه شنبه در بیشتر نقاط استان بارندگی خواهیم داشت.
وی گفت:طی شبانه روز گذشته هندیجان با 29 درجه سانتیگراد گرم ترین و ایذه با 7 درجه سانتیگراد خنک ترین نقطه استان بود و دمای اهواز نیز بین 12 درجه تا 26 درجه در نوسان بوده است.

*در انتظار دستگاه پیش بینی
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین با اشاره به 'روز جهانی هواشناسی' بر اهمیت این رشته تاکید کرد و گفت:علم هواشناسی، دانش بین علومی است که همه افراد از آن بهره می برند و از امور روزمره تا کشاورزی و هوانوردی نیاز به اطلاعات آن دارد.

وی افزود:ظرافت این علم در این است که دمایی که ثبت می شود ممکن است هیچگاه دیگر تکرار نشود به همین دلیل این اطلاعات بسیار حائز ارزش است.

بهادری تاکید کرد:سال هاست که دانشمندان هواشناسی به مسئولان کشورها درباره تغییرات اقلیمی هشدار می دهند و اکنون این پیش بینی ها اتفاق افتاده و با بارش های رگباری، پراکنش نامناسب و افزایش دما مواجه هستیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به گرد و غبارهای خوزستان گفت:این گرد و غبارها می تواند بر کاهش بارندگی در کشور تاثیرگذار باشد، زیرا گرد و خاک باعث عقیم شدن ابر و جلوگیری از بارندگی می شود.

بهادری تصریح کرد:خوزستان با 10 سال خشکسالی روبه رو بوده، از سوی دیگر برداشت بی رویه آب، ورود به حریم رودخانه ها و سدسازی های بدون مطالعه آسیب شدیدی به منابع آبی استان وارد کرده است که جبران آن زمان زیادی لازم دارد و نهالکاری برای آن کافی نیست.

وی افزود: در زمان گرد و غبار مردم از اداره هواشناسی انتظار دارند که تعطیلی اعلام کند در حالی که کار هواشناسی پیش بینی است و اعلام تعطیلی و غلظت آلاینده ها به عهده ما نیست.

عضو کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیش بینی گرد و خاک در دنیا نیاز به تکنولوژی های روز دارد، تصریح کرد:در مصوبه هیات وزیران در بهمن ماه 93 قرار شد 140 میلیارد ریال از منابع ملی و 50 میلیارد ریال از منابع استانی به هواشناسی اعتبار برای خرید سامانه های هشدار گرد و غبار اختصاص یابد که به دلیل مشکلات مالی دولت، این اعتبار محقق نشد.

وی با بیان اینکه در خوزستان 22 ایستگاه سینوپتیک (همدیدی) وجود دارد اظهار کرد:75 ایستگاه باران سنجی، 17 ایستگاه اقلیم شناسی، یک سایت راداری و سامانه گیرنده تصاویر ماهواره هواشناسی و یک ایستگاه جوبالا نیز در این استان فعال است.

سازمان جهانی هواشناسی، 23 مارس برابر با سوم فروردین را به عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است. 

روند افزایش چشمگیر دمای هوای کره زمین در سال های اخیر به همراه تغییر اقلیم، بی نظمی روال طبیعی فصل ها،افزایش فراوانی رخداد پدیده های حدی آب و هوایی نظیر امواج گرمایی، خشکسالی و بارش های سنگین در آینده موجب داغ تر، خشک تر و نمناک تر شدن اقلیم می شود.

سازمان جهانی هواشناسی نیز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از روند تغییرات شدید اقلیمی با تکیه بر دانش موجود، اراده سیاسی جامعه بین المللی و حمایت مردم در ایجاد محیط زیستی پایدار با اقتصادی موفق، شعار سال 2016 روز جهانی هواشناسی را 'اقلیم آینده: داغ تر، خشک تر، نمناک تر' انتخاب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار