گردهمایی سالانه و نوروزی کانون همبستگی و اطلاع رسانی یزدی تباران (یزدتبار) باحضور چهره های برجسته استان یزد در مجتمع فرهنگی راه و ما برگزار شد.
کد خبر: ۲۰۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷ 02 April 2016

به گزارش تابناک یزد،دکتر سید محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت سالمندی در یزد پرداخت.

این پزشک برجسته یزدی تبار، با بیان این مطلب که استان یزد در حال حرکت به سالمند شدن است، گفت: در حال حاضر 8.3 درصد جمعیت استان را سالمندان (60 سال به بالا) تشکیل می دهند که این میزان در 30 سال آینده به حداقل 16 درصد خواهد رسید.

وی افزود: هرم جمعیت، در حال حاضر از حالت مخروطی خارج شده و بخاطر نرخ رشد قابل توجه در دهه شصت، هم اکنون در میان سالی با بحرانی هایی روبرو هستیم. که اگر درخصوص مسائل مبتلابه فکری برداشته نشود، در سالمندی با مسائلی از این دست روبرو خواهیم شد.

کاظمینی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک، یکی از مسائل ما نگهداری سالمندان خواهد بود، گفت: ارجح آن است که سالمندان در خانه ها نگهداری شوند و برای این مهم، باید آموزش های لازم و همچنین وسایل مورد نظر در خانه ها تامین شود تا استان بتواند در این زمینه الگویی برای سایر استان ها باشد.

این پزشک فوق متخصص به اقدامات سایر کشورها در زمینه افزایش امید به زندگی اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در ژاپن 85 سال است و مسئولان این کشور با برنامه ریزی قصد دارند تا این میزان را به 115 سال افزایش دهند.

وی یکی از برنامه های ژاپن را، ساخت اعضای بدن (مانند: کبد) با بهره گیری از سلول های بنیادی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر همکاری هایی فیمابین وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی وجود دارد تا پیشرفت هایی در این خصوص حاصل شود.

دکتر کاظمینی در ادامه درخصوص ارتقای وضعیت بهداشتی و سلامت سالمندان گفت: رعایت این موارد بعنوان عوامل پیش فرض نگهداری عزتمندانه سالمندان و همچنین افزایش امید به زندگی مطرح است.

وی به اقدامات انجام شده در یزد در این رابطه اشاره کرد و گفت: موسسه سلامت سالمندی در یزد بمنظور پایش سلامت سالمندان ایجاد شده و همچنین زمینی بمنظور ایجاد باغ محله در محله نعیم آباد تدارک دیده شده و نیازمند مشارکت سرمایه گذاران یا خیّران برای نگهداری روزانه سالمندان و ارائه خدمات بهداشتی در آن است.

ارائه گزارش برنامه های کانون یزدی تبار در سالجاری، سخنرانی استاندار، مقاله تخصصي با موضوع برجام و گداخت، ارائه شعر با موضوع حضرت زهرا (س) و توصيف مقام والاي مادر و تجليل و نقل خاطره از مرحومه سيده فاطمه خاتمي فرزند مرحوم آيت ا... سید روح ا... خاتمي از دیگر برنامه‌های همايش يزدي تباران بود.

خبرانلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار