مديركل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي استان يزد گفت: ميانگين نرخ بيكاري كشوري در سال 94، 11 درصد و استان يزد 11.2 درصد است و از اين حيث در جايگاه چهاردهم كشور قرار داريم.
کد خبر: ۲۱۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 13 April 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسين رياحي  در نخستين جلسه كارگروه اشتغال استان يزد با حضور نورالله زاده مديرعامل صندوق كارآفريني كشور در گزارشي درباره وضعيت اشتغال اين استان افزود: نتايج بررسي عمليات ميداني در سال 94 نشان مي‌دهد كه آمار شاغلان در كل كشور در سال 94 نسبت به سال 93 بيش از 700 هزار نفر افزايش يافته است.

وي با اشاره به آمار اشتغال دو بخش صنعت و كشاورزي افزود: آمار شاغلان صنعت در سال 94 نسبت به سال 93 بيش از 45هزار نفر كاهش يافت اما آمار شاغلان بخش كشاورزي و خدمات،‌ افزايش خوبي داشته از اين رو بخش صنعت در سال 94 حدود 32.5 درصد و خدمات عمومي 48.3 درصد كل مشاغل در سطح كشور را داشته است.
دبير كارگروه اشتغال استان يزد درباره نرخ مشاركت اقتصادي در كشور در سال 94 نيز خاطرنشان كرد: اين نرخ در كشور 38.2 درصد بوده كه اين رقم در يزد به 41.1 درصد رسيده و در اين بخش نيز اين استان در جايگاه سوم كشور قرار گرفته است.
رياحي با اشاره به افزايش اشتغال بانوان تصريح كرد: اشتغال زنان در كشور 361 هزار نفر افزايش يافته ضمن اينكه از سوي ديگر نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 سال نيز 9 دهم درصد افزايش داشته است.
مديركل تعاون استان يزد در بخش ديگري از اين جلسه درباره تعهد دستگاههاي اجرايي استان يزد در ايجاد شغل طي دو سال اخير گفت: در سال 93 تعداد 25دستگاه اجرايي استان 15هزار و 500نفر اشتغال تعهد داشتند كه در مجموع 84درصد يعني 13هزار نفر محقق شد اما در سال 94 تعهدي اعلام نشده و تاكنون 7058 شغل در سامانه سامد استان ثبت شده است.
وي از دستگاه‌هاي اجرايي استان يزد خواست تا اين سامانه را به طور مرتب رصد كرده و آمار اشتغال ايجاد شده توسط خود را وارد كنند تا بر اساس اين آمار بتوانيم به جمع‌بندي‌هاي صحيح دست پيدا كنيم.
** در صورت حمايت از سرمايه گذاري ، سهم ميراث فرهنگي در اشتغال استان افزايش مي يابد
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نيز در اين جلسه با اشاره به اهميت توسعه گردشگري در اين استان گفت: در صورتي كه سرمايه گذاري در اين بخش بيشتر و سريع تر شود سهم ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان در اشتغال افزايش خواهد يافت.
محمدمهدي شرافت افزود: تاكنون 32 مركز اقامتي بوم‌گردي در يزد افتتاح شده كه در قالب آن 95 نفر فعاليت اشتغال دارند .
وي ادامه داد: در اين بخش بيش از 110 مجوز صادر كرديم كه 19 مورد آنها براي دريافت تسهيلات به صندوق كارآفريني اميد كشور معرفي شده و 11 مورد اين افراد تسهيلات دريافت كردند.
مديركل صنايع دستي، ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد تصريح كرد: 200نفر در بخش صنايع دستي و 650 نفر نيز در حوزه هاي و پروژ هاي سرمايه گذاري استان مشغول به كار شده اند با اين حال توسعه گردشگري نيازمند ايجاد زيرساخت‌هاي لازم است.
** لزوم كمك جدي به حوزه توزيع و صادرات توليدات
در ادامه اين جلسه مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان يزد گفت: دو حلقه مفقوده‌ در حوزه اشتغال و توليد استان وجود دارد و كه يكي شركت هاي صادرات گرا و ديگري مشكلات توزيع است و كمك به حلقه توزيع بويژه در زمينه صادرات يكي از حوزه‌هايي است كه بايد به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد.
سيدمسعود عظيمي با اشاره به اينكه استان يزد در خوشه‌هاي صنعتي توانسته در كشور نمونه‌هاي خوبي داشته باشد اظهار داشت: به تازگي در استان يزد روي خوشه طلا كار را شروع كرديم چون معتقديم با توجه به مشكلات 1500 طلاساز استان ، فعاليت خوشه‌هاي صنعتي عامل مهمي در زمينه توسعه كسب و كار و صنعت است.
وي افزود: خوشه سنگ، خوشه محصولات كنجدي كه بيشتر در اردكان مستقر هستند، خوشه نساجي و خوشه كاشي و سراميك ديگر خوشه‌هايي هستند كه در استان يزد در زمينه صنعت در حال فعاليتند.
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان با اشاره به اينكه توليدات استان يزد حدود چهار برابر مصرف آن است گفت: در چنين وضعيتي تمام توليدات استان نمي تواند در يزد مصرف شود و لذا بايد زنجيره توزيع و صادرات به توليذد كمك كند و صندوق اميد كارآفريني مي تواند با نگاه عميق تر به اين دو بخش در آنها سرمايه گذاري كند.
عظيمي تاكيد كرد : اگر اين اقدام انجام شود مي‌توان فضاي كسب و كار را يك فضاي پايدار و با اميد دانست و اميدوار بود تا زمينه اشتغال پايدار فراهم شود.
** رفع مشكلات حوزه آي تي زمينه ساز ايجاد اشتغال بالا
در بخش ديگري از اين جلسه مدير كل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان يزد با اشاره به اينكه اين استان موقعيت ويژه‌اي در حوزه آي تي و آي سي تي در كشور دارد گفت: رفع مشكلات اين بخش و سرمايه گذاري موثر در زيرساختهاي اين حوزه زمينه ساز اشتغال بالا خواهد بود.
محمدرضا وزيري افزود: اشتغال در اين بخش به سختي قابل رصد است با اين حال با رفع مشكلات بيمه اي براي فعاليت هاي دوركاري اين بخش و الزام نبودن حضور مستمر افراد شاغل در اين بخش مي تواند به تعداد شاغلان حوزه آي تي اضافه كند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار