کد خبر: ۲۰۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 28 March 2016
هدفمندسازی یارانه در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹ کلید خورد اما پرداخت همگانی یارانه نقدی به همه افراد جامعه سبب شد تا وزیر اقتصاد شب پرداخت یارانه نقدی مصیبت عظمای دولت بخواند، همچنین پس از آن وزیر نفت شب پرداخت یارانه‌ها را به عذاب الیم تشبیه کرده بود.
برخی مقامات دولتی هم در پاسخ به انتقاد نمایندگان از این که چرا دولتی ها شب پرداخت یارانه را به عذاب الیم یا مصیبت عظمی تشبیه کرده اند، گفتند، دولت از این که یارانه به مردم می‌پردازد، ناراحت نیست و خیلی هم خوشحال است، اما ناراحتی بابت تامین منابع این یارانه است که با وجود کاهش درآمد دولت، هر ماه به زحمت حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع باید تهیه کند و به یارانه نقدی خانوار اختصاص دهد.
شکست پروژه حذف اختیاری خانوار ها از دریافت یارانه نقدی
اما دولت یازدهم در گام اول برنامه هایی را برای حذف یارانه خارج نشینان و پردرآمدها اعلام و برهمین اساس مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را از ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ و با ثبت نام از متقاضیان این مرحله آغاز کرد.
هرچند دولت اقداماتی را در این سال برای شناسایی خانوارهای پردرآمد آغاز و ثروتمندان را به خود انصرافی دعوت کرد اما خبر ها حاکی از آن بود که در نهایت تنها تعداد محدودی از خانوارهای متمول از دریافت یارانه انصراف دادند و برهمین اساس مشکلات یارانه ای دولت همچنان باقی ماند.
اما وزیر اقتصاد با حضور در مجلس شورای اسلامی پس از جمع آوری های آماری اعلام کرد؛ حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند، که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.
مجوز حذف ۵ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی
این وضعیت نابسامان ادامه داشت تا اینکه مجلس با تصویب و تکلیف مصرح در بند 'ح' تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، دولت را موظف کرد که یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند.
همچنین دراین بند آمده است خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین خواهند شد.
علاوه بر این براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۴ میزان درآمد هدفمندسازی یارانه ها از ۴۲ به ۳۹ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی کاهش یافته و این در حالی است که حدود ۷۶ میلیون متقاضی یارانه نقدی در کشور وجود دارد.
بر اساس ابوالحسن فیروز آبادی قائم مقام وزیر کار دولت قرار بود تا پایان سال ۹۴ یارانه نقدی ۶میلیون نفر را قطع کند.
علاوه بر این، قانون بودجه سال ۹۴ به صراحت تأکید داشت تا مبلغ ۳۹ هزار میلیارد تومان از کل درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی ناشی از آزادسازی قیمت حامل های انرژی صرف پرداخت نقدی و غیرنقدی شود که باید حداقل نسبت به سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی پرداختی کم شود به عبارتی دست کم ۵ میلیون نفر نباید دیگر ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کنند.
البته نمایندگان مجلس در همین قانون ۴ معیار را برای دولت در حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد تعیین کرده که این معیارها عبارت از شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد است اما تشخیص اینکه کدام خانوار در سبد یارانه نقدی بگیران باقی خواهد ماند، با دولت است./مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار