رئیس اتحادیه فرشبافان دستی زنجان از کاهش بیمه‌شدگان فرش دستبافت در زنجان خبر داد.
کد خبر: ۲۰۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 06 April 2016
علی نجفلو در گفت‌وگو با فارس در زنجان اظهار کرد: در پی پالایش بیمه‌شدگان در بخش فرش دستبافت تامین اجتماعی اقدام به بازرسی از واحدهای فرشبافی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قبل از پالایش 20 هزار نفر از قالی بافان زنجانی بیمه بودند، بیان کرد: با پالایش انجام شده تعداد این افراد به 13 هزار نفر رسیده است.

رئیس اتحادیه فرشبافان دستی زنجان با بیان اینکه زنجان فرشبافان بسیاری فعالی دارد، تصریح کرد: این فرشبافان پروانه کسب دارند و فعالیت خوبی در این عرصه انجام می‌دهند.

نجفلو با اشاره به اینکه صنعت فرش در زنجان یکی از صنایع مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: نوع فرش‌های تولیدی در استان زنجان شامل افشار، بیدگینه، ریز ماهی، قلتوق، گلیم جاجیم و بومی است که کیفیت آنها بسیار مطلوب است.

رئیس اتحادیه فرشبافان دستی زنجان با اشاره به اینکه تامین اجتماعی بیمه هر فرشباف را برای یک نفر قبول دارد، افزود: در تولید برخی از فرش‌ها چند نفر دخیل هستند، اما متاسفانه بیمه تامین اجتماعی برای هر فرش فقط یک نفر را بیمه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همین امر موجب کاهش اندازه فرش دستبافت شده است، گفت: پس از پالایش دیگر کسی اقدام به بافت فرش‌های دو در سه که اندازه آن بزرگ است نمی‌کند و همه قالی‌بافان فرش‌هایی در ابعاد بسیار کوچک می‌بافند.

رئیس اتحادیه فرشبافان دستی زنجان با بیان اینکه اقدام تامین اجتماعی در قطع بیمه فعالان فرش به این صنعت مهم ضربه زده است، بیان کرد: نوع بافت و مرغوبیت فرش‌های دست‌بافت زنجان بسیار خوب بوده و به کشورهایی همچون اروپا، ژاپن و کره صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 50 درصد از فرش‎های تولیدی زنجان ابریشم است، گفت: وقتی صنعت فرش زنجان اینقدر فعال است و کیفیت خوبی دارد به خاطر بحث بیمه در معرض انقراض قرار گیرد.

نجفلو میزان حق بیمه پرداختی هر فرشباف را در یک ماه 70 هزار تومان اعلام کرد و افزود: بیمه تنها تسهیلاتی است که فرشبافان دارند و با ادامه این شغل در معرض خطرات بسیاری از جمله ناحیه چشم، کمر و ... قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر حمایت از فرشبافان دستی به لحاظ سختی کاری که این قشر دارند، افزود: درآمد یک قالی‌باف حرفه‌ای در روز به 20 هزار تومان نیز نمی‌رسد و این امر در برابر با زحمات قالی‌بافان کم است.

به گزارش فارس، در حال حاضر 60 درصد از قالی‌بافان خانم و 40 درصد نیز آقا هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار