کد خبر: ۲۰۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ 28 March 2016

به گزارش تابناک یزد،تاریخ باشکوه شهرستان مهریز نشان از قدمت دیرینه و بسیار قدیمی این منطقه از استان یزد می‎‎دهد که در جای جای این شهرستان هنوز هم می‎‎توان آثار و ابنیه گران‎‎قدری را از آن زمان‎‎ها مشاهده کرد.

شهرستان مهریز با وسعت 14 هزار و 684 کیلومترمربع در 30 کیلومتری شهرستان یزد قرار دارد.

این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام‎‎های ارنان، بهادران، تنگ چنار، خورمیز و میانکوه است

بنای شهرستان مهریز را به «مهرنگار» دختر «انوشیروان» نسبت داده‎‎اند به طوری که می‎‎گویند وی دستور مي‌دهد که قنات‌هايي در منطقه ایجاد شوند كه با طي مسير كمتري به مظهر خود برسند.

پس از آن كه اين قنات‌ها موجبات آباداني قصبه يا ناحيه مربوطه را فراهم آوردند، فرمانبرداران شاهزاده، آبادي جديد را «مهرگرد» ناميدند. عنوان مهرگرد در گذشت زمان به «مهريجرد» تبديل شد و امروزه مهريز خوانده مي‌شود.

این تاریخ باشکوه نشان از قدمت دیرینه و بسیار قدیمی این منطقه از استان یزد می‎‎دهد که در جای جای این شهرستان هنوز هم می‎‎توان آثار و ابنیه گران‎‎قدری را از آن زمان‎‎ها مشاهده کرد. همچنین خورمیز از توابع مهریز را به نام «هرمیز» برادر او و دژ دفاعی آن را نیز منسوب به او می‎‎دانند.

بلندترین نقطه مهریز را می‎‎توان در ارتفاعات غربی و جنوب غربی شامل امتداد رشته کوه شیرکوه، کوه لاخسه، کوه مدوار و کوه سیاه دانست که اغلب جویبارهای فصلی از سرچشمه‎‎های ارتفاعات این شهرستان است.

وجود بناهای تاریخی مانند بناهاي باستاني محوطه غربال بيز اشكاني، قلعه خورميز ساساني، قلّاع و كاروانسراهاي دوره‎‎هاي مختلف معماري اسلامي که سیر تحول و دوره‎‎های معماری را در این شهر معرفی می‎‎کند، همه و همه، دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه است.

وجود بناهاي باشكوه اقتصادي(كاروانسراها، باغ‎‎ها و غیره)، سياسي، نظامي(عمارات اربابي، قلاع روستايي عظيم و غیره)، مذهبي(مساجد، قدمگاه‎‎ها، حسينيه‎‎ها و غیره)، تدافعي - ديده باني (برج‎‎هاي ديده‎‎باني) و سازه‎‎هاي عظيم خشتي - آجري زيادي كه در سطح اين شهرستان پراكنده‎‎اند،خود گواهي بر عمران و آباداني اين منطقه در گذشته است.

از مهمترین آثار تاریخی موجود در مهریز می‎‎توان به موارد زیر اشاره کرد؛

باغ پهلوانپور:

از بناهای تاریخی‌اي که طبیعت و هنر معماری را در کنار هم به خود اختصاص داده، باغ «پهلوانپور» است. قسمت‎‎هایی از این بنا در اواخر دوره‎‎ی قاجار ساخته شده و بخش‎‎های دیگری از آن به دستور «علی پهلوان» بنا شده که قدمتی 100 ساله دارد.

زمستان‌‌خانه، کوشک، برج گلین حفاظتی، عمارت سرایداری، کارگاه ریسندگی سنّتی و غیره، قسمت‎‎های دیدنی این عمارت است.

 قنات «حسن‎‎آباد» مهریز به صورت دائمی، در این باغ جاری است و این باغ  به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درسال 1390 به ثبت رسیده است.

مجموعه مهر پادین:

تک منار تاریخی از مسجد جامع مهر پادین است. با آن که مسجد در طی قرون، تحت مرمّت قرار گرفته اما مناره‎ی آن به همان صورت کهن پا برجاست و بر آن، کتیبه‎ای به خط نسخ نوشته شده که معلوم می‎‎کند سازنده آن «محفوظ بن محمّد بن الحاج... الدّین علی» در قرن هشتم هجری است.

کوه ریگ:

این تفرّجگاه زیبا از انباشت ماسه‎‎های بادی در دامنه‏‏ی کوه تشکیل شده است. وجود یک آب انبار قدیمی و برج کبوتر در کنار آن، از جاذبه‎‎های دیگر این منطقه است.

نقوش تخته سنگ ارنان:

تخته سنگ ارنان و نقش‎‎های آن یکی از دستاوردهای هنری کهنسال است. این تخته سنگ در نگاه اولیه دو صحنه مجزای شکار را مجسم می‎‎کند که در سمت راست و قسمت بالای سنگ، تصویر بزرگی از هجوم حیوان درنده و انسانی روبروی آن حیوان که احتمالاً مورد حمله واقع شده است. در پشت سر حیوان مردی نیزه به دست با خصوصیات بدنی مخصوصی به حیوان حمله کرده است و نیزه خویش را در بدن حیوان فرو برده است.

آنچه برای بیننده قابل توجه است، شیوه زندگی ترسیم شده در این تصاویر و این که انسان‎‎هایی با تاریخ طولانی در این منطقه و سرزمین از استان یزد زندگی می‎‎کرده‎‎اند.

با توجه به بررسی‎‎های باستان شناسی بعمل آمده در منطقه ارنان، تاریخچه و قدمت این آثار که مربوط به قدیمی‎‎ترین نقوش آن است احتمالاً به عصر آهن یعنی1500 سال پیش از میلاد مسیح برمی‎‎گردد و قدمت جدیدترین آنها که با خطوط اسلامی توأم است، مربوط به سال 713 هجری قمری و بنا به اظهارات باستان شناسان، این نقوش مربوط به نوعی هنر تفننی و سرگرم کننده برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر و یا اقامت فصلی در این منطقه می‎‎شوند.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار