عدم توافق با مالکین دو قطعه زمین در خارج از محدوده، توافق با بنیاد مسکن در خصوص زمین 100 هزار متری و موافقت با پرداخت دیه 190 میلیون تومانی توسط شهرداری از جمله مصوبات جلسه شورای شهر قم بود.
کد خبر: ۲۱۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ 25 April 2016
به گزارش تابناک قم، صد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یک‌شنبه با حضور شهردار و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه با گرامیداشت روز شوراها گفت: امیدواریم در این ایام هر چه بیشتر در بین مردم حضور پیدا کنیم و گزارشی از عملکرد یک‌ساله شورا را به اطلاع مردم برسانیم.

ولی‌الله بیاتی حضور در همایش اعضای شوراهای شهرها و روستای استان، دیدار با حضرات آیات نوری همدانی، حسینی بوشهری و سعیدی، حضور روسای کمیسیون‌های شورا در برنامه‌های صداوسیما، برگزاری نشست خبری، حضور اعضای شورا در مساجد شهر و... را از جمله برنامه روز شوراها در قم برشمرد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی در ادامه این جلسه به ارائه لوایح این کمیسیون پرداخت.

نخستین لایحه‌ای که سعادت طلب مطرح کرد مربوط «اخذ توافق با دو مالک در منطقه یک قم» بود؛ وی در این رابطه گفت: با توجه به اینکه این زمین در کنار محدوده قرار گرفته و کاربری آن فضای سبز حفاظتی است و اراضی کشاورزی را مورد تهدید قرار می‌دهد کمیسیون به اتفاق آرا با این لایحه مخالفت کرد.

وی منطقه این زمین‌ها را خیابان معروف به «کاسه‌گری» اعلام و اظهار کرد: امیدواریم در این محدوده مدیریت بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم فضایی که برای کارگاه‌های صنعتی ایجاد شده است را باکیفیت بالاتری مدیریت و با حفاظت از زمین‌های کشاورزی بحث‌های زیست‌محیطی را دنبال کنیم و در نهایت نظر کمیسیون امور زیربنایی که مخالفت با این لایحه بود به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی در ادامه لایحه‌ای را مبنی بر «توافق با شرکت تعاونی تولیدی، توزیعی نظام صنفی یارانه‌ای» قرائت کرد و گفت: با توجه به اینکه این لایحه در جلسات قبل مطرح شده و برخی از اعضا در خصوص قیمت کارشناسی نقطه نظراتی داشتند مجدداً تغییرات لازم بر روی آن صورت گرفت.

به گفته وی در طرح جدید، قسمت دیگری از این زمین در معبر قرار گرفته و باعث کاهش سهم شهرداری شده، البته قیمت نیز به متری 4 میلیون تومان افزایش یافته است که این لایحه در نهایت به تصویب شورا اسلامی شهر قم رسید.

مصطفی سعادت‌طلب در ادامه گفت: مورد دیگری که در این جلسه مطرح می‌شود مربوط به توافق‌نامه‌ای با یک مالک در خیابان 24 متری شهید مصطفی خمینی است که قبلاً در شورا مصوب شده است.

وی گفت: در رابطه با این توافق‌نامه متممی به شورا آمده است و در آن ابعاد زمین تغییر کرده و 61 متر سهم شهرداری افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی افزود: این 61 متر، متری دو میلیون تومان کارشناسی و برای اصلاح ارائه شده است که این لایحه نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه اصلاحیه‌ای دیگر در خصوص زمینی در اطراف میدان معلم مطرح شد که سعادت طلب در رابطه با آن گفت: قبلاً گزارش شده بود که این زمین 2 هزار و هشت متر بوده که بعد از اصلاح رقم اصلاحی آن به دو هزار متر رسیده است که این رقم جدید برای تصویب مجدد به شورا ارائه شده است و در نهایت این لایحه نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی در ادامه با اشاره به توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص زمینی در جوار کوه خضر نبی ابراز داشت: حدود 100  هزار متر زمین در جوار کوه خضر مربوط به بنیاد مسکن بوده که سال‌های سال بر روی آن فعالیت می‌کردند.

وی افزود: در سال‌های متمادی شهرداری به این زمین احتیاج پیدا می‌کند و بنیاد مسکن به شهرداری اجازه می‌دهد شوارع موردنیاز خود را بدون انجام توافق ایجاد کند.

سعادت‌طلب همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته بین شهرداری و بنیاد مسکن در خصوص این زمین اظهار کرد: این توافق خوبی است که در خصوص یکی از پلاک‌های بزرگ شهر انجام شده که پیش از این در سطح شهر خدمت‌رسانی می‌کرده که با این توافق می‌تواند این خدمت‌رسانی ادامه داشته باشد.

در نهایت توافق بین شهرداری و بنیاد مسکن در خصوص این زمین 100 هزار متری، به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به ارائه لوایح این کمیسیون پرداخت.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر نخستین لایحه‌ای که مطرح کرد مجوز اخذ دیه در حق آقای مجید خلیلی بود.

وی در خصوص این لایحه اظهار کرد: یک موتورسوار در خیابان گلستان، تقاطع حافظ با یک ماشین تصادف کرده و بعداً علیه شهرداری شکایت می‌کند که شهرداری تابلوی حق تقدم عبور و مرور را در این محل نصب نکرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: با وجود اینکه شهرداری مدارکی در خصوص نصب تابلو در این محل ارائه کرده اما دادگاه آن را قبول نکرده و شهرداری را به پرداخت دیه محکوم کرده است.

وی با اشاره به اینکه این دیه بر عهده بیمه کوثر بوده است گفت: بیمه کوثر تاکنون دو برابر مبلغی که از ما گرفته پول خسارت پرداخت کرده و به همین دلیل نتوانسته این دیه را پرداخت کند.

آتش‌زر خاطرنشان کرد: به همین علت شهرداری این 10 میلیون تومان را لایحه کرده که با تصویب شورای شهر پرداخت کند که کمیسیون امور زیربنایی با این لایحه موافقت کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در خصوص این لایحه گفت: متأسفانه در شهر روالی اتفاق افتاده است که هر موقع هر کسی مدعی می‌شود و طرف آن شهرداری است، شهرداری در دادگاه محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه این رویه درستی نیست، یادآور شد: اگر در این تصادف دقت کنیم نشان می‌دهد که فرهنگ رانندگی در شهر ما رعایت نمی‌شود.

زین‌العابدین قراچورلوی با بیان اینکه ما باید در شهر فرهنگ‌سازی کنیم، ابراز داشت: تنها سازمانی که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند شهرداری نیست بلکه متولیان دیگری نیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که ما جریمه را در قبال کاهش این معضلات قرار دادیم باید فرهنگ‌سازی نیز انجام دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در خصوص این مورد تمام سازمان‌هایی که مرتبط هستند و وظیفه دارند و باید جریمه می‌شدند نباید تنها شهرداری به دلیل عدم نصب تابلو جریمه می‌شد.

وی تأکید کرد: ما به دنبال دفاع از شهرداری نیستیم که چرا باید جریمه شود، بلکه بحث ما این است که اگر قرار است اتفاقی بیفتد همه متولیان این امر باید توبیخ و جریمه شوند و در نهایت این لایحه به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به قرائت لایحه‌ای دیگر پرداخت و گفت: لایحه‌ای را شهرداری در خصوص اخذ مجوز اجرای مفاد تفاهم‌نامه برای مشارکت شهرداری قم با شرکت تعاونی توزیعی نظام صنفی رایانه‌ای استان قم به میزان ارزش ریالی عوارض صدور پروانه ساختمانی در ساخت برج فناوری اطلاعات یازدهم اسفندماه سال گذشته به شورا ارسال کرده بود.

وی گفت: نظر شرکت تعاونی و توزیعی نظام صنفی رایانه این است که به اندازه قیمت عوارض، شهرداری را در این پروژه شریک قرار دهند و در نهایت این لایحه پس از اعلام نظر برخی اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب رسید.

آتش‌زر در ادامه به قرائت لایحه‌ای دیگر در خصوص «پرداخت دیه در حق ورثه مرحوم دلاور پوراسماعیلی  به میزان 190 میلیون تومان» پرداخت و گفت: وراث از شهردار وقت منطقه سه شکایت کردند و صد در صد شهرداری مقصر بوده است.

به گفته وی در بلوار شهید رجایی یک کنده‌کاری انجام شده بود که مرحوم دلاور پوراسماعیلی در آن افتاده و فوت می‌کند و برگه جلب شهردار منطقه نیز صادر می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: به دلیل اینکه شهردار منطقه جلب نشود شهرداری لایحه دوفوریتی به شورا ارسال کرده بود که جلب شهردار انجام نشود.

شهردار قم در ادامه سازمان میادین را خطاکار و مقصر در این قضیه معرفی کرد و گفت: این مبلغ را نیز باید سازمان میادین پرداخت کند.

وی با بیان اینکه بنده با لایحه کردن این موضوع مخالف بودم، یادآور شد: با توجه به اینکه سازمان میادین تعهد کرد این پول را پرداخت کند این لایحه به شورا ارائه شد.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری با بیان اینکه باید مقصر این کار شناخته و با آن برخورد شود، اظهار کرد: وقتی مدیری تصمیم اشتباهی می‌گیرد که باعث کشته شدن یک نفر می‌شود بابت این تصمیم اشتباه کجا باید بازخواست شود تا مجدداً این اشتباه تکرار نشود.

وی افزود: هنوز این تفکر حتی در برخی از مدیران شهرداری وجود دارد که اگر کار به صورت امانی انجام شود ارزان‌تر از کار در می‌آید و به اصطلاح این می‌شود «نان و پنیر و دل‌درد» یعنی به خاطر 50 میلیون صرفه‌جویی باید 180 میلیون تومان جریمه باید پرداخت شود.

امیرعلی احمدی دیگر عضو شورا از شهردار پرسید: با توجه به اینکه پرونده‌های زیادی در این خصوص در شهرداری وجود دارد آیا تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است؟

شهردار قم در پاسخ گفت: قرارداد بستن با شرکت‌های بیمه‌ای که هیچ‌گونه اعتبار ندارند یکی از مشکلات اصلی در بروز این قضایا بوده است.

وی با بیان اینکه ما اگر هزینه بیشتری هم می‌دهیم باید به سمت شرکت‌های بیمه‌ای معتبر برویم، تأکید کرد: متأسفانه تمام بحث‌هایی که به شورا آمده چارچوب قانونی آن درست بوده اما طرف مقابل ما اعلام ورشکستگی کرده است و در نهایت این لایحه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

این جلسه با رأی اعضای شورای اسلامی شهر قم به صورت غیرعلنی ادامه یافت و خبرنگاران با درخواست رئیس شورا جلسه را ترک کردند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار